پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در پاسخ به «فکرشهر» مطرح کرد:
فکرشهر: هر سال یک رشته به دانشگاه اضافه شده است/ تنها 7 درصد دانشجویان استان، روزانه هستند/ تکمیل دانشکده جم جزو تعهدات وزارت نفت است/ رویکرد دانشگاه بر پایلوت شدن کارآفرینی است/ دانشجویان خارجی به بوشهر می آیند/ دانشگاه خلیج فارس در جمع یک درصد دانشگاه های برتر دنیا/ نیاز به ورود خیرین در بحث خوابگاه ها/ شاخص 20 درصدی فارغ التحصیلان بیکار استان/ مدرک گرایی، چالش اصلی نظام آموزشی کشور است...
کد خبر: ۴۰۸۱۵
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹

فکرشهر: رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر می گوید برای این که بتواند با چالش عرضه ی زیاد دانش آموخته های رشته های کشاورزی و بازار کار محدود مواجه شوند، برنامه های جدیدی را تدوین کرده اند.

برنامه هایی برای رونق دانشکده کشاورزی برازجان

عبدالمجید مصلح در نشست خبری که به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تاسیس دانشگاه خلیج فارس برگزار شد، در پاسخ به سوال «فکرشهر» که «برای رونق دانشکده کشاورزی برازجان چه کرده اید»، گفت: متاسفانه رشد رشته های کشاورزی در کشور به طور بسیار نامتوازنی اتفاق افتاده و بسیاری از دانشگاه ها در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشور نسبت به راه اندازی رشته های کشاورزی اقدام کرده اند و این اکنون بحرانی شده برای عرضه ی دانش آموخته های رشته های کشاورزی که عرضه ی بسیار زیاد و از آن طرف بازار کار بسیار محدود دارند.

وی ادامه داد: پذیرش و جذب دانشجو در همه ی دانشگاه های کشور و حتی بهترین دانشگاه های کشور در حوزه ی کشاورزی با چالش مواجه است و در دانشگاه ما هم این حوزه با چالش مواجه بوده است.

کارآفرینی، تولید و پژوهش با هم

دکتر مصلح افزود: برای این که بتوانیم با این چالش به خوبی مواجه شده و مدیریت کنیم برنامه های جدیدی را عمدتا با رویکرد کارآفرینی در کشور آغاز کرده ایم که نتایجش امسال به دست آمده و در سال های بعدی هم دستاوردهای بیشتری خواهیم داشت؛ برای مثال دانشکده کشاورزی برازجان در حوزه ی کشت گیاهان دارویی به صورت تولیدی و اقتصادی هم با موسسات داخلی و هم خارجی وارد شده و انواع مختلف داروهای گیاهی مختلف و بومی هم مطالعه و هم تولید می شوند.

وی ادامه داد: تولید عسل ارگانیک نیز همراه با تحقیقات در دست کار است که بتوانند عسل مقوی تر و با کیفیت تر تولید کنند؛ همچنین، در این زمینه هم تولید و هم مطالعه در حال انجام است و طرح، امسال هم توسعه پیدا خواهد کرد.

رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر همچنین به کشت بافت در دانشکده کشاورزی برازجان اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه کشت بافت و زیرساخت هایش را توسعه داده ایم و الان در مرحله ی دست یابی به پروتکلش هستیم که یا باید از طریق پژوهش های خود همکاران و یا از طریق خرید پروتکل باید پیش رویم که بتوانیم کشت بافت خرما را انجام دهیم؛ ضمن این که همکاران در حال حاضر در حال کشت سایر محصولات هستند.

وی ادامه داد: بخشی از فعالیت ها هم در حوزه ی تحقیقات و فعالیت های تولیدی خارج از فصل به ویژه گوجه اختصاص دارد که یک محور پژوهشی جدی است و به دنبال دست یابی به تکنیک تولید بذر بومی گوجه هستیم که بیش از 8 سال است که روی آن کار کرده اند و در شرایط نهایی است و در حال بومی سازی بذر گوجه در استان هستیم که امیدوارم این محور هم به نتیجه برسد، چون تاکنون بذر گوجه وارداتی بوده است.

دکتر مصلح پیرامون جذب دانشجوی دکترا در دانشکده خلیج فارس هم گفت: داشتن حداقل دو دانشیار یا یک دانشیار و یک استاد تمام برای گرفتن مقطع دکترا ضروری است که اگر دانشکده کشاورزی این شرایط را کسب کند، پذیرش دکترا هم انجام خواهد شد.

هر سال یک رشته به دانشگاه اضافه شده است

رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در بخش دیگری از سخنانش، ضمن معرفی و تاریخچه ایجاد دانشگاه پس از سفر رهبری به بوشهر در سال ۷۰ و لزوم تشکیل آن در مهرماه سال ۷۱ گفت: دانشگاه خلیج فارس با دو رشته شروع به فعالیت کرد  و در ۲۴ بهمن همان سال با حضور آقای رفسنجانی، رییس‌جمهور وقت و معین، وزیر علوم وقت، دانشگاه خلیج فارس رسما افتتاح شد.

 وی افزود: به طور میانگین هر سال یک رشته در دانشگاه خلیج فارس احداث شده است که آمار بسیار خوبی است.

مصلح افزود: به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه، گردهمایی بزرگی تدارک دیده شده و از استانداران سابق، روسای قبلی دانشگاه، نمایندگان فعلی و سابق مجلس و وزیر نفت به دلیل ساخت دانشکده نفت در مجموعه دعوت شده است.

تنها 7 درصد دانشجویان استان، روزانه هستند

عبدالمجید مصلح با اشاره به دانشجویانی که در دانشگاه روزانه به تحصیل مشغول هستند، ادامه داد: تنها ۷ درصد دانشجویان استان روزانه درس می خوانند که این میزان باید افزایش یابد و در حال پیگیری آن هستیم.

رییس دانشگاه خلیج فارس اضافه کرد: دولت تدبیر و امید به سوی بازشدن فضای دانشگاه حرکت کرده، ولی هنوز به ایده آل نرسیده است؛ ما معتقدیم اگر قرار است خطایی صورت گیرد، باید در دانشگاه باشد؛ دانشگاه باید فضای تعامل فکر و اندیشه باشد که ضرورت جامعه است.

وی افزود: دانشگاه محلی برای رشد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است تا در جامعه شاهد تنش و تضارب به شکل حاد نباشیم و دانشگاه باید این روند را برای رسیدن به آرامی در جامعه انجام دهد.

تکمیل دانشکده جم جزو تعهدات وزارت نفت است

مصلح پیرامون روند ساخت ساختمان دانشکده جم نیز گفت: تکمیل دانشکده جم جزو تعهدات وزارت نفت بود که به دلیل مسائل مالی وزارتخانه هنوز انجام نشده است.

رییس دانشگاه خلیج فارس پیرامون ارتباط با صنعت هم عنوان داشت: در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ درآمد ما بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان بوده است. البته این میزان خوب نیست، اما در این برهه که ارتباط کامل بین دانشگاه و صنعت برقرار نیست و در کل کشور این موضوع مشکل دارد، قابل قبول است.

رویکرد دانشگاه بر پایلوت شدن کارآفرینی است

مصلح اضافه کرد: رویکرد دانشگاه بر پایلوت شدن کارآفرینی است و برنامه ویژه ای نیز برای رسیدن به این موضوع داریم که تلاش های مرکز رشد و کارآفرینی در راستای همین امر است.

وی ادامه داد: برنامه داریم کل روند کارآفرینی از فکر تا فروش را عملی کنیم. ۲۲ هسته نوآور که در حال شرکت شدن هستند و یا شرکت شده اند را داریم و در حال رایزنی برای ایجاد دانشکده کسب و کار هستیم و کارهای تدوین آن انجام و به شورای عالی برای تصمیم‌گیری فرستاده شده که امیدواریم به زودی مجوز صادر گردد.

رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: هدف ما این است که منطقه بهمنی بوشهر را به دهکده دانایی بوشهر تبدیل نماییم که این مهم با توسعه شرکت های دانش بنیان در پیرامون دانشگاه اماکن پذیر خواهد شد.

وی افزود: کارهایی از این چرخه انجام شده و فرآیند آن شکل گرفته و منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر یا خلیج فارس تقریبا در حال نهایی شدن است.

دانشجویان خارجی به بوشهر می آیند

مصلح ادامه داد: طی چند روز آینده، ۲۰ نفر از دانشجویان گرجستانی برای طرح ایران شناسی به بوشهر می‌آیند و امید است دوره ایران شناسی را به بوشهر آورده و پس از آن برای سایر کشورها نیز انجام دهیم، ضمن این که مجوز گرفتن ۱۲ دانشجو خارجی بورسیه را گرفته ایم که از سال آینده پذیرش می‌شوند.

وی اضافه کرد: هم اکنون با دانشگاه کشورهای گرجستان، عراق، عمان، آلمان، ایتالیا، کانادا و هند برنامه مشترک داشته و امسال ۷۰ مقاله مشترک با اساتید و دانشمندان سایر کشورها انجام داده ایم.

دانشگاه خلیج فارس در جمع یک درصد دانشگاه های برتر دنیا

رییس دانشگاه خلیج فارس گفت: دانشگاه خلیج فارس به جمع یک درصد دانشگاه های برتر دنیا راه یافته و ۳ نفر از اساتید ما شامل آقایان دکتر پرویز ملک زاده، دکتر خدابخش نیکنام و دکتر علیرضا حسنی نژاد نیز در بین یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارند.

 وی افزود: از نظر تعداد قبولی در کنکور کارشناسی ارشد نیز رتبه ۸ کشور را در قبولی داریم .

مصلح عنوان داشت: از گلوگاه های دانشگاه می‌توان به کمبود زمین و خوابگاه اشاره کرد که با پیگیری های استاندار سابق و فعلی و مدیران برنامه و بودجه به زودی مقداری از آن برطرف خواهد شد.

نیاز به ورود خیرین در بحث خوابگاه ها

وی ادامه داد: تاکنون نتوانسته ایم از پتانسیل خیرین استفاده کنیم و امیدواریم خیرین محترم به کمک آمده و خصوصا در امور خوابگاهی ما را یاری کنند تا همانطور که دانشگاه در حال رشد است، برای این مسئله نیز مشکلی نداشته باشیم.

دکتر مصلح اضافه کرد: شاخص خوابگاهی ما ۴۳ درصد است که خوب نیست و ۲۸۸۰۰ متر مربع دیگر احتیاج داریم تا نیاز ۹۰۰۰ دانشجو را برطرف کرده و به شاخص خوبی برسیم.

شاخص 20 درصدی فارغ التحصیلان بیکار استان/ مدرک گرایی، چالش اصلی نظام آموزشی کشور است

رییس دانشگاه خلیج فارس پیرامون فارغ التحصیلان بیکار نیز گفت: شاخص بیکاران تحصیل کرده در استان بوشهر ۲۰ درصد است که این تعداد به نوع صدور مدرک در دانشگاه های کشور ما برمی‌گردد که روند مدرک گرایی بدون کیفیت است و باعث شده این آمار بالا رود.

وی اضافه کرد: رویکرد کشور صرفا مدرک گرفتن است و این چالش اصلی نظام آموزشی کشور است که باید برای آن چاره اندیشی شود و گونه ای نباشد که تحصیل کرده ای با مدرک باشد ولی کار و علمی آموزش ندیده باشد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر