دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۲۲۹
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

فکرشهر: مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: پرونده ۱۲ اثر ناملموس فرهنگی این استان برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سودابه معموری روز چهارشنبه افزود: مستند نگاری و تکمیل پرونده ۱۱ اثر ناملموس فرهنگی استان بوشهر و یک پرونده گنجینه زنده بشری برای ثبت در فهرست آثار ملی به تایید شورای ثبت این استان رسیده‌است.

وی گفت: مراسم دووت خارگی، آیین درمانی حصار مریم، جشن حنابندان جزیره خارگ، رقص میت و عروسی خارگ، مراسم طلبون کردن خارگ، گزکردن یا نظر کردن، غذای‌های بومی محلی حشینه، قلیه ماهی و للک، مجک، پتی چندر و شله موهینی آثار ناملموسی هستند که پرونده آنها برای ثبت تکمیل شده‌است.

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اعلام کرد: مستند نگاری این آثار شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای، فیلم، عکس و تهیه گزارش مکتوب از افراد محلی مطلع است انجام گرفته است.

معموری هدف از ثبت این آثار را حفظ و حراست از آیین گذشتگان و نیاکان دانست و اظهار کرد: زندگی مردمان بوشهر با فرهنگ و رسوم زندگی ساکنان این جغرافیا از گذشته تاکنون گره خورده است و  بخوبی در زندگی روزمره مردم این خطه قابل لمس است.

وی تاکید کرد:  ثبت این آثار فرهنگی زمینه حفاظت قانونی از فرهنگ و رسوم بوشهری را فراهم می‌کند.

تاکنون ۴۰۲ اثر فرهنگی و طبیعی استان بوشهر ثبت ملی شده‌است که از این شمار ۷۰ اثر ناملموس، ۱۲ اثر منقول، هفت اثر طبیعی و ۳۱۳ اثر نامنقول است

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر