شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
سرمربی تیم هندبال ستارگان دشتستان:
فکرشهر: تیم هندبال ستارگان دشتستان تنها نماینده استان بوشهر در رقابت های لیگ برتر هندبال ایران از روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در تهران حضور دارد تا بازی های پایانی خود در دور برگشت مرحله اول لیگ برتر را برگزار کند...
کد خبر: ۸۱۵۷۰
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳

فکرشهر: تیم هندبال ستارگان دشتستان تنها نماینده استان بوشهر در رقابت های لیگ برتر هندبال ایران از روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در تهران حضور دارد تا بازی های پایانی خود در دور برگشت مرحله اول لیگ برتر را برگزار کند.

به گزارش فکرشهر به نقل از روابط عمومی باشگاه ستارگان دشتستان، با رضا عباسی سرمربی این تیم درباره دغدغه‌های دوستداران ورزش، در خصوص شرایط ستارگان دشتستان در روزهای آینده و نتایج کسب شده در این فصل جویا شدیم.

در ادامه گفت و گو با رضا عباسی را بخوانید:

به عنوان اولین سوال، ستارگان در رقابتهای این فصل تا اینجای کار نتایج دور از انتظاری کسب کرده. دلیل این اتفاق چیست؟

من فکر میکنم صورت سوال را باید تغییر اساسی داد! نتایج این فصل ستارگان تا اینجای کار نتایج خوبی نبوده اما دور از انتظار هم نبوده است؛ چرا که شرایط تیم بستن و تیم‌داری کردن در لیگ برتر ایجاب می کند با شتاب بیشتری به سمت حرفه‌ای شدن پیش برویم. از ابتدای فصل و قبل از آغاز رقابت ها با توجه به اینکه تیم ما در لحظات پایانی موفق به حضور در قرعه کشی مسابقات شد، تنها چشم‌انداز ما برای ستارگان در فصل جاری -با در نطر گرفتن محدودیت زمانی- حضور در این رقابت‌ها به منظور حفظ سهمیه ورزش دشتستان و استان در لیگ برتر کشور بوده و در حال حاضر نیز به تلاش خود برای رسیدن به این اتفاق خوب ادامه می‌دهیم تا این امتیاز ارزشمند از دست نرود. با این وجود شرایط سخت ابتدای فصل و ابتلا به کرونا و در ادامه نیز مصدومیت پی در پی بازیکنان کلیدی تیم با توجه به نبود زمان لازم برای تمرینات پیش فصل و نیز  حضور در دور دوم بازی ها با وجود شرایط بد جسمی ناشی از بیماری کرونا را نباید از یاد ببریم چرا که چنین شرایطی حتی برای اینکه یک تیم مدعی قهرمانی را از روی ریل خود خارج کند نیز کافی است.

اما پس از آن نیز تیم روند مطلوبی نداشته...

وقتی یک تیم ورزشی در تورنمنت نفسگیری همچون لیگ روی روند بدی قرار میگیرد، خارج شدنش از بحران اتفاق سختی است اما عملکرد تیمی ما روند رو به رشدی داشته و این قابل انکار نیست. تیم ما با وجود تمامی مشکلات و بحران هایی که دارد روز به روز بهتر شده و با یاری خدا قطعا نتایج در دور دوم مسابقات متفاوت خواهد بود!

شما در آستانه دو دیدار حساس با ذوب آهن اصفهان و پاس ناجا قم هستید. شرایط تیم پیش از این دو مسابقه چطور است؟

ببینید اول باید مشخص شود منظور از بازی حساس چیست؛ اگر منظورتان حضور در یک رقابت ورزشی است که همواره برد و باخت در مسابقه ورزشی وجود دارد و جذابیت ورزش هم همین است که یک تیم ببازد و یک تیم ببرد و مطمئناً هر کسی در یک مسابقه شرکت می کند دوست دارد پیروز میدان باشد اما در حال حاضر شرایط و وضعیت تیم ستارگان دشتستان در این فصل به گونه ای نیست که خودمان با ایجاد حساسیت کاذب بار روانی روی تیممان ایجاد کنیم؛ آن هم در شرایطی که وضعیت جدولی تیممان را هم می دانیم. ستارگان در این فصل در شرایطی نیست که گزینه ی حضور در بالا و یا میانه جدول باشد پس باید نگاهمان به بازی ها با توجه به جدول مسابقات و آینده تیم در ادامه بازی‌های این فصل باشد. ببینید من از شما به عنوان یک خبرنگار و فعال رسانه‌ای انتظار ندارم شرایط دقیق و فنی تیم را با نگاه کارشناسی و آنالیز دقیق و همه جانبه در نظر بگیرید. همانطور که من در حرفه شما تخصص کافی ندارم مطمئناً شما هم اطلاع کامل، جامع و گسترده ای در مورد رشته هندبال ممکن است نداشته باشید یا ممکن است اطلاعات هندبالی خوبی داشته باشید اما از ضوابط و قواعد مسابقات هندبال لیگ برتر کشورمان اطلاع کامل نداشته باشید. پس من از شما چنین توقعی ندارم اما از تعداد معدودی از عزیزانی که مدعی کار کارشناسی هستند و مدعی هندبالی بودن و تخصصی بودن هستند انتظار می‌رود دستکم قوانین، قواعد و دستورالعمل ها و مشخصا جدول‌بندی رقابتهای لیگ برتر کشورمان را بدانند و آن موقع در مورد مسائل مختلف حتی فراتر از توان و دانش تخصصی شان اظهار نظر کنند!

ببینید جدول بندی مسابقات لیگ برتر کشورمان به این شکل است که ابتدا رقابتها در دو گروه شش تیمی برگزار می شود. در مرحله بعد سه تیم بالای دو گروه در یک جدول شش تیمی برای کسب عناوین اول تا ششم رقابت می کنند و تیمهای چهارم، پنجم و ششم هر گروه نیز در جدول دیگر برای کسب عناوین هفتم تا دوازدهم رقابت خواهند کرد و در نهایت تیمهای یازدهم و دوازدهم به لیگ پایین‌تر سقوط میکنند. اما نکته‌ای که برخی عزیزان کارشناس خبره یا از آن بی‌اطلاعند یا از قصد آن را نادیده می گیرند تا مطابق میلشان جوسازی کنند این است که از امتیازات کسب شده در مرحله‌ اول تنها امتیازاتی در مرحله‌ی دوم محاسبه می شود که در مسابقات رو در روی همگروهی‌های دور دوم در مرحله‌ی اول کسب شده است.

اما این ذهنیت در میان اهالی ورزش و علاقمندان هندبال وجود دارد که ستارگان به شدت در معرض خطر سقوط است...

این ذهنیت حاصل القائات دوستان عزیزی است که خود را کارشناس خبره هندبال می دانند اما متاسفانه با ساز و کار رقابت های لیگ هندبال در سطح لیگ برتر آشنایی کافی ندارند و هنوز نمی دانند در گروه شش تیمی ستارگان، قرار گرفتن در رده چهارم تا ششم تفاوت چندانی ندارد و مثلاً تیمی که در یکی از سه رده پایین جدول قرار می گیرد نتیجه مسابقه اش با تیم صدرنشین به حالش هیچ فرقی نمی کند چه با اختلاف ۱۰ گل ببرد و چه با اختلاف ۱۰ گل ببازد! در هر صورت امتیاز کسب شده ی تیم چهارم جدول در مصاف با تیم صدرنشین جدول در مرحله اول به مرحله دوم منتقل نخواهد شد. حالا شما حساب کنید تیم ستارگان هنوز وارد مرحله دوم و نهایی بازیهای لیگ امسال نشده اما برخی دوستان یا به عمد یا از سر ناآگاهی به مخاطبان چنین القا می کنند که ستارگان در آستانه سقوط قرار گرفته است!

با این حساب احتمالا نتیجه مسابقه‌ی پیش روی شما با ذوب‌آهن اصفهان تاثیر خاصی در سرنوشت تیم ستارگان نخواهد داشت، این طور نیست؟

دقیقا همین طور است. تیم ذوب آهن با توجه به امتیازات کسب شده، یکی از تیمهای صعود کرده به جمع شش تیم برتر لیگ است و به همین دلیل دیدار ما با این تیم برای ما و البته برای تیم ذوب‌آهن از حساسیت خاصی برخوردار نیست و تقریبا جنبه تشریفاتی دارد. اگرچه به رسم بازی جوانمردانه تمام تلاشمان را مقابل تیم خوب ذوب‌آهن به کار خواهیم بست اما قطعا باید نگاه ویژه‌تری به دیدار دوممان مقابل تیم خوب پاس قم داشته باشیم و مشخصا جوری بازی کنیم که خطر مصدومیت و محرومیت بازیکنانمان در دیدار با ذوب آهن به حداقل برسد. مخصوصا برای بازیکنان کلیدی تیممان.

پس در این صورت باید منتظر مسابقه حساس تر شما یعنی بازی با پاس ناجای قم باشیم. یکی از انتقاداتی که به شما وارد شده استفاده از بازیکنان غیر بومی به جای بازیکنان باکیفیت بومی است. در این خصوص چه توضیحی دارید؟

این هم یکی دیگر از همان حرف های عجیب و غریبی است که از سر بی اطلاعی گفته می شود. ما در ابتدای فصل و زمانی که باید اقدام به جذب بازیکن می‌کردیم دستمان از نظر مالی کاملاً خالی بود و زمانی که در قرعه کشی مسابقات شرکت کردیم همه تیم های لیگ بازیکنان مد نظر خود را جذب کرده بودند و در حال سپری کردن آخرین بخش آماده سازی یا همان وحله تبدیل در تمرینات خود بودند. ما در چنین شرایطی تلاش کردیم از ظرفیت‌های خوبی که در شهر و شهرستان مان وجود دارد استفاده کنیم و همچون سال‌های گذشته بازیکنان خوب هندبال دشتستان را در کنار خودمان داشته باشیم اما در کنار بازیکنان بومی باید برای بعضی پست ها بازیکنان خوب غیر بومی نیز جذب می کردیم.

این یک اتفاق و روند کاملاً طبیعی در ورزش حرفه‌ای است اما ببینید ما از آغاز رقابت ها تا الان چند نفر از بازیکنان خوب بومی خودمان را از دست داده ایم... آقای امید سه کناری که دچار مصدومیت بود پس از بازی اول دیگر امکان استفاده از ایشان برایمان میسر نشد. ایشان یکی از بازیکنانی بود که به عنوان یکی از ستون های اصلی و مهره های تاثیر گذار تیم روی او حساب می کردیم. پس از آن آقای ایمان احسان نژاد دیگر بازیکن تاثیرگذار بومی ما نیز دچار مصدومیت شد و نتوانستیم از ایشان استفاده کنیم. البته در خصوص این مصدومیت های تاثیرگذار، حرف زیاد است اما فعلا به همین چند جمله بسنده می کنم اما در آینده و در صورت لزوم توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

همچنین بازیکنان بومی دیگری همچون عادل شنبدی مدت ها قبل از اینکه تیم ما در قرعه کشی شرکت کند با تیم ذوب آهن اصفهان قرارداد بسته بود؛ آقای حسین سلطانی تصمیم گرفت سال جاری از دنیای هندبال فاصله بگیرد و با وجود تلاش ها و پیگیری های ما امکان استفاده از ایشان میسر نشد اما هنوز هم بازیکنان بومی خوبی در تیم حضور دارند که برخی از آنها از سرمایه های جوان و آینده‌دار هندبال دشتستان هستند که ضمن پیشرفت روز به روز در سال‌های آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. در کنار این ها برخی بازیکنان خوب و شایسته بومی دیگر نیز بودند که  با وجود دعوت به همکاری علیرغم میلمان از ابتدای فصل امکان همراهی با این عزیزان را نیافتیم. ضمن اینکه بازیکنان غیربومی مانیز برای پیروزی و سربلندی تیم از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند اما گاهی مصدومیت ها و نیز مواجهه با بیماری کرونا در ابتدای فصل باعث شد بخش عمده‌ای از ظرفیت تیمی ما تحلیل برود.

وقتی نگاه کارشناسی به یک تیم لیگ برتری می اندازیم باید همه جوانب را در نظر بگیریم نه اینکه مثل برخی عزیزان با نگاه سطحی یا مغرضانه جوری اظهارنظر کنیم که معایبش بیشتر از محاسنش باشد. فعلاً به همین مقدار بسنده می کنم اما در صورت لزوم و در زمان مناسب‌تر مطالب مبسوط تری جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی هواداران عزیز باشگاه ستارگان و هندبال برازجان عرض خواهم کرد.

به نظر می رسد شرایط بازیهای لیگ و حضور ستارگان در کوران رقابت‌های لیگ‌برتر سبب شده برای پاسخگویی به پرسش ها کمی دست به عصا عمل کنید و خود را ملزم به رعایت برخی محدودیت ها می دانید. به این دغدغه شما احترام می گذاریم و گفتگوی مبسوط تر را به زمان دیگری واگذار می‌کنیم. فقط یک سوال دیگر،به نظر خودتان ستارگان امسال در لیگ برتر باقی خواهد ماند؟

شک نکنید که ما تمام تلاشمان را برای بقا در لیگ برتر انجام می‌دهیم و در دور دوم بازیها شاهد درخشش ستارگان خواهیم بود.

برای شما و تیم ستارگان دشتستان در دو مسابقه پیش رو و مسابقات آینده آرزوی موفقیت داریم.

من هم از شما ممنونم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید تا بتوانم پاسخگوی بخشی از دغدغه‌های هواداران باشم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر