پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۰۶۰۳
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲

فکرشهر: یک جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: اگر بنا باشد تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد از مسیر وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق می‌افتد و این وحدت مبارک است که تمدن نوین اسلامی را عملیاتی خواهد کرد.

به گزارش فکرشهر از مهر، سید سعید زاهد زاهدانی صبح جمعه در نشست مجازی به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه و حوزه به تنهایی قادر به تنظیم و پیگیری تمدنی نو که انسانی بوده و رشد، تعالی و کمال انسان را در بر داشته باشد نیستند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز افزود: اگر بنا باشد تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد از مسیر وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق می‌افتد و این وحدت مبارک است که این تمدن را عملیاتی خواهد کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به توجیه لزوم وحدت حوزه و دانشگاه افزود: ما به عنوان یک مسلمان به سه نوع واقعیت عالم غیب، عالم مشهود و رابط بین غیب و مشهود اعتقاد داریم که اگر هر یک از این سه واقعیت را قبول نداشته باشیم مسلمان نیستیم.

وی با اشاره به اینکه این سه واقعیت نسبت به هم چه جایگاهی دارند بیان کرد: وجود سه این واقعیت به یکدیگر متقوم هستند و با همدیگر هدف را محقق می‌کنند، لذا برای شناخت عالم باید هر سه واقعیت را با هم و در ارتباط با هم ملاحظه کنیم تا واقعیت حقیقی عالم را درک کرده باشیم.

زاهد زاهدانی ادامه داد: در دانشگاه‌های ما مشاهده محور روش‌های تحقیق است و ملاک صحت آنها تجربه است، محور تحقیقات دانشگاهی بر واقعیت مشهود است اما این واقعیت بخشی از واقعیت عالم است و بدون توجه به واقعیت غیب و رابط بین غیب و مشهود شناخت ما شناختی ناقص و بخشی و موضعی است.

وی تصریح کرد: محور مطالعات در حوزه‌ها نیز واقعیت‌های غیب و رابط بین غیب و مشهود است.

وی اضافه کرد: از همین جا است که وحدت بین دانشگاه و حوزه شکل می‌گیرد و اگر بنا بر ایجاد تمدن و فرهنگ جدید، باشد که این فرهنگ جدید سبک زندگی جدیدی را معرفی کند از اتحاد بین واقعیت غیب و مشهود و رابط بین واقعیت غیب و مشهود یعنی اتحاد بین حوزه و دانشگاه به وجود می‌آید.

زاهد زاهدانی ابراز داشت: از ابتدای که بحث اتحاد حوزه و دانشگاه شکل گرفت حرکت‌های متنوع را شاهد هستیم و برخی از افراد در خلوت خودشان ترکیبات را ارائه کردند در حالی که این کار تخصصی و ظریف است که باید با دقت نظر و ملاحظه انجام شود.

وی گفت: دانش‌های دو مرکز حوزه و دانشگاه باید به هم قوام یافته و پیوند بخورد و بخصوص از لحاظ روشی، روش‌های تحقیق با هم ترکیب شود و برای این ترکیب به منطق جدید که دانش حوزه و دانشگاه را باهم ببیند نیاز است بنابراین باید اتحاد از لحاظ روش تحقیق طراحی شود.

مسئول دفتر فرهنگی و روابط عمومی دانشگاه پیام نور گناوه پیرامون این نشست اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است و استفاده از ظرفیت و پتانسیل حوزه و دانشگاه در سایه هم افزایی و تبادل نظر می‌تواند زمینه ساز حل بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه شود.

ضرغام خرمی گفت: این نشست به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با همکاری طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س) گناوه برگزار شد و دانشگاه پیام نور گناوه در طول سال نشست‌های متعددی را با همکاری و مشارکت حوزه برگزار می‌کند.

در پایان این نشست مجازی که با حضور طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س) گناوه و دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد، دکتر زاهد زاهدانی به سوالات طلاب و دانشجویان پاسخ داد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر