پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر- عباس زارعی: با توجه به شرایط بد اقتصادی و متزلزل شدن همه‌ی مشاغل موجود در شهرستان، کمپرسی‌داران نیز مستثنی نبوده و به واقع باید گفت به دلیل عدم حمایت مسئولین، بیش از سایر مشاغل ضربه دیده‌اند...
کد خبر: ۷۸۱۲۲
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵

فکرشهر- عباس زارعی: با توجه به شرایط بد اقتصادی و متزلزل شدن همه‌ی مشاغل موجود در شهرستان، کمپرسی‌داران نیز مستثنی نبوده و به واقع باید گفت به دلیل عدم حمایت مسئولین، بیش از سایر مشاغل ضربه دیده‌اند.

به گزارش فکرشهر، تعداد ۱۶۰ کمپرسی در گناوه که تقریبا ۶۰۰ نفر را شاغل کرده‌اند و با میانگین خانواری ۴ نفر، به تعداد حدودی ۲۴۰۰ نفر را نان می‌دهد. به معنای دقیق‌تر، سفره‌ی ۲۴۰۰ نفر از مردم عزیز شهرستان گناوه، به دلیل ضعف مدیریتی و عدم اجرای قانون و نبود نظارت دقیق و مقتدرانه، هر روز کوچک‌تر می‌شود.

 طبق قانون، هر دستگاه کمپرسی مجوز بارگیری بار با تناژ مشخصی را دارد. تا استعلاک دستگاه، جاده‌ها و خطرات ناشی از بار غیرمجاز به حداقل برسد و شرایط مطلوبی به وجود بیاید. ‌از همان ابتدا طبق یک رسم اشتباه و عرف شده، کمپرسی‌داران به دلیل شرایط بد اقتصادی، گران بودن هزینه قطعات و استعلاک دستگاه، برای افزایش درآمد حاصله،  اقدام به بار با تناژ بالا و غیرمجاز می‌کردند تا طبق باور اشتباه خود با افزایش کرایه، دخل و خرجشان با هم مطابقت کند که به مراتب برای متقاضی نیز به صرفه‌تر بود.

 حرکت کمپرسی‌ با حمل بار اضافه در جاده‌ها، علاوه بر آسیب به جاده‌ و پل‌ها، مزاحمت و خطرات جدی برای خودروهای دیگر ایجاد می‌کرد که گاهاً به مرگ مردم منتهی می‌شود و همچنین استعلاک دستگاه‌شان نیز بیش از حد تصور می‌شد و به دلیل این نقض قانون، از طرف دستگاه‌های نظارتی متحمل جریمه‌های سنگینی می‌شدند. 

به همین سبب، همه‌ی کمپرسی‌داران گناوه بصورت خودجوش متحد شدند و تصمیم گرفتند که در قبال کرایه کمتر از این به بعد مطابق با ظرفیت قانونی کمپرسی اقدام به بارگیری کرده تا قانونی را نقض نکرده و موجب زیان مردم نشوند، و نه باعث افزایش استعلاک دستگاهشان شود.

برای رعایت دقیق همین موضوع، حتی تعدادی از همین ماشین‌داران، با معرفی افراد خاطی، تلاش می‌کردند که این قانون را نهادینه کنند که پس از مدتی، تمام این کمپرسی‌داران شهرستان گناوه، با مناعت‌طبع و وقاری که دارند،  قانونِ بار مجاز را رعایت کردند و به همین شکل ادامه دادند.

اما رفته رفته به دلیل نیاز متقاضیان، پیمانکاران و خصوصا افراد منفعت‌طلب به بار با تناژ بالا، کمپرسی‌های گناوه کنار زده شدند و اقدام به بکار گیری کمپرسی حامل بار غیرمجاز (با تناژی حدود ۵۰ تن برای تریلی و ۲۵ تن برای ده چرخ) از شهرهای مجاور کردند، به این ترتیب کم‌کم متقاضیان و مشتریان کمپرسی‌داران گناوه کم شده تا جایی که تقریبا همه‌ی این کمپرسی‌ها، و رانندگان روز مزد بیکار شدند.

 کمپرسی‌داران گناوه جهت انعکاس صدایشان، با مرتبط شدن با مجموعه‌ی خاکریز شهر گناوه، تقاضا داشتند مشکلاتشان منتشر شود، چرا که همگی مستأصل شده اند و نه می‌توانند بار بیش از حد مجاز بزنند، و نه از دست سوءاستفاده کنندگان می‌توانند با بار مجاز امرار معاش کنند.

 کمپرسی‌داران گناوه از آقای حسینی مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تقاضا دارند که ضمن ورود به این مسئله، ابتدا با معادن و  سنگ‌شکن‌های که اقدام به فروش بار اضافی می‌نمایند برخورد شود چرا که منشاء اصلی همه این مشکلات عدم نظارت بر معادن و سنگ‌شکن‌های استان است و جریمه اصلی باید شامل این معادن شود نه کمپرسی‌ها، چرا که این معادن و سنگ‌شکن‌ها هستند که برای یک تریلی ۲۰ تن و برای ده چرخ ۱۰ تن بار اضافه می‌زنند و این ۲۰تن بار مازاد یعنی یک خطر بالقوه در جاده یعنی یک تریلی بدون ترمز یعنی نا امیدی خانواده‌های چشم انتظار یعنی تخریب جاده و پل‌ها و یعنی....

 همچنین از آقای علم مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر تقاضا می‌شود به این موضوع ورود کند و همانطور که تا پیش از این برخورد جدی با ماشین‌های حامل بار اضافی می‌کردند همچنان به کار خود ادامه دهند تا کمپرسی‌های غیربومی از قانون‌مندی کمپرسی‌داران گناوه سوءاستفاده نکنند و با رعایت دقیق این قانون و برخورد جدی با خاطیان، از مستعلک شدن جاده‌ها جلوگیری کنند.

از پلیس‌راه استان نیز درخواست می‌شود از این اقدام قابل تقدیر و قانونی کمپرسی‌داران گناوه حمایت کند و نسبت به کمپرسی‌هایی که قصد سوءاستفاده از این حرکت را دارند به شدت برخورد نمایند.

حال که کمپرسی‌داران خود پای کار آمدند و قصد اجرای قانون را دارند و این قانون‌مندی هم خسارت به جاده‌ها و بیت‌المال را به حداقل می‌رساند و هم آمار تصادفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد امید است تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به میدان بیایند و از آنها حمایت کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر