يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: کارشناسان معتقدند، استفاده از کودهایی که با فناوری نانو تولید شده است در کشاورزی باعث کاهش هزینه ها و افزایش کمی و کیفی و سلامت محصولات می شود و به همین دلیل جایگزین کردن آنها به جای کودهای شیمیایی را در دستور کار دارند.کشاورزی از جمله ابتدایی ترین فعالیت های بشر روی زمین و از مشاغل مهم و اساسی انسان برای تسخیر طبیعت و استفاده از نعمات الهی برای ادامه زندگی بوده است.
کد خبر: ۶۱۳۷
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۳

فکرشهر: کارشناسان معتقدند، استفاده از کودهایی که با فناوری نانو تولید شده است در کشاورزی باعث کاهش هزینه ها و افزایش کمی و کیفی و سلامت محصولات می شود و به همین دلیل جایگزین کردن آنها به جای کودهای شیمیایی را در دستور کار دارند.
کشاورزی از جمله ابتدایی ترین فعالیت های بشر روی زمین و از مشاغل مهم و اساسی انسان برای تسخیر طبیعت و استفاده از نعمات الهی برای ادامه زندگی بوده است.

به گزارش فکرشهر، همواره کشاورزی به عنوان محور توسعه و خودکفایی هر جامعه ای به شمار می رود و با توجه به این که آب و خاک به عنوان رکن اساسی و عامل مهم تولیدات و تامین نیازمندی های اساسی انسان دو نعمت بزرگ الهی برای ادامه حیات دراختیار بشر قرار گرفته هیچگاه نمی توان از آن غافل بود.

طوری که هرچند هم انسان از زندگی ابتدایی فاصله بگیرد و غرق در زندگی ماشینی و تکنولوژی شود از این دو عامل بی نیاز نخواهد بود.

امروز پیشرفت علوم و تکنولوژی، سرعت انسان برای کسب دانش و یافتن رابطه بین موجودات و قدرت شگفت انگیز ریزترین مخلوقات هستی بهترین و خوشایندترین واقعیاتی است که انسان با قدرت تعقل و نوآوری این علوم را در اختیار سلامت و حفظ حیات خود و همنوعانش بکار می گیرد. 

نانوتکنولوژی به عنوان یک فناوری قدرتمند نوین، توانایی ایجاد انقلاب و تحولات عظیم درسیستم تامین مواد غذایی و کشاورزی خواهد داشت و با این فناوری انسان قادر است نگرشی درسطح مولکولی واتمی داشته و ساختارهایی درابعاد نانومتر و ابزارهای جدیدی را برای استفاده در بیولوژی مولکولی و سلولی و تولید مواد جدید، برای شناسایی اجرام بیماری زا بیافریند.

امنیت درکشاورزی وسیستم های تغذیه ای، ایجاد سیستم های هوشمند برای پیشگیری ودرمان بیماریهای گیاهی، خلق وسایل جدید برای پیشرفت درتحقیقات بیولوژی و سلولی و بازیافت ضایعات حاصل ازمحصولات کشاورزی موارد کاربرد نانوتکنولوژی درعلوم کشاورزی، صنایع غذایی و محصولات دامی است.

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: دنیا رو به پیشرفت است و فناوری های مختلفی در جهان در حال شکل گرفتن است که یکی ازاین فناوری های جدید درحوزه کشاورزی کودهای نانو است. 

فرهود ملک زاده افزود: روش های مختلفی برای تغذیه گیاهی وجود دارد که آخرین آن استفاده از کودهای نانو است که روش جذب این کودها با سایر کودهای قدیم متفاوت است.

وی اضافه کرد: میزان عملکرد کودهای نانو روی محصولات مختلف بویژه گندم متفاوت است و تاثیر بسزایی در افزایش کمی و کیفی آن دارد.

ملک زاده ادامه داد: اگر کشاورزان از این کودها و فناوری های جدید استفاده کنند، افزایش عملکرد محصول، کیفیت بالا و صادراتی شدن محصولات را در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: به همین دلیل اطلاع رسانی و آگاهی ها و چگونگی استفاده از کودهای نانو در بخش کشاورزی دردستور کار سازمان جهاد کشاورزی در استان بوشهر است.

یکی از کارشناسان کشاورزی و مدیران واحد تولید کننده نانو کودها درکشورگفت: این واحد با تولید کود کلاتهای نانو و ثبت اختراع آن موفق شده است این کود را در بازارهای بین اللملی و کشور عرضه کند.

طوعه صالح افزود: هم اکنون با برگزاری همایش هایی برنامه داریم فرهنگ استفاده از این کود را درجای جای استان بوشهر ترویج دهیم.

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه های ما تلاش در افزایش تولیدات و کیفیت محصول استان بوشهر درحوزه های خرما و صیفی جات و خودکفایی تولید گندم در استان بوشهر است.

صالح اظهارکرد: از کشاورزان و مسوولان استان بوشهر خواستار همراهی و مشارکت بیشتر در این زمینه هستیم.

وی در باره خواص نانو کودها بیان کرد: افزایش عملکرد محصول درهکتار، ارتقای کیفیت محصول از جمله افزایش ماندگاری درسردخانه، مقاومت بیشتر در برابر آفات، سرما و تنش های محیطی و کاهش سمپاشی از مزایای نانو کودها است.

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: جلوگیری از ریزش محصول و کاهش ضایعات و در نتیجه افزایش بهره وری، اصلاح بافت خاک و کاهش آلودگی آبهای زیرزمینی و کمترین مصرف کود و بیشترین خروجی محصول از دیگر مزایای نانو کود است.

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه خلیج فارس استان بوشهر گفت: نانو یک فناوری جدید است که درهمه زمینه ها از جمله کشاورزی می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

محمد مدرسی افزود: اگر این علم بخوبی برای تغذیه بهتر محصولات کشاورزی به منظور افزایش کمی و کیفی محصولات استفاده شود امیدواریم تحولی عظیم در حوزه تولید مواد غذایی و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه ایجاد کند.

وی افزود: کود به عنوان غذای اصلی گیاه که محصولات کشاورزی را تولید می کند تاثیر بالایی دارد.

مدرسی اظهارکرد: امکان تولید محصول کشاورزی بدون استفاده از کود منتفی است و امروز کشاورزی بدون استفاده از کود توصیه نمی شود و اقتصادی نیست.

وی اضافه کرد: تاکنون دراستان بوشهر کودهای نانو مورد استفاده قرار نگرفته است و هم کنون از کودهای شیمیایی و کود حیوانی در این زمینه استفاده می شود.

مدرسی یادآور شد: مزایای کودهای نانو از کودهای شیمیایی بیشتر و پیامدهای منفی آن نیز کمتر است و تاثیر بسزایی در کیفیت محصول دارد.

رییس مرکز ترویج و خدمات کشاورزی آبپخش استان بوشهر گفت: کودهای نانو به دلیل فناوری های جدید تاثیر بسزایی در تولید محصولات کشاورزی دارد.

محمد اسماعیل شفیعی افزود: برای ترغیب کشاورزان به استفاده از کودهای نانو لازم است که در استان بوشهر یک منطقه و یا یک مزرعه به صورت طرح و آزمایشی ایجاد شود و در زمینه های مختلف زارعی و باغی کودهای نانو دراین مزرعه مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: نتایج حاصله از کودهای نانود دراین مزرعه و چگونگی استفاده از کودها باعث ترغیب بیشتر کشاورزان برای استفاده از فناوری دراستان بوشهر خواهد شد.

دراستان بوشهر46 هزارهکتار اراضی زیر کشت آبی محصولات کشاورزی است و هم اکنون در این اراضی از کودهای شیمیایی وحیوانی استفاده می شود.

به گزارش ایرنا، در این ارتباط اولین همایش استانی برای آشنایی و معرفی کودهای نانو دراستان بوشهر با هدف ارتقای کیفی و کمی محصولات کشاورزی استان در آستانه فصل کشت جدید محصولات بویژه گندم در استان بوشهر برگزار شد.

دراین همایش نحوه استفاده و آشنایی کشاورزان با این نوع کودها و استفاده صحیح، بموقع و مناسب از آنها مطالبی ارائه شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر