پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۸۲۵۹
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳

فکرشهر: در پی شیوع کرونا ویروس ( کووید - ۱۹) در کشور و آغاز اجرای تدابیر و اقدامات پیشگیرانه ، مبارزه و کنترل این بیماری با تصمیم مسئولان کشوری و به تبع آن استانی برگزاری همه نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و بازارهای روز در استان بوشهر ممنوع شد که این وضعیت باعث شده‌است تا کاسبی مافیای سودجویی در این استان رونق گیرد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، درحالی که ۲ هفته از اعلام نخستین خبر شیوع کرونا ویروس در کشور گذشته است و عده زیادی به این بیماری مبتلا شده و ده ها تن نیز بر اثر ابتلای به آن فوت کرده‌اند، عده‌ای منفعت طلب که همواره در کمین نشسته‌اند تا فرصتی پیش آید و  از آب گل آلود ماهی بگیرند بلافاصله با کمترین بهانه ایجاد شده با تشکیل شبکه‌های تارعنکبوتی به هم پیوسته و زنجیروار از مبدا تولید کالا تا توزیع و خرده فروشی آن به افزایش قیمت و خالی کردن جیب مردم در شرایط اضطرار می پردازند.

آنان در روزهای اول با احتکار اجناس و انبار کردن آنها اقدام به کاهش عرضه کالا در بازار می‌کنند و با گذشت چند روزی که تقاضای مردم افزایش یافت، کالاها را با قیمت چند برابر وارد بازار کرده و به بهانه اینکه تولید و عرضه کالا در کشور کمتر از تقاضا است زالو صفت به افزایش ثروت خود می‌پردازند.

در جریان شیوع ویروس کرونا درکشور که اکنون همه توان مملکت برای مقابله با این بیماری و کنترل آن متمرکز شده‌است، شبکه سودجویان ابتدا به بازار تجهیزات بهداشتی ضروری برای پیشگیری از گسترش این ویروس نظیر ماسک، محلول و ژل الکلی، دستکش، دستمال کاغذی، صابون و مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده ورود کردند و با جمع‌آوری آنها از سطح بازار از عرضه آن جلوگیری کردند و پس از چند روز با ورود تدریجی این اقلام به بازار آنها را با قیمت چند برابر به مردم فروختند.

اگرچه در روزهای اخیر با ورود دستگاه‌های دولتی و نظارتی و افزایش تولید مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده و هشدارهای مسئولان و برخورد با برخی محتکران و کشف انبارهای سودجویان، عرضه این اقلام در بازار بیشتر شده اما قیمت آنها همچنان روند افزایشی دارد ولی برخی اقلام نظیر ماسک هنوز در بازار نایاب است.

همچنین در پی اعلام و توصیه متخصصان پزشکی، بهداشتی و درمانی به مردم برای قوی کردن جسم خود در مقابل بیماری کرونا ویروس با مصرف غذاها و میوه‌های دارای ویتامین‌های مختلف، شبکه دیگری از کاسبان کرونایی در استان بوشهر اکنون به بهانه پایان فصل برداشت برخی میوه‌ها و گران شدن میوه و تره‌بار در مبدا تولید و توزیع، مافیای سودجویانه خود را در این بخش متمرکز کرده‌اند و قیمت این اجناس را افزایش داده‌اند.

بیشتر مردم استان بوشهر پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور بیشتر مواد غذایی مورد نیاز روزانه خود را از بازارهای روز که قیمت اجناس در آنها به نسبت پایین تر از فروشگاه‌های سطح شهرها است، تامین می‌کردند اما تعطیل شدن این بازارها در اجرای تدابیر پیشگیرانه برای شیوع ویروس کرونا زمینه را برای فرصت طلبی سودجویان فراهم کرده‌است.

این درحالی است که به توصیه مسئولان بهداشت و درمان و کمیته ملی مبارزه با کرونا در کشور به ماندن مردم در خانه و خرید یکباره اقلام و مواد غذایی مورد نیاز چند روز برای کاهش تردد و جلوگیری از تجمع در فروشگاه‌ها تقاضا برای کالاها در بازار بیشتر شده‌است. 

شهروند بوشهری گفت: بازار نخستین جایی است که تحت تاثیر هر اتفاقی که در جامعه رخ می‌دهد قرار می‌گیرد و در بحران کرونا نیز همین مساله باعث شده مردم نتوانند بسیاری از نیازهای خود را تامین کنند.

فاطمه دشتی اضافه کرد: شهر بوشهر به دلیل اینکه بیشتر نیازها و کالاهای مصرفی غذایی و تره بار را از استان‌های دیگر تامین می‌کند به صورت ناخواسته شهر گرانی است ولی در شرایط خاص نیز این افزایش قیمت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

عباس رنجبر یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: در ۱۰ روز اخیر افزایش قیمت میوه و تره بار باعث شده مردم برخی از این مواد غذایی را از سبد خانوار خود حذف کنند.

وی بیان کرد: هر روز سفره مردم به بهانه‌های مختلفی کوچک و کوچک تر می‌شود امروز نیز که ویروس کرونا به جان مردم افتاده علاوه بر اینکه سلامت آنها را به خطر انداخته سفره‌های آنها را نیز کوچک کرده‌است.  

علی اصغر پناهنده افزود: هم اکنون قیمت زنجبیل از کیلویی ۴۰ هزار تومان به ۹۰ تا ۱۲۰هزار تومان و قیمت سیر نیز از حدود ۲۵ هزار تومان به ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته‌است.

وی گفت: هر کیلوگرم لیموترش از ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان در هفته گذشته به ۱۸ تا ۳۰ هزار تومان و یگ گونه دیگر لیمو ترش تا 70هزار تومان  و لیمو شیرین نیز از سه هزار تومان در اوایل بهمن ماه اکنون به ۱۵ هزار تومان، پرتقال نیز از پنج هزار تومان به هشت هزارو ۵۰۰ تومان رسیده‌ است.

پناهنده اضافه کرد: در چند روز اخیر همه میوه‌ها و تره‌بار در بوشهر بویژه پیاز، لیمو شیرین و لیمو ترش افزایش قیمت داشته‌است.

این در حالی است که مغازه داران بوشهری می‌گویند: چون جنس را  گران می‌خریم باید به گونه‌ای بفروشیم که بتوانیم متناسب با هزینه‌ای که می‌کنیم درآمد داشته باشیم.

عبدالله موسوی که خود فروشنده میوه است افزود: وقتی قیمت برخی از جنس‌ها در کل کشور بالا می‌رود مغازه دار بوشهری که گناهی ندارد ما نیز از عمده فروشی‌ها جنس‌ها را تهیه می‌کنیم و باید پول پرداخت کنیم.

علی زارعی یکی دیگر از میوه فروشان بوشهری افزود: گرانی برخی از اقلام از مبدا است و ارتباطی با خرده فروشی‌ها ندارد که مسئولان باید در مبدا جلوی این گران فروشی‌ها را بگیرند.

وی اضافه کرد: وقتی تقاضای جنسی بالا می‌رود بلافاصله افزایش تقاضا تاثیر خود را بر بازار می‌گذارد و بازار را متلاطم می‌کند.

زارعی گفت: خرده فروشی‌ها گناهی ندارند باید جنسی را گران بخرند و سود فروش آنها با احتساب هزینه‌ای که می‌کنند باید باشد که باتوجه به مسافت استان با مرکز به تبع آن قیمت‌ها در این استان بالا می‌رود.

وی اضافه کرد: مسئولان باید نحوه عرضه محصولات را در مبدا کنترل کنند تا خرده فروشی‌ها نیز گران نخرند و جنس گران به دست مشتری ندهند چون وقتی کالا گران می‌شود علاوه بر اینکه مردم نمی‌توانند بخرند با خرید نکردن آنان ما نیز به عنوان فروشنده ضرر می‌کنیم.

معاون اتاق اصناف استان بوشهر گفت: میوه فروشی‌های استان بوشهر خرده فروش هستند و بازار عمده میوه در استان نداریم همین امر باعث شده افراد از مرکز میوه را گران تهیه کنند.

عباس نامدار زادگان بیان کرد: در زمان حاضر پرتقال، لیمو ترش، لیموشیرین، سیر، پیاز و زنجبیل در بازار گران شده‌است و عده‌ای با توجه به بازار امکان خرید میوه را به حد مطلوب ندارند و عده ای دیگر نیز که می توانند میوه بخرند باز هم با مشکلاتی روبرو هستند.

وی درباره گرانی سیر و زنجبیل گفت: این ۲ قلم از جمله اقلام صادراتی است که به دلیل بالارفتن نرخ ارز قیمت آنها افزایش یافته‌ است.

معاون اتاق اصناف استان بوشهر اضافه کرد: در این شرایط که تقاضای همه استان‌ها بالا رفته در مقابل عرضه برخی اقلام کم شده و همین امر باعث افزایش قیمت برخی محصولات مورد نیاز مردم شده‌است .

 نامدار زادگان تاکید کرد: با توجه به اینکه در استان بوشهر عمده فروشی میوه وجود ندارد فعالان این بخش با وجود عرضه کم باید جنس گران بخرند که با توجه به بررسی فاکتورها و هزینه های جانبی  مقداری روی جنس‌ها می کشند هرچند این کار درستی نیست و نباید افراد هزینه های خود را از دل مردم بیرون بکشند بلکه سود خود را باید از فروش بیشتر به دست آورند.

وی تاکیدکرد: باکمال تاسف در بخش بازار به خصوص میوه یک جریان مافیایی در کشور وجود دارد که بازار میوه را تحت تاثیر خود قرار داده و دولت به جای هجوم به بازار و کسبه باید مشکل را حل و انعطاف بیشتری داشته باشد.

معاون اتاق اصناف استان بوشهر گفت: با مچ گیری مشکل حل نمی‌شود بلکه باید دید دولت به کسبه بهتر شود.

معاون نظارت و بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: با توجه به پایان فصل برداشت پرتقال و لیمو شیرین در زمان حاضر از ذخایر موجود در انبارها استفاده می‌شود به همین دلیل با افزایش قیمت این میوه‌ها در بازار روبرو هستیم.

رضا جمالی افزود: وقتی عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت پایین می‌آید ولی در شرایطی که تقاضا بیش از عرضه باشد قیمت بالا می‌رود که با شیوع ویروس کرونا و با توجه به توصیه‌های فضای مجازی به مصرف مرکبات، میوه و مواد غذایی ویتامین دار تقاضا و نرخ‌ها بالا رفت.

جمالی ادامه داد: این گرانی قیمت که بیشتر در اثر افزایش تقاضاست تنها مربوط به بوشهر نیست و اطلاعاتی که از سایر استان‌ها داریم نشان می‌دهد که قیمت در مبادی تامین باید کنترل شود و کنترل تنها در مبادی توزیعی کارساز نیست.

وی تاکید کرد: با این وجود  همه فاکتورهای مغازه‌ها بررسی و سود و هزینه را محاسبه می‌کنیم اگر بیش از حد معمول باشد با متخلفان برخورد می‌شود.

جمالی گفت: در هفته گذشته ۷۰ پرونده تخلف صنفی ناشی از افزایش قیمت و گرانفروشی در استان بوشهر تشکیل و بیش از یکهزار مورد بازرسی نیز انجام شده‌است.

وی تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده تخلف و هرگونه گران فروشی با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: دربازار برخی از شهرها کمبودهایی وجود دارد اما در بوشهر چنین کمبودی نیست.

سید حسین حسینی افزود: افزایش قیمت در بحث میوه و تره بار مربوط به پایان فصل برداشت است و بخشی از آن نیز به دلیل تعطیلی بازارهای هفتگی و لغو شدن برپایی نمایشگاه‌های فصلی عرضه مستقیم کالا است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر