پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون حفاظت و بهره برداری از آبهای سطحی شرکت آب منطقه ای بوشهرگفت: خشکسالی طولانی مدت، افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به تامین مواد غذایی باعث برداشت بیش از حد آب شده است طوری که دشت های این استان برای خشک شدن از یکدیگر سبقت می گیرند.به گزارش فکرشهر، حسین باشی زادگان افزود: بحرانی بودن وضعیت آبهای زیرزمینی این استان به گونه ای است که روزانه شاهد خشک یا شور شدن شماری از چاه های کشاورزی دراین استان هستیم. 
کد خبر: ۴۸۸۰
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۳

فکرشهر: معاون حفاظت و بهره برداری از آبهای سطحی شرکت آب منطقه ای بوشهرگفت: خشکسالی طولانی مدت، افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به تامین مواد غذایی باعث برداشت بیش از حد آب شده است طوری که دشت های این استان برای خشک شدن از یکدیگر سبقت می گیرند.

به گزارش فکرشهر، حسین باشی زادگان افزود: بحرانی بودن وضعیت آبهای زیرزمینی این استان به گونه ای است که روزانه شاهد خشک یا شور شدن شماری از چاه های کشاورزی دراین استان هستیم. 

وی اضافه کرد: ازمجموع 32 دشت استان بوشهر هشت دشت از جمله جم و ریز، بوشکان، پلنگ، چاه گاه، شنبه، دهرود تنگ ارم جزو دشت های ممنوعه و در شرف ممنوعه شدن قراردارند. 

باشی زادگان بیان کرد: برخی از دیگر دشت های استان بوشهر نیز به دلیل فقیر بودن منابع آبی فاقد ظرفیت لازم هستند و اکثر دشت های ساحلی نیز شامل بوشهر، دلوار و آبدان به دلیل مجاورت با ساحل دریا و برداشت بی رویه در سال های گذشته شور شده اند. 

معاون حفاظت و بهره برداری از آب های سطحی شرکت آب منطقه ای بوشهر اضافه کرد: برای برنامه ریزی در منابع آب و حفظ اشتغال، توسعه پایدار و جلوگیری از بلاتکلیف شدن سرمایه گذاری های انجام شده ذینفعان شامل کشاورزان، صنعتگران و دیگر بخش های خدماتی باید مصرف بهینه آب را جدی بگیرند. 

باشی زادگان گفت: همچنین از مجموع 13هزار حلقه چاه موجود در استان بوشهر پنج هزارو200 حلقه چاه غیرمجاز هستند. 

وی افزود: هرچند مصوبه تعیین تکلیف چاههای کشاورزی فاقد پروانه که قبل از سال 85 حفر شده اند مشمول سیاست های حمایتی قرار گرفته است اما از کل چاههای غیرمجاز استان بوشهر فقط یکهزارو 832 حلقه چاه مشمول این قانون می شوند. 

معاون حفاظت و بهره برداری ازآب های سطحی شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهارکرد: رعایت نکردن حریم چاههای ایجاد شده یکی از دلایلی است که امکان صدور پروانه برای چاههای غیر مجاز در این استان وجود ندارد. 

باشی زادگان ادامه داد: در سال 1352 هجری شمسی کل برداشت آب از منابع زیرزمینی در کشور سالانه 10 میلیارد متر مکعب بود که این رقم هم اینک به بیش از 50 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است این درحالی است که حداکثر ظرفیت سفره های زیرزمینی کشور 47 میلیارد متر مکعب است. 

وی گفت: برای برون رفت از این وضعیت باید شیوه آبیاری و نوع کشت محصولات از آبیاری غرقابی درنخیلات به جوپشسته ای و تشتکی و در آبهای زیرزمینی نیز آبیاری تحت فشار و قطره ای تغییر یابد. 

معاون حفاظت و بهره برداری از آبهای سطحی شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: اگر دستگاههای متولی زمینه جلب مشارکت کشاورزان در اجرای طرح های اصلاح شیوه آبیاری و کشت محصولاتی که آب کمتر و درآمد بیشتر دارند را در قالب برنامه های ترویجی فراهم نکنند درآینده ای نه چندان دور شاهد نزاع های محلی و مردمی بر سر توزیع منابع آب خواهیم بود که تبعات مختلفی به همراه دارد. 

باشی زادگان یادآورشد: هم اینک از سه هزارو 200 حلقه چاه آب برقی در استان بوشهر یکهزارو300 حلقه دارای کنتور هوشمند هستند که زمینه مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی را فراهم کرده است. 

وی گفت: نصب کنتور هوشمند از الزامات قانونی است که اجرایی شدن این مهم برای همه چاههای برقی در استان بوشهر مستلزم همکاری دستگاههای متولی از جمله سازمان جهاد کشاورزی است. 

به نوشته ی ایرنا، معاون شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: جهاد کشاورزی باید از محل اعتبارات وجوه اداره شده و یا قرض الحسنه از طریق بانک کشاورزی به هر کشاورز مبلغ 50 میلیون ریال تسهیلات پرداخت کند تا زمینه نصب سیستم هوشمند بر چاههای کشاورزی باقی مانده نیز فراهم شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر