پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر گفت: فلسفه وجود روحانیت مردم داری بر مبنای دین است برهمین اساس یک فرد روحانی باید خودش را هزینه مردم کند نه اینکه مردم را هزینه خود کند.به گزارش فکرشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری شنبه شب در آیین بزرگداشت شصت و دومین سالروز درگذشت آیت الله سید عبدالله بلادی بوشهری افزود: آیت الله بلادی افزون بر اینکه لسان و قلم هدایت داشت روحیه خدمت و مردم داری وی نیز برجسته بود طوریکه خود را برای مردم هزینه کرد.
کد خبر: ۶۴۵۶
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر گفت: فلسفه وجود روحانیت مردم داری بر مبنای دین است برهمین اساس یک فرد روحانی باید خودش را هزینه مردم کند نه اینکه مردم را هزینه خود کند.

به گزارش فکرشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری شنبه شب در آیین بزرگداشت شصت و دومین سالروز درگذشت آیت الله سید عبدالله بلادی بوشهری افزود: آیت الله بلادی افزون بر اینکه لسان و قلم هدایت داشت روحیه خدمت و مردم داری وی نیز برجسته بود طوریکه خود را برای مردم هزینه کرد.

وی یادآورشد: آیت الله بلادی مجاهدی نستوه بود که نقش مهمی شکست استعمار پیرانگلیس در بوشهر داشت طوریکه رییسعلی دلواری با حکم آیت الله بلادی ، براجانی و دشتی به صحنه آمد.

امام جمعه بوشهر اضافه کرد: آیت الله بلادی با وجود اینکه تحت فشار حکمرانی داخلی در بوشهر و انگلیس بود اما ایستادگی کرد و با حمایت از نهضت رییسعلی دلواری و بسیج مردم برای مبارزه با انگلیس برای مقابله با استعمار ایفای نقش کرد.

وی گفت: زندگی مرحوم آیت الله بلادی یک الگو برای روحانیت تشیع است که خود را هزینه مکتب اهل بیت کرد و با تمام وجود استوار و پایدار ماند.

صفایی بوشهر ی افزود: مرحوم بلادی جامع فضایل در تمامی عرصه های انسانی و پاک از رذایل بود و برهمین اساس نامش و یادش همواره ماندگار خواهد ماند.

وی اظهارداشت: علما در تاریخ ادیان ستارگان بی غروبی هستند که انسان ها را از سقوط در باتلاق متعفن دنیا نجات داده و آنها را در مسلک کرامت انسانی قرار می دهند.

امام جمعه بوشهر گفت: یکی از بزرگان جغرافیای عظیم علم و معرفت حضرت علامه بلادی است که هنوز عطر وجودش در استان بوشهر استشمام می شود و برکات وجودیش مردم استان را بهره مند وآثارقمی وی نیز مایع تعجب پژوهشگران در حوزه علوم اسلامی است .

وی یادآورشد: آیت الله بلادی ویژگی های منحصر به فردی داشت طوریکه تمام مبانی دین و قرآن را در وجود خود مستقر داشت یعنی نماد اسلامیت بود .

صفایی بوشهری با اشاره به اینکه علمیت و جامعیت از دیگر ویژگی های آیت الله بلادی بود افزود: آیت الله بلادی گنجی از علم و گنجینه ای از پژوهش های علمی بود که اندکی از آنها در تالیفاتش که 90 تالیف بود تجلی یافته است.

وی گفت: آیت الله بلادی در حوزه های مختلف فقه، کلام ، منطق، فلسفه، نجوم، طب، مسایل اجتماعی و سیاسی تالیف های عمیق و گرانسنگی دارد .

امام جمعه بوشهر اضافه کرد: آیت الله بلادی در عرصه علم یکی از نوابغ ایران است و در حوزه علوم شیعی نیز یکی از نوابغ جهان است طوریکه انسانی در عرصه علم به جامعیت مرحوم بلادی در جهان تشیع دیده نشده است به همین خاطر رهبر معظم انقلاب ایشان را احترام می کنند .

صفایی بوشهری ادامه داد: زهد و پارسایی از دیگر ویژگی های آیت الله بلادی بود طوریکه در این خصلت در بین علمای قم و نجف زبانزد بود .

وی گفت: اگر آیت الله بلادی در قم یا نجف می ماند یکی از مراجع بزرگ ثلاثه جهان تشیع بود ولی آن عالم ربانی به بوشهر برگشت و با تمام وجود در خدمت مردم قرار گرفت و نهضت مبارزه با استعمار انگلیس را رهبری کرد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر نیز دراین آیین گفت: هرچند در دهه هفتاد کنگره بزرگداشت آیت الله بلادی برگزار شد اما هنوز مقام علمی و معنوی این عالم ربانی برای بسیاری از مردم ناشناخته مانده است.

نصرالله شفیعی افزود: آیت الله بلادی یک شخصیت کم نظیری بود و غیر از مجاهدت و مبارزه در جریان مشروطه و مبارزه با استعمار انگلیس، در عرصه علم و فقاهت نیز یک شخصیت برجسته بود و در مباحث مختلف صاحب نظر بود.

وی یادآورشد: بسیاری از آثار برجای مانده از این مجاهد و عالم ربانی هنوز به زیور چاپ آراسته نشده است که برای تبیین ابعاد شخصیتی و معرفی وی به نسل جوان شایسته است با چاپ اثارش زمینه معرفی این سرمایه معنوی ، علمی و مبارزاتی برای نسل جوان فراهم شود.

آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی به سال 1291 هجری قمری در خانواده ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف دیده به جهان گشود. پدرش آیت الله «حاج سید ابوالقاسم» ملقب به «سلطان العلما» بود و مادرش «بی بی آمنه بیگم» نام داشت.

سید عبدالله تا سن نه سالگی در نجف اشرف به سر برد و آموزش های اولیه را در محضر پدرش و بانویی فاضل و دانشمند به نام «ملا معصومه» فراگرفت. نه ساله بود که به همراه خانواده اش در سال 1300 قمری به بوشهر آمد. در سال 1303 سید جمال الدین اسدآبادی را در بوشهر ملاقات کرده، به شدت تحت تأثیر افکار انقلابی و آزادی خواهانه او قرار گرفت.

در بوشهر سید عبدالله دروس کلاسیک مذهبی را پی گرفت و نزد دانشمندان برجسته ای چون «شیخ اسماعیل آل الجبار»، «آیت الله علم الهدی بلادی»، «سید سلیمان صدرالاسلام» و «محمدعلی بهبهانی» فقه، اصول، حدیث و علم رجال را آموخت. همچنین نزد «سید عبدالرضا حافظ الصحه» پزشکی و زبان انگلیسی و نزد «شیخ حبیب الله ذوالفنون آبادی» هندسه و نجوم جدید را تحصیل کرد.

بلادی به سال 1311 قمری راهی نجف اشرف شده، به ادامه تحصیل پرداخت. در سال 1317 قمری با دختر عمویش ازدواج کرد. وی در حوزه علمیه نجف نزد بزرگان و مجتهدانی چون «آخوند ملاکاظم خراسانی» صاحب «کفایه»، «سید کاظم یزدی» صاحب «عروه الوثقی»، «آقا ملا فتح الله شریعت اصفهانی» و علامه بحرالعلوم تلمذ نمود و از همه این بزرگان اجازه اجتهاد گرفت.

آیت الله سید عبدالله بلادی بوشهری به سال 1326 قمری در گرماگرم جنبش مشروطیت در ایران، از نجف اشرف به بوشهر بازگشت. در این هنگام هیجان انقلاب مشروطه، روح تازه ای در کالبد مرده مردم دمیده بود و آزادی خواهان بوشهر نبرد سختی را علیه استبداد آغاز کرده بودند. آیت الله بلادی خیلی زود جذب این جنبش شد و شورمندانه به صفوف آنان پیوست.

انگلستان که منافع زیادی در جنوب ایران و به خصوص بوشهر داشت از حضور و نقش سیاسی و اجتماعی مردم در این نواحی هراس داشت. از این روی کوشید با ایجاد تفرقه در بین صفوف انقلابیون، آنان را از یکدیگر جدا سازد و خیلی زود به این هدف رسید.

در سال 1326 قمری هم زمان با انقلاب مشروطه به بوشهر بازگشت و فعالانه در پیشبرد اهداف این انقلاب در نواحی جنوب ایران تلاش کرد. با وقوع جنگ جهانگیر اول، مبارزه سختی را با انگلیس آغاز نمود. با به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی، آیت الله بلادی به صف مخالفان وی پیوست و چندین رساله کوتاه و بلند به زبان های فارسی و عربی درباره اعمال ضد اسلامی رضاشاه منتشر ساخت. با سقوط رضاشاه، آیت الله بلادی به ارشاد و هدایت مردم ادامه داد و سرانجام در 23 محرم الحرام سال 1373قمری/21 مهرماه 1331 شمسی در سن 81 سالگی دارفانی را وداع گفت. 

منبع:ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر