جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۴۹۹۵۲
يکشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۲

فکرشهر: پیامبر اسلام (ص) ملقب به رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ هستند و وجودی سراسر مهر و محبت داشتند، نوع برخورد ایشان می‌تواند بهترین نمونه و الگو برای همه باشد، رفتار و گفتار پیامبر رحمت (ص) دین اسلام را به اسلام ناب محمدی شهره کرده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، رمضان محمدی درخصوص نوع رفتار پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد: رفتارهای پیامبر اسلام (ص) مهم‌ترین ویژگی ایشان محسوب می‌شود و خداوند هم در قرآن کریم از آن تمجید کرده است (إِنَّکَ لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ آیه 4 سوره قلم) و خود پیامبر (ص) هم فرموده‌اند "إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ".

وی درخصوص رفتارهای اجتماعی پیامبر (ص)، افزود: هیچ کس نمی‌توانست در سلام کردن از ایشان سبقت بگیرد، در جمع بسیار کم سخن بودند و سکوت را ترجیح می‌دادند، نرم‌گفتار بودند و به مردم عتاب و خطاب نمی‌کردند، نعمت خداوند را تحقیر نمی‌کردند و حتی کوچک‌ترین آنها را بزرگ می‌شماردند و مسائل دنیوی ایشان را خشمگین نمی‌کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) طرفدار مظلوم بودند و این خصلت اخلاقی را قبل از مبعوث شدن هم داشتند، ایشان هرگز انتقام جو نبودند و در اکثر مواقع تبسم بر لب داشتند.

وی تصریح کرد: پیامبر (ص) فرموده‌اند که من برای همیشه با سه مسئله خداحافظی کردم و هرگز این کارها را انجام نمی‌دهم، اول ستیزه جویی، دوم پرگویی و سوم سخن گفتن درخصوص امری که به من مربوط نمی‌شود، اگر همین اوامر و سنت‌های پیامبر اکرم (ص) در جامعه پیاده شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

محمدی درباره تقسیم اوقات پیامبر (ص)، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) اوقات خود را به سه بخش تقسیم می‌کردند، زمانی برای عبادت، بخشی برای خانه و خانواده و بخشی دیگر برای مردم بود، حتی اگر در زمان عبادت پیامبر (ص) شخصی به ایشان مراجعه می‌کرد، ایشان زمان عبادت خود را برای حل مشکلات مردم می‌گذاشتند.

وی عنوان کرد: پیامبر اسلام (ص) با آن همه عظمت شخصیت در پیشگاه خداوند و مدارج بالا، با بردگان نشست و برخاست می‌کرد، با آنها غذا می‌خورد و بر الاغ بی‌پالان سوار می‌شدند، این مسائل بسیار مهم است، امروز برخی افراد حاضر نیستند از خودرو ارزان قیمت استفاده کنند و این کار را به دور از شأن و شخصیت خود می‌دانند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با رفتارهای شخصی حضرت محمد(ص) خاطرنشان کرد: ایشان بسیار نظیف و پاکیزه بودند و بر این مسئله تاکید داشتند، همیشه موی سر خود را شانه و دندان‌هایشان را مسواک می‌زدند و می‌فرمودند اگر این کار برای امتم سخت نبود، مسواک زدن را بر آنها واجب می‌کردم و همیشه از ساده‌ترین و تمیزترین لباس‌ها استفاده می‌کردند.

وی درباره نوع برخورد پیامبر (ص) با خانواده خود، افزود: در طول زمان بالاتر و برتر از پیامبر(ص) وجود نداشته و نخواهد داشت، با این حال ایشان در کار خانه بسیار کمک می‌کردند، در روایات آمده است که ایشان خانه را جارو می‌زدند و گاهی اوقات به بردگان کمک می‌کردند و آرد، خمیر می‌کردند.

محمدی تصریح کرد: هرگز در خصوص نوع غذا و کیفیت پخت آن بهانه نمی‌گرفتند، از حلال خداوند در خوردنی‌ها ایراد نمی گرفتند و هیچ نعمتی را سبک نمی‌شمردند؛ ایشان به قدری مهربان و خوش برخورد بودند که گاهی همسرانشان با ایشان مشاجره و عتاب و خطاب می‌کردند.

وی درباره نوع حکومت‌داری پیامبر (ص) گفت: در عرصه حکومت‌داری همیشه شایسته سالاری را مدنظر داشتند و آن را اجرا می‌کردند و عزت مسلمانان را حفظ می‌کردند، سفیران ایشان در مناطق مختلف هم به همان شیوه عمل و بسیار عزتمندانه و قاطع برخورد می‌کردند.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم سیره ایشان را الگو قرار بدهیم و به آن عمل کنیم، باید به قرآن رجوع کنیم چرا که ایشان قرآن مجسم هستند، ایشان در هیچ کاری افراط و تفریط نمی‌کردند؛ ایشان آخرین رحمت خداوند در ارسال رسل هستند و باید الگوی زندگی اجتماعی و فردی خود را از ایشان بگیریم چرا که ایشان در همه امور دارای سیره هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر