يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: محمد کرمپور از تاریخ نگاران برجسته دشتستانی به دلیل کهولت سن و پس از مدتی که تحت درمان بود، درگذشت...
کد خبر: ۸۸۴۵
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۳

فکرشهر: محمد کرمپور از تاریخ نگاران برجسته دشتستانی به دلیل کهولت سن و پس از مدتی که تحت درمان بود، درگذشت.

به گزارش فکرشهر از خلیج فارس، تازه ترین اثر وی «زیراه» نام داشت که در قالب دانشنامه استان بوشهر منتشر شده و در آستانه رونمایی قرار داشت. از بخش‌های کتاب می‌توان به بلوک زیراه در گذر تاریخ با تکیه بر خاطرات محمد کرمپور، تلاش اسماعیل خان برای تسلط بر بلوک زیراه، دخالت غضنفرالسلطنه در امور بلوک زیراه و مطالب تاریخی دیگر اشاره کرد. 

رییس بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر ضمن تسلیت درگذشت این تاریخ نگار دشتستانی گفت: محمد کرمپور در سال 1306 خورشیدی در روستای بشیرآباد از توابع دهستان زیراه دشتستان چشم به جهان گشود. در نوجوانی برای تحصیل در مدارس دولتی به برازجان رفت و تا ششم ابتدایی قدیم تحصیل علم کرد. 

دکتر عبدالکریم مشایخی با بیان اینکه وی همواره مورد اقبال مردم دشتستان به ویژه دهستان زیراه بوده افزود: اغلب دعاوی خانوادگی و ملکی بین مردم با حضور وی ختم به خیر می شده و همواره در اصلاح و رتق و فتق امور منطقه تلاش فراوان نمود.

وی ادامه داد: مرحوم کرمپور در طول عمر علاوه بر راهنمایی و مشورت های شفاهی سایر تاریخنگاران، دارای نوشتارها، مقالات و کتبی به شرح زیر است: رشته مقالات مفصلی در مورد شهر توج (توز) در زیراه در نشریه اتحاد جنوب، کتابی تحت عنوان «سرنوشت مدال ملکه انگلستان و تبعات آن»، مقالاتی در مورد دشتستان در روزنامه خبر جنوب، سلسله مقالاتی در خصوص بلوک زیراه در نشریات کشوری پیش از انقلاب اسلامی به همراه بسیاری از مقالات و نوشتارها، تصاویر و اسناد و اشعاری که به مورخان و نویسندگان بوشهری و دشتستانی جهت راهنمایی و مشاوره در امور تاریخی هدیه نمود.

کتاب «زیراه» از وی به تازگی در شمارگان 1500 نسخه توسط حوزه هنری بوشهر و در طرح دانشنامه بوشهر منتشر شده است.

آئیین تشییع و خاکسپاری وی امروز جمعه در شبانکاره برگزار می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر