دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۶۴۶۴
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برخی از مناطق حفاظت شده این استان بدلایل مختلف در سالهای اخیر با چالش های فراوان روبرو شده اند و حال نیازمند توجه و بودجه برای حفاظت و بقای آخرین جمعیت های حیات وحش است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، فرهاد قلی نژاد روز شنبه به مناسبت آغاز هفته محیط زیست در گفت وگو با خبرنگاران افزود: استان بوشهر با دارا بودن غنا و تنوع زیستی ارزشمند دارای مناطق تحت حفاظت مهمی است که آخرین جمعیت حیات وحش استان در آنها زیست می کنند.

وی یادآورشد: استان بوشهر با دارا بودن پارک ملی دریایی نای بند، پارک ملی دیر نخیلو، منطقه حفاظت شده تالاب حله، اثر طبیعی ملی گنبد نمکی، منطقه حفاظت شده بیرمی و خاییز، منطقه حفاظت شده مند و مناطق شکار ممنوع کوه مند و تنگ باهوش و کوه سیاه یکی از استان های مهم کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهارداشت: این مناطق زیستگاه انواع گونه هایی همچون آهو، پازن، قوچ و میش، پلنگ ایرانی، لاک پشت های در خطرانقراض جهانی، دلفین ها و انواع پرندگان بومی و مهاجر است.

قلی نژاد گفت: هفت درصد مساحت استان بوشهر جزو مناطق حفاظت شده است که استاندارد ملی این شاخص باید ۱۰ درصد مساحت کل استان باشد.

وی افزود: باتوجه به نقش زیستگاه های مناطق حفاظت شده در پایداری گونه های گیاهی و جانوری به عنوان میراث های طبیعی حفظ و حفاظت از مناطق یادشده از مهمترین مسوولیت های این اداره کل است.

این مقام مسوول ادامه داد: حفاظت از مناطق حفاظت شده استان باید اصولی و با برنامه ریزی صحیح بوده که اجرای برنامه های حفاظتی نیازمند توجه بیشتر و اختصاص بودجه مناسب و کافی است.

وی گفت: در سالهای اخیر بدلیل عدم ایجاد زیرساخت های لازم در مناطق حفاظت شده همانند عدم استقرار ایستگاه های محیط بانی شاهد بروز چالش ها و مشکلات فراوان در مناطق حفاظت شده استان بوشهر همانند پارک ملی دیر و نخیلو بوده ایم.

قلی نژاد افزود: به خاطر اهمیت موضوع برنامه های حفاظت برای مناطق حفاظت شده استان تدوین و در حال پیگیری اختصاص بودجه و اعتبارات از سوی ارگان های متولی هستیم.

وی یادآورشد: برنامه های حفاظتی در مناطق حفاظت شده شامل گشت و کنترل، پیشگیری از شکار و صید غیرمجاز گونه های جانوری، دستگیری متخلفین شکار و صید، جلوگیری از تخریب و تصرف عدوانی در اراضی و زیستگاهها و همچنین مقابله با بحران هایی نظیر آتش سوزی جنگل و مرتع است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر