يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۸۳۱
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲

فکرشهر: کشتارگاه صنعتی طیور (ضامن آهو) در شهرستان گناوه که یکی از طرح‌های مهم اقتصادی استان بوشهر و آماده افتتاح است، به علت تخصیص نیافتن سهمیه آب مورد نیاز بلاتکلیف مانده ‌است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، این پروژه که عملیات اجرایی آن توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت در دهه مبارک فجر سال ۱۳۹۵ آغاز شد پس از گذشت حدود پنج سال تکمیل شده است اما برای بهره‌برداری و آغاز فعالیت به ۳۰۰ مترمکعب آب نیاز دارد که تاکنون تامین نشده ‌است.

با بهره‌برداری از این پروژه اقتصادی که فعالیت آن در زمینه کشتار، بسته بندی و انجماد، قطعه بندی و تبدیل ضایعات طیور است زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

 این پروژه در زمینی به مساحت ۲ هکتار و زیربنای هشت هزار مترمربع با ظرفیت کشتار چهار هزار قطعه طیور در ساعت احداث شده‌ است و از مشخصات بارز این واحد صنعتی برخورداری از سردخانه ۵۰۰ تنی، تخلیه اتوماتیک سالن، پخت ضایعات و تبدیل به پودر و طرح تصفیه فاضلاب است.

از زمان آغاز عملیات اجرایی تاکنون مقام‌های کشوری از جمله وزیرصنعت، معدن و تجارت وقت در مهرماه ۹۸ به همراه استاندار بوشهر و نماینده وقت حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی بازدید کرده اند و در جریان مهم‌ترین مسایل و مشکلات آن قرار گرفته اند.
سرمایه‌گذار این پروژه در این بازدید ، تامین اعتبار و تسهیلات لازم را از مهم‌ترین مشکل و مانع در  تکمیل و راه‌اندازی آن مطرح کرد.

تخصیص نیافتن سهمیه آب به این طرح باعث شده تا سرمایه‌گذار آن که هزینه‌های زیادی را متقبل شده‌است، در تنگنا قرار گیرد.

بررسی درخواست سرمایه‌گذار در جلسه توسعه اشتغال فراگیر شهرستان گناوه

درخواست این سرمایه گذار در جلسه توسعه فراگیر شهرستان گناوه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و مدیران کل مرتبط در استان بوشهر برگزار شد و مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در این جلسه گفت: سرمایه‌گذار این پروژه در مرحله اول و در زمان شروع بکار درخواست انشعاب ۳۰ متر مکعب آب داد که با آن موافقت شد و در سال ۹۵ مجدد به جای یک اینچ درخواست ۲ اینچ به میزان ۳۰۰ مترمکعب ارایه کرد.

علی محمدی افزود: باتوجه به اینکه سرمایه‌گذار میزان مصرف مورد نیاز خود را از ۳۰ مترمکعب به ۳۰۰ مترمکعب افزایش داد، امکان تخصیص از سهمیه برای بخش صنعت با ظرفیت خط کوثر وجود نداشت و همان ۳۰ مترمکعب آخرین تخصیصی هایی بوده که واگذار شده ‌است.

وی گفت: بر اساس درخواست حجم آبی که سرمایه‌گذار از  خط انتقال آب شرب کوثر کرده‌، خیلی سخت است که بتوان سهمیه تخصیص صنعتی بیشتری گرفت و در این مقطع  برای حل تامین آب به سرمایه‌گذار دو گزینه پیشنهادی ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه  محل کشتارگاه با دریا ۳.۵ کیلومتر فاصله دارد می‌تواند با پکیچ‌های آب شیرین کن خیلی راحت، دبی آب مورد نیاز خود را تامین کند و یا از آب زیرزمینی با استفاده از  ظرفیت قانونی از طریق چاه صنعتی اقدام کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر افزود: میزان آب مورد نیاز درخواستی سرمایه‌گذار برحسب ۳۰۰ مترمکعب باید مشخص شود بر اساس چه معیارهایی محاسبه شده‌است.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه در این برهه استان بوشهر در زمینه تامین آب شرب با کمبود مواجه است و محدودیت‌هایی در زمینه استفاده از تخصیص آب سهمیه صنعتی وجود دارد باید با پیگیری‌های لازم بتوانیم  تخصیصی بیشتر بگیریم.

فرماندار گناوه گفت: باتوجه اینکه در شهرستان گناوه ۳۷ واحد مرغداری فعال وجود دارد، با پیگیری‌های استاندار بوشهر۲ پروژه مهم مرتبط با تکمیل کننده زنجیره تولید گوشت سفید در این شهرستان و از پروژه‌های مهم اقتصادی و کلیدی در استان بوشهر اجرایی شده است.

غلامرضا مهرجو افزود: این ۲ پروژه مهم شامل کارخانه تولید جوجه یک روزه که  وارد مدار تولید شده و فعالیت خود را شروع کرده و کشتارگاه طیور ضامن آهو آماده افتتاح است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های کیفی کشتارگاه، آب بر بودن آن است  و در این ارتباط  در سال ۹۳ براساس درخواست سرمایه گذار کشتارگاه و برنامه ریزی و مصوبه اتخاذ شده، ۳۰ مترمکعب آب به آن تخصیص داده شد.

فرماندار گناوه گفت: هر چند درخواست افزایش تخصیص آب در روزهای آغازین اجرای طرح  باید توسط  سرمایه‌گذار انجام می‌شد اما با توجه به سرمایه‌گذاری زیاد انجام شده و اشتغال‌زایی بالای این کشتارگاه ،برای حل مشکل آب آن پیگیری و نامه نگاری‌ها صورت گرفته است که می‌طلبد با همت و کارجمعی، آب مورد نیاز این طرح اقتصادی تامین شود تا به بهره‌برداری برسد.

مدیر اجرایی پروژه کشتارگاه صنعتی طیور گناوه گفت: در این پروژه مهم و اقتصادی تاکنون ۴۵ میلیارد تومان با هدف ایجاد اشتغال پایدار و تکمیل چرخه تولید گوشت سفید در استان بوشهر سرمایه‌گذاری شده‌ است.

سیدفتح الله گمارونی افزود:  پیش‌بینی سرمایه‌گذاری اولیه احداث این پروژه  قبل از تحریم‌های ظالمانه، خللی در روند اجرایی آن بوجود نیاورد اما با اعمال تحریم و بالارفتن نرخ ارز در خرید تجهیزات با مشکل جدی مواجه شدیم.

وی  افزود: امکان تخصیص آب با استفاده از پکیچ آب شیرین کن از دریا و حفر چاه در شرایط کنونی به علت زه بالا، شوری و نداشتن نقدینگی به علت قیمت گران آنها  وجود ندارد.

وی گفت: محاسبه  ۳۰۰ مترمکعب آب براساس تحقیق و مطالعه صورت گرفته و نیاز واقعی کشتارگاه است و هدفی به غیر از این ندارد و انتظار داریم باتوجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته و توسعه طرح، در تامین آب ، مسئولان مربوطه همکاری کنند.

سعید زرین فر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در این نشست اظهارکرد درخواست سرمایه‌گذار کشتارگاه طیور گناوه  را به اطلاع استاندار بوشهر خواهد رساند و امیدواریم برطرف شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر