دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا برای برگزاری مراسم عزاداری محرم در این استان در ۱۷ ماده بومی‌سازی و ابلاغ شد...
کد خبر: ۷۴۷۷۲
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۸

فکرشهر: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا برای برگزاری مراسم عزاداری محرم در این استان در ۱۷ ماده بومی‌سازی و ابلاغ شد.

به گزارش فکرشهر، حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این زمینه در ابتدا دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا تنظیم شد و وزارت کشور آن را به استانداری‌ها ابلاغ کرد.

وی بیان کرد: به دنبال این دستورالعمل برای مراسم محرم با برگزاری نشست‌های تخصصی و کارشناسی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی، استاندار و سایر مسئولان استان بوشهر، دستورالعمل ابلاغی در ۱۷ ماده بومی‌سازی و ویرایش شد.

سروستانی اظهار داشت: برای ایام محرم تهیه و پخش برنامه‌هایی از تلاش هیات‌های مذهبی برای برگزاری عزاداری‌ با رعایت ضوابط بهداشتی و تاکید بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مصاحبه با شخصیت‌های اثرگذار مانند هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های مذهبی مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از بندهای مهم شیوه‌نامه ۱۷ گانه، الزام هیات‌ها برای ثبت نام در سامانه بیرق و گرفتن مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی برای رعایت شیوه‌نامه‌های ستاد مبارزه با کرونا است.

سروستانی یادآور شد: در استان بوشهر تاکنون ۴۶۱ هیات مذهبی در سامانه بیرق نام نویسی کرده‌اند.

وی ادامه داد: براساس شیوه‌نامه مدت اجرای مراسم سخنرانی و روضه خوانی حد اکثر ۲ ساعت با اولویت برگزاری بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء است و  استفاده از ماسک و حفظ بهداشت فردی از سوی تمامی عزاداران الزامی است.

سروستانی ادامه داد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای شرکت کنندگان در مراسم(از هر طرف حداقل ۲ متر)، ممنوعیت هرگونه پذیرائی در حین برگزاری مراسم، ایجاد شرایط لازم برای تهویه مناسب و عبور هوا در محل برگزاری مراسم، ممنوعیت برپائی هرگونه ایستگاه صلواتی شامل( موکب، خیمه، چادر) برای توزیع نذرها و چای در تمامی نقاط استان از جمله موارد گنجاده شده در شیوه‌نامه عزاداری محرم در استان بوشهر است.

وی گفت: ممنوعیت استفاده از سنج، دمام، طبل و حرکت دسته‌جات عزاداری در خیابان‌ها و معابر، ضدعفونی محیط و تجهیزات مورد نیاز قبل و بعد از اجرای مراسم، ممنوعیت سینه زنی سنتی و مراسم تعزیه و زنجیر زنی در تمامی نقاط استان، ضرورت فراهم کردن اقلام بهداشتی و مواد ضد عفونی در ورودی مساجد، حسینیه ها و هیات‌های مذهبی از دیگر موارد شیوه نامه ۱۷ گانه است.

سروستانی عنوان کرد: همچنین توصیه می‌شود افراد آسیب پذیر و دارای بیماری زمینه‌ای در مراسم حضور پیدا نکنند و نذرها نیز فقط در قالب مواد غذائی خشک و خام به صورت کمک‌های مومنانه میان محرومان توزیع شود.

وی یادآور شد: براساس تبصره برای نذرهای خاصی که امکان تغییر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد باید با نظارت کارشناسان بهداشتی طبخ، بسته بندی و بدون هرگونه تجمع، صف و تراکم جمعیت توزیع شود.

سروستانی بیان کرد: همکاری کامل همه مسئولان هیات‌های مذهبی با ماموران بهداشت و دستگاه‌های انتظامی، استفاده حداکثری آنها از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ حسینی، تعیین افرادی به عنوان همیار سلامت برای نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله موارد شیوه‌نامه عزاداری محرم امسال در استان بوشهر است.

وی یادآور شد: برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورا باید حداکثر به مدت ۲ ساعت انجام و هرگونه دسته روی ممنوع اعلام شده‌است.

سروستانی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت صداوسیما برای اطلاع‌رسانی عمومی در مورد دستورالعمل عزاداری‌های ماه محرم ادامه داد: استقبال هیات‌های مذهبی از ثبت نام در سامانه بیرق خوب است به نحوی که استان بوشهر اکنون جزو ۶ استان برتر کشور در صدور مجوز به هیات‌های مذهبی برای عزاداری ماه محرم به حساب می‌آید.

مدیرکل صدا و سیمای استان بوشهر گفت: برنامه‌های امسال صدا و سیما در ایام محرم در چارچوب ضوابط ستاد مبارزه با کرونا و با هماهنگی و تایید سازمان تبلیغات اسلامی پخش می‌شود.

سید حسین ناظر افزود: دشمنان اسلام می‌خواهند از این شرایط حداکثر استفاده را ببرند و باید برای خنثی کردن توطئه‌های آنان  اقدامات مناسب را انجام دهیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر