پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۰۱۴
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰

فکرشهر:  مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت: افزایش ۶۱۷ درصدی درآمد مالیاتی ارزش افزوده استان بوشهر در ۶ سال اخیر تاثیر بارزی بر توسعه شهرها و روستاهای این استان داشته است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، غلامرضا احمد پری بیان کرد: میزان درآمد عوارض ارزش افزوده استان بوشهر در سال ۹۲،  ۱۴۵ میلیارد تومان بود در حالی که این میزان در پایان سال ۹۸ با ۶۱۷ درصد رشد به یکهزار و ۳۵ میلیارد تومان رسیده‌است.

وی افزود: ۳ درصد از درآمد مالیاتی ارزش افزوده و عوارض شهرداری به منظور توسعه زیر ساخت‌های عمرانی و فرهنگی به دهیاری‌ها و شهرداری‌های این استان اختصاص یافته است و به صورت مستقیم به آنها  پرداخت می‌شود و حتی یک ریال از آن نیز از استان خارج نمی‌شود.

احمد پری ادامه داد: استان بوشهر ۴۰ شهرداری و ۳۶۴ دهیاری دارد که بسته به سرانه جمعیتی این درآمد مالیاتی به آنها اختصاص می‌یابد و ۲۶۸روستای فاقد دهیاری و ۶ شهرستان عشایری نیز از سوی فرمانداری و امور عشایر از این درآمد استان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر با اشاره به تاثیر روشن این افزایش درآمد مالیاتی، گفت: با نگاهی به توسعه و بهسازی جاده‌ها و معابر، فضای ورزشی و فرهنگی و حتی آموزشی روستاهای استان بوشهر از سال ۹۲ تاکنون تاثیر این اعتبارات را بخوبی مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: نیت قانونگذار در هزینه این درآمد مالیاتی در دهیاری‌ ها و شهرداری‌ها  بر مصارف زیر بنایی و سرمایه‌ای مانند مبلمان شهری، توسعه‌ای و زیرساختی است و شهرداری‌ها نباید این اعتبار را صرف هزینه‌های مصرفی و جاری خود کنند.

احمد پری ادامه داد: همچنین یک درصد از درآمد مالیاتی ارزش افزوده به حوزه بهداشت و درمان تعلق می‌گیرد که این اعتبار به شکل متمرکز از طریق وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاهها در استان‌ها اختصاص می‌یابد.

شمار مالیات دهندگان بوشهر  ۵۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر از افزایش ۱۵هزار نفری مودیان مالیاتی این استان خبر داد و افزود: تعداد مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی بوشهر از ۳۲ هزار مودی در سال ۹۲ به ۵۷ هزار مودی در سال ۹۸ رسیده‌است.

احمد پری گفت:  از سال ۹۲ تاکنون درآمد مالیاتی استان بوشهر ۱۶۱ درصد افزایش یافته است.

وی اظهارداشت: تنها ۴ درصد از درآمد مالیاتی استان بوشهر از اصناف و مشاغل اخذ می‌شود که میانگین کشوری این میزان ۸ درصد است  و ۹۶ درصد از درآمد مالیاتی این استان از پرداخت مالیات اشخاص حقوقی به دست می‌آید که ۸۵ درصد از آن مربوط به مالیات شرکت‌های فعال مستقر در شهرستان عسلویه است.

احمد پری تاکید کرد: اداره کل امور مالیاتی استان بوشهر نگاهی عدالت محور داشته است و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته عدالت مالیاتی به نحوی مطلوب در این استان اجرا شده‌است.

وی گفت: امسال در استان ۴۰ هزار مودی حقیقی اظهار نامه مالیاتی خود را ثبت کرده‌اند که این میزان در سال‌های ۹۷ و ۹۶ به ترتیب ۳۷ و ۳۵ هزار اظهار نامه بوده‌است و به طور میانگین سالانه ۲ تا ۳ هزار اظهار نامه افزایش می‌یابد.

نقطه آغاز خروج از اقتصاد تک محصولی در دولت تدبیر و امید

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت: مالیات یکی از درآمدهای پاک است که در همه نظام‌های جهان و بویژه در کشورهای توسعه یافته نقش اساسی در تامین اعتبار و بودجه آنها دارد و شفاف‌سازی نظام مالیاتی از نشانه‌های پیشرفت کشور است.

احمد پری ادامه داد: از آنجا که ایران دارای ذخایر بالای نفت و گاز است در سال‌های گذشته بویژه سال‌های دور کمتر به درآمد مالیاتی توجه شد که سبب شد اقتصاد ایران اقتصاد تک محصولی نام گیرد و صادرات نفت و گاز تنها تامین کننده درآمد کشور باشد در حالی که اهمیت درآمدهای مالیات در دوران تحریم نمود روشنی داشته است.

وی افزود: از دهه ۷۰ دولتمردان به نظام اقتصادی قوی و وصول درآمد از داخل توجه نشان دادند و سال ۹۲ و با شروع دولت یازدهم نظام مالیاتی کشور شکل بهتری به خود گرفت و طرح جامع مالیاتی که از قبل به مجلس رفته بود با قوت و شکل بهتر و با قوانین کارآمد پیگیری و به شکل پایلوت در مرکز و دو اداره کل استان‌ها اجرا شد.

احمدپری ادامه داد:  طرح جدید مالیاتی در استان بوشهر در سال ۹۳ و در فاز دوم اجرای این طرح آغاز شد.

مدیرکل اداره امور مالیاتی استان بوشهر  با توضیح تغییرات در نحوه پرداخت و رسیدگی به پرونده های مالیاتی در قالب این طرح، بیان کرد: نظام مالیاتی کشور در این دوره از ممیز محوری به سمت فرآیند محوری و مودی محوری حرکت کرد که شفاف‌سازی و کاهش صرف زمان را در پی داشت.

وی افزود: دولت در مسیر تحقق طرح جامع مالیاتی۳۲ پروژه اجرا کرد که در سال ۹۷ پایان یافت و افزایش رضایت مودیان مالیاتی، کاهش هزینه مودیان و نظام مالیاتی و دولت، شفاف سازی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی از پیامدهای شاخص آن بود.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت:  در راستای حمایت از تولید، اداره امور مالیاتی در نحوه پرداخت مالیات در چارچوب قانون با مودیان توافق و همیاری داشته و نگذاشته است مطالبه مالیات باعث رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی شود.

گام بلند سازمان امور مالیاتی در تحقق دولت الکترونیک

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت:  ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی که از تیرماه امسال آغاز شده‌است از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در اجرای دولت الکترونیک است و در استان بوشهر استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

وی افزود: تاکنون ۳۳ هزار مودی از ۳۹ هزار مودی مالیاتی استان به این صورت درخواست ابلاغ الکترونیکی خود را ثبت کرده‌اند.

احمد پری بیان کرد: از آنجا که ممکن است افراد با سیستم ابلاغ الکترونیک آشنایی نداشته باشند، با طراحی یک سیستم هشدار برای کارمندان برگه مالیاتی مودی مالیاتی که موفق به تکمیل فرایند ابلاغ الکترنیک نامه نشده باشد قطعی نمی‌شود و  این فرجه برای وی در نظر گرفته شده‌است تا در موعد مقرر نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

وی یادآورشد: الکترونیکی کردن این فرآیند مالیاتی علاوه بر سهولت ارادئه اظهارنامه و ارئه خدمت به مودی از ازدحام جمعیتی که در روزهای پایانی ارائه اظهار نامه در اداره‌های مالیات شاهد بودیم جلوگیری کرده‌است.

نرخ مالیات ۶۵ درصد از مودیان مالیاتی مشاغل بوشهر ثابت ماند

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر با اشاره به طرح تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتی پس از تغییر قانون مالیات در سال ۹۵،  اعلام کرد: ۶۵ درصد از مودیان مالیاتی مشاغل استان بوشهر مشمول این تبصره مالیاتی هستند که بر این اساس اشخاصی که مالیات سال گذشته آنها تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده‌است نرخ مالیات آنها هیچ افزایشی نخواهد داشت.

وی افزود:  ۲۳ هزار مودی مالیاتی در استان بوشهر در این دسته جای می‌گیرند و تنها ۵ درصد از مودیان مشاغل در استان با پرداخت مالیاتی بیش از ۱۰ میلیون در سال گذشته مشمول افزایش ۱۲ درصدی نرخ مالیات می‌شوند.

احمد پری ادامه داد: اظهار نامه مالیاتی اشخاص مشمول تبصره ۱۰۰ رسیدگی نمی‌شود و سایر اشخاص نیز در صورتی که اظهار نامه مالیاتی خود را بر اساس اطلاعات مالی واقعی و میزان دقیق درآمد و هزینه که اطلاعات آن در اداره مالیات موجود است تکمیل کرده باشد، اظهارنامه آنها رسیدگی نخواهد شد.

بهبود نظام مالیاتی با اجرای طرح پیوند دستگاه‌های دولتی

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در بهبود نظام مالیاتی و ارائه بهتر خدمات در اداره امور مالیاتی ایجاد پیوند میان دستگاه‌ها و تشکیلات دولتی است که بوشهر نیز در این عرصه عملکرد خوبی داشته است.

احمد پری اعلام کرد: اداره کل امور مالیاتی بوشهر اکنون با دستگاه‌هایی از قبیل ثبت اسناد و املاک، ثبت شرکت‌ها، ثبت احوال، پست، گمرک، اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف پیوند دارد و این ارتباط به کاهش زمان ارائه خدمات و کاهش چشمگیر مراجعه‌های حضوری می‌انجامد.

وی افزود: در این راستا گرفتن کد اقتصادی برای ایجاد پرونده، اخذ گواهی تسهیلات مودیان از بانک‌ها، تمدید کارت بازرگانی و تمدید پروانه‌های کسب در ارتباط با دستگاه‌هایی چون اتاق بازرگانی، اصناف، بانک‌ها و سایر دستگاه‌ها با کمترین تعداد مراجعه‌ها به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد.

برون‌ سپاری خدمات دولتی راهی برای سهولت در ارائه خدمت

احمد پری گفت: از دیگر اقدامات اثر گذار در دولت یازده و دوازدهم برون سپاری بخش‌های از خدمات اداره امور مالیاتی بوده است که کاهش مراجعات و بهبود خدمات دهی به مودیان مالیاتی را به دنبال داشته است.

وی افزود: برون سپاری خدمات مالیاتی نقل و انتقال مشاغل خودرویی و مالیات سالانه خودروها به دفاتر پیشخوان خدمات دولت، واگذاری خدمات مالیات نقل و انتقال املاک از  خرداد ماه امسال به دفاتر استاد رسمی را در این راستا می‌توان نام برد.

احمد پری ادامه داد: مودیان مالیاتی انتقال املاک می‌توانند با حضور در دفاتر اسناد رسمی و ثبت اطلاعات ملک خود در همانجا فیش مالیاتی خود را دریافت و پرداخت کنند.

وی افزود:  اکنون ۶۸ درصد انتقال املاک استان در دفاتر اسناد رسمی انجام می شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این میزان تا پایان سال به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

احمد پری بیان کرد: بهترین وجه این برون سپاری این است که استان بوشهر توانست بر اساس جداول تدوین شده سازمان امور مالیاتی کشور از بسیاری از آیتم‌های محرومیت استفاده می‌کند.

مدیرکل اداره امور مالیاتی استان بوشهر گفت: کاهش مراجعه‌ها به این اداره فرصت کافی را برای منابع و نیروی انسانی برای رسیدگی به فرارهای مالیاتی و یافتن منابع مالیاتی جدید فراهم می‌کند.

تشکیل کارگروه فرار مالیاتی؛ دستاورد اداره کل امور مالیاتی بوشهر در دولت دوازدهم

احمد پری از تشکیل کارگروه فرار مالیاتی در۳ سال گذشته به عنوان یکی از دستاوردهای اثرگذار این دستگاه خبر داد و گفت: با بررسی‌هایی که این کارگروه انجام می‌دهد در صورتی که اطلاعات یک مودی مالیاتی تاکنون هیچگونه ثبت، بررسی و رسیدگی نشده باشد رسیدگی و مطالبه مالیات صورت می‌گیرد.

وی افزود: شفاف سازی مالیاتی سبب کاهش جرائم اقتصادی می‌شود و وقتی نظام مالیاتی به بهترین وجه اطلاعات مالی را در جامعه رصد کند پولشویی ریشه‌کن می‌شود.

گسترش چتر مالیاتی با شناسایی منابع جدید

احمد پری گفت: اقدام دیگر امور مالیاتی بوشهر در دولت تدبیر و امید وسیع کردن چتر مالیاتی است و شناسایی منابع جدید مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی در این راستا انجام شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر در خصوص منابع مالیاتی جدید در سال‌های اخیر عنوان کرد: اخذ مالیات از بساز و بفروش‌هایی که پروانه ساختمانی خود را در سال ۹۵ اخذ و در سال ۹۸ اقدام به فروش ساختمان کرده‌اند، خریداران سکه از بانک مرکزی، یافتن فرارهای مالیاتی و مودیانی که تا کنون پرونده‌ مالیاتی نداشته‌اند از منابع درآمدی جدید مالیاتی است.

احمد پری افزود: بساز و بفروش‌های دو شهرستان بوشهر و دشتستان به عنوان شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفری استان مشمول ماده ۷۷ قانون مالیات می‌شوند که یا خود اظهار نامه پر کرده‌اند و یا شناسایی می‌شوند.

وی درباره طرح شفاف سازی درآمد پزشکان در استان بوشهر نیز گفت:  از ۱۲۰ مودی مالیاتی در حرفه‌های پزشکی بوشهر مانند مطب‌ها، داروخانه‌ها، دامپزشکی‌ها و خدمات پیراپزشکی که مشمول این طرح شدند، بالغ بر۵۰ درصد برای اتصال به کارتخوان و پایانه های فروشگاهی ثبت‌نام کرده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر