يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۲۳۴۱
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷

فکرشهر: مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: دشت‌های استان به شدت دچار افت سطح ایستابی شده‌اند و خطر فرونشست عمده دشت‌های آبرفتی وجود دارد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، امید آزادی جو بیان کرد: دشت‌های استان بوشهر سالانه و هر ماه به صورت مستمر از لحاظ کمی و کیفی پایش می‌شوند که آمار‌ها نشان می‌دهند شوری آب بسیار بالا و دیگر شاخص‌های تهدیدکننده کیفی نیز با روند رو به رشدی همراه است که این امر به دلیل اضافه برداشت‌ها و به دنبال آن کاهش توان آبدهی سفره‌های آب زیرزمینی رخ داده است.
 
وی تاکید کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، خطر فرونشست عمده دشت‌های آبرفتی استان را نیز شاهد خواهیم بود.
 
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: مطالعات انجام شده در خرداد و مقایسه آن با گذشته نشان می‌دهد دشت‌های استان به شدت دارای افت سطح ایستابی شده‌اند، به طوری که از ابتدای سال آبی (مهر پارسال) تاکنون نزدیک به همه دشت‌های با قابلیت برداشت آب زیرزمینی، روند افت شدید را داشته‌اند و این در حالی است که سال آبی کنونی تحت شرایط خشکسالی است و سال پیش رو نیز با احتمال خشکسالی پیش بینی می‌شود.
 
وی ادامه داد: به طور نمونه دشت‌های لاور، دشت پلنگ، ریز و کنگان افت بالای ۱۰۰ سانتیمتر را تجربه کرده‌اند و در این بین، بیشترین افت مربوط به آبخوان دشت پلنگ به میزان ۲۰۰ سانتیمتر است.
 
آزادی جو گفت: دشت‌هایی نظیر بوشکان، لاور و دشت پلنگ که در گذشته از توان کیفی خوبی برخوردار بوده‌اند، در ۱۰ سال گذشته بیش از ۳۰۰ واحد شورتر شده‌اند؛ علاوه بر این، دشت‌های ساحلی نیز مانند مُند، اَهرَم، عسلویه، دیر -کنگان و دیگر دشت‌ها به شدت با هجوم آب شور دریا رو به رو شده‌اند و آب شور به صورت زبانه‌ای از جبهه دریا و بخشی پایینی آبخوان در حال توسعه است.
 
وی عنوان کرد: در کنار چنین شرایط آبی، هیچ‌گونه رفتاری مبنی بر برداشت کمتر آب و توجه به زیست بوم آبی منطقه وجود ندارد و در همین حال کشت‌های زراعی و توسعه باغ‌ها همچنان ادامه دارد که ادامه این روند بیش از پیش به بحران‌های مرتبط با کم آبی دامن خواهد زد.
 
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: با توجه به این شرایط باید از هر گونه توسعه بهره برداری با جدیت پیشگیری کرد و مصارف آب در بخش کشاورزی نیز از طریق فناوری‌های نوین و کشت‌های مکانیزه با عملکرد بالا صورت گیرد و از هرگونه کشت ناسازگار با زیست بوم منطقه و کشور جلوگیری شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر