يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۰۱۴۷
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۲

فکرشهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح ۱۸۵ هکتار از مراتع شهرستان‌های گناوه، دیلم و دشتستان این استان انجام شد.

به گزارش فکرشهر، محمد تقی منوچهری روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در زمان حاضر ۵۰ تا ۶۰ نفر در قالب ۱۵ اکیپ در حال ردیابی و ۶ اکیپ هم در حال مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان بوشهر فعال هستند.

وی بیان کرد: هرچند به دلیل بارندگی‌ امکان ورود به عرصه‌ها وجود نداشت اما در زمان حاضر با توجه به متحرک بودن آفت عملیات ردیابی و مبارزه با قوت و شدت بیشتری در حال انجام است.

منوچهری اضافه کرد: احتمال می‌رود پس از باران ریزش جدیدی از آفات ملخ صحرایی در سطح سایر شهرستان‌های استان بوشهر رخ دهد. 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی، خاک و جریان باد پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۵۰ هزار هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سه مرحله در این استان انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر از نظر تامین سم در استان بوشهر مشکلی وجود ندارد و سم به میزان کافی خریداری و تامین شده‌است همچنین بیش از ۳۱۰ نفر در قالب ۳۰ اکیپ مبارزه با آفت در این استان سازماندهی شده‌اند.

وی یادآور شد: تاکنون از محل اعتبارات ملی ۶۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان حفظ نباتات و با دستور استاندار بوشهر قرار است ۵۰۰ میلیون تومان نیز از محل اعتبارات استانی برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی تخصیص داده شود.

نخستین توده آفت ملخ صحرایی در این استان بوشهر از هفتم و ۱۰ آذرماه جاری درشهرستان‌های گناوه، دیلم و دشتستان دیده شده‌است و برآورد می‌شود سطح آلودگی در استان بوشهر در این مرحله حدود ۱۰ هزار هکتار باشد.

امسال ورود آفت ملخ صحرایی به استان بوشهر ۲ماه زودتر اتفاق افتاده و باتوجه به جهت جریان‌های جوی از سمت کشور عربستان به سمت استان‌های جنوبی همچنان احتمال ریزش جدید آفت وجود دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بهمن و اسفند عملیات سمپاشی علیه ملخ غیربالغ و پوره و ملخ بالغ از اواخر فروردین ۱۴۰۰ انجام شود براین اساس سطح مبارزه، تعداد مراحل و سختی کار امسال مضاعف تر از سال گذشته است به همین دلیل حضور و همکاری دستگاه‌ها، بویژه مردم، دهیاران و شوراهای اسلامی در کنار جهاد کشاورزی لازم و ضروری است.

امسال سومین سالی است که استان بوشهر با آفت ملخ صحرایی روبرو است، در سال ۹۷ عملیات مبارزه در سطح  ۱۰۴هزار هکتار و در سال ۹۸ در سطح ۴۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی این استان انجام گرفت. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر