جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۷۶۴۶
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶

فکرشهر: مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی گناوه گفت: از بدو وقوع زلزله در این شهرستان ، به ۵۰ خانوار زلزله زده تحت پوشش این نهاد خدمات مددکاری توسط این واحد ارایه شده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، یدالله خرم نژاد  افزود: اکیپ خدمات سیار اورژانس اجتماعی بهزیستی این شهرستان  طبق ماموریت محوله از مدیریت ستاد بحران اداره کل بهزیستی استان بوشهر درساعات اولیه وقوع زلزله جهت  ایجاد آرامش روانی و اطلاع یابی از وضعیت مددجویان تحت حمایت در مناطق زلزله زده حضور یافت .

وی با بیان اینکه  زلزله گناوه تلفات جانی در برنداشته است، اظهارداشت:  در ۱۶۰ بازدید صورت گرفته ضمن ارائه خدمات روان‌شناسی و مددکاری به آسیب دیدگان ، از مددجویان تحت حمایت در مناطق زلزله زده سرکشی شد و اطلاعات از میزان و نحوه خسارت وارده  را جهت برآورد و اقدامات بعدی ثبت شد.

وی گفت: یکی از مهم ترین ابعاد بلایای طبیعی به ویژه زلزله بعد روان شناختی آن است که  پس از وقوع از همان آغاز نیاز به مداخله های تخصصی روان‌شناختی دارد و این مسئله از ضروریات کمک رسانی است.

خرم نژاد افزود: بهزیستی از جمله واحد اورژانس اجتماعی  یکی از نهادهایی است که نقش بسیار مهمی قبل و بعد از وقوع حوادث و بلایای طبیعی برعهده دارد.

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی گناوه گفت: باتوجه به اینکه مردم در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی آرامش و خونسردی خود را از دست می دهند،  نقش نهادهای حمایتی از جمله اورژانس اجتماعی بهزیستی در این زمان بسیار مهم است.

وی افزود: بهزیستی و اورژانس اجتماعی تاکنون به عنوان بازوی کمکی دیگر ادارات از جمله هلال احمر نقش موثری در کاهش آسیب  هموطنان بعد از بلایای طبیعی داشته است. 

وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی ویژگـی مهم ارائه خدمات خودرا بر محوریت  تخصصی ، بـه موقـع  و در دسـترس بودن  مدنظر قرار داده است تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در بهزیستی محدود به زمان و مکان نشود و رویکرد فعال جایگزین رویکرد غیر فعال و جامعه محوری در برنامه ها اجرا شود.

خرم نژاد گفت: پس از وقوع زلزله ، واکنش‌های هیجانی و روانی را در افراد می توان باز شناخت  که اگر پاسخی درخور نگیرند ضمن لحاظ کردن ویژگی های شخصیتی آسیب دیده، می‌تواند از جهت بالینی مشکل آفرین شود.

وی با بیان اینکه مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی از برنامه های این واحد  است گفت:  افسردگی، سوگ، اضطراب، خشم، احساس گناه،  بازماندگی، گفتار و رفتار نامتناسب از مواردی هستند که در نخستین دوره بعد از سانحه در روان  قربانیان می تواند بروز کند  که اگر  کمک رسانی تخصصی جهت مدیریت و پالایش و هضم چنین هیجان‌هایی فراهم نشود،  مسائل ذکر شده به تنهایی و یا در پیوند با یکدیگر می تواند موجب بوجود آمدن اختلال ها و واکنش های روانی شود و  در درازمدت برکیفیت زندگی آنان  موثر باشد.                                      

وی به تشریح نحوه خدمات واحد اورژانس اجتماعی در مناطق حادثه دیده  اشاره کرد و افزود: تیم‌ مداخله در بحران اورژانس اجتماعی که هر تیم شامل یک روانشناس و  یک مددکار اجتماعی است طبق آموزش‌های تخصصی که از قبل دیده اند  برای گروه‌ها و افراد  آسیب دیده و یا در معرض آسیب درنظر گرفته شده است.

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی گناوه گفت:  خدمات تخصصی که کادر اورژانس اجتماعی  به افرادحادثه دیده ارایه می دهند بسیار مهم بوده به حدی که بار هیجانی را کاهش داده و آرامش را به فرد باز می گرداند.

وی یادآورشد: در زمان کمک رسانی به افراد مورد هدف، خودرو خدمات سیار اورژانس اجتماعی ویژه آسیب دیدگان اجتماعی در محل حادثه به همراه تیم‌های مددکاری و  روان شناسی در میان آسیب دیدگان حاضر می‌شوند و کسانی که فشارهای روحی و روانی بر آنها وارد شده را شناسایی  می‌کنند و با استفاده از دانش و تخصص خود استرس‌ها و فشارهای وارده را در فرد  به حداقل می رسانند.

خرم نژاد  گفت: شناسایی به موقع افراد دچار معلولیت، کودکان آسیب دیده و زنان بی سرپرست که همسران خود را از دست داده اند و ارائه خدمات مددکاری و روان‌شناسی به آنها از جمله اقدام‌های مهم اورژانس اجتماعی بهزیستی در زمان بعد از سانحه است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت  ۱۱:۱۱ روز یکشنبه ۲۹ فروردین در ۲۸ کیلومتری شهرستان گناوه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و تخریب دیوارهای خانه‌ها، ریزش کوه، شکستن شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم و مصدومیت ۶ نفر شد. 

هم اینک خدمات زیرساختی از جمله، برق، تلفن ثابت و اینترنت مناطق زلزله زده برقرار است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر