يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۸۹۴۹
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰

فکرشهر: عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان گفت: کم آبی، پیامدهای مشکلات اقتصادی، شایسته سالاری، اعتیاد به مواد مخدر و جمعیت، از چالش‌های مهم اجتماعی دولت سیزدهم خواهد بود.

به گزارش فکرشهر از مهر، مهران سهراب‌زاده صبح دوشنبه در وبینار مسائل اجتماعی دانشگاه پیام نور بوشهر اظهار داشت: وظیفه جامعه شناسان و متخصصین رشته‌های مختلف مسئله یابی است، ولی اغلب سیاسیون هستند که تصمیم می‌گیرند کدام مساله در اولویت باشد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه شناسان می‌توانند جهت تغییر ذائقه و اندیشه و فرهنگ مردم جامعه پیشنهاد بدهند و مؤثر باشند و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

سهراب زاده افزود: اولین اولویت دولت آینده مشکل کم آبی است. طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان ایران در آستانه بحران آب به سرمی برد و طی سال‌های آینده تأمین آب به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور در بسیاری از استان‌ها، شهرها و مناطق تبدیل می‌شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بحران آب در مسائل اجتماعی از این بابت مهم است که بی اعتنایی به این موضوع تبدیل به دهها مشکل اجتماعی دیگر همچون بیکاری، مهاجرت و.... خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیری که مشکلات اقتصادی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی دارد گفت: مشکل اقتصادی در صدر اولویت دولت آینده باید قرار گیرد زیرا هر مشکل اقتصادی سبب ایجاد مشکلات اجتماعی گسترده‌تری همچون فقر اقتصادی، مشکلات روحی و روانی، افت ارتباطات خانوادگی، مشاجره، خلاف‌کاری و عدم توجه به بنیان‌های خانواده خواهد شد.

شایسته سالاری ضروری است

سهراب زاده معضل اجتماعی دیگر را شایسته سالاری در کشور دانست و گفت: شاید شایسته سالاری در کشور ما محلی از اعراب نداشته باشد و معمولاً پست‌های مهم به هم حزبی‌ها واگذار می‌شود که شاید دانش و سواد کافی نداشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان اعتیاد به مواد مخدر یکی دیگر از معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور دانست و گفت: در حال حاضر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها تغییر یافته است و جامعه را با خطرات و چالش جدی مواجه ساخته است.

وی خاطرنشان کرد: اعتیاد هم خود زیان‌آور است و هم عوارض و آثار آن آسیب‌ساز هستند هزینه‌ای که دولت برای مبارزه با مواد مخدر انجام می‌دهد بسیار هنگفت است اما آیا این میزان اعتبار باعث کم شدن مصرف مواد مخدر در کشور شده است؟ گسترش اعتیاد در بین جامعه و نابودی و خانواده و به نوعی همه اطرافیان درگیر با این معضل خواهد شد.

کاهش باروری از چالش‌های اساسی

وی بحث جمعیت را از دیگر معضلات دولت آینده دانست و افزود: کاهش باروری باعث ازدیاد افراد سالمند خواهد شد. سرعت سالخورده شدن جمعیت ایران بسیار بالاست و دولت‌ها شاید آماده این موضوع نباشند؛ بنابراین لازم است که برنامه ریزی در خصوص رشد جمعیت و همچنین توسعه نیروی انسانی جدی گرفته شود.

سهراب زاده افزود: طلاق یکی دیگر از آسیب‌های جدی اجتماعی جامعه ماست. طلاق هم خود آسیب است و هم بستر آسیب‌سازی جامعه را فراهم می‌کند.

وی در خصوص یکی از مسائل اصلی اجتماعی گفت: مشکلات جوانان از دیگر مسائل اجتماعی دولت آینده خواهد بود و مسائلی هم چون ازدواج، مسکن و بیکاری. کاهش ازدواج و افزایش طلاق در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

مردم را زینتی ندانیم

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا مردم و نخبگان ما نسبت به بسیاری از بحران‌ها بی توجه شده‌اند گفت: بی‌توجهی به مسائل جامعه و انفعال در مقابل آسیب‌ها مهم‌ترین مشکلات اجتماعی کشور ما هستند.

وی ادامه داد: جامعه ما باید مشارکت پذیر باشد و مردم را به مشارکت دعوت کنیم و از وجودشان استفاده کنیم قطعاً مردم که مشارکت بینند با دولت همراه خواهند بود. ما مردم را زینتی ندانیم و از آموزش و پرورش مشارکت را به آنها بیاموزیم و آنها را در همه امور مشارکت بدهیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر