پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۴۷۶۹
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹

فکرشهر: پیک پنجم کرونای با سویه دلتا و شیوع فزاینده این ویروس، تعزیه روز عاشورا را در بندرریگ استان بوشهر با  قدمت بیش از ۱۰۰ ساله در میدان طاق این بندر برای دومین سال متوالی تعطیل شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، تعزیه تاریخی روز عاشورا در بندرریگ به صورت شبیه گردانی، روایتی از مصیبت کربلا را برای عزاداران حسینی به نمایش در می‌آورد که از سالیان دور در روز دهم محرم در میدان طاق بندر یگ با حضور شمار زیادی از اهالی و شهرهای همجوار اجرا می‌شد اما  شیوع ویروس کرونا مانع از برگزاری این مراسم حزین شد.

تعزیه روز عاشورا در این بندر جذابیت خاصی دارد طوریکه از شهرها و روستاهای دور و نزدیک استان بوشهر جمعیت بی شماری دراین روز به این بندر روانه و در میدان طاق نظاره گر می‌شدند.

بازسازی واقعه روز عاشورا در بندرریگ که در میدان طاق سال ها است به میعادگاه عاشقان و سوگواران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تبدیل شده‌است، برگرفته از سنت‌های برجای مانده از گذشتگان است و تاکنون در هیچ زمانی حتی در زمان  بارندگی و گرمای شدید خللی در برگزاری آن بوجود نیاورده بود.

اگرچه کرونا برای دومین سال متوالی مانع از اجرای این مراسم در میدان طاق شد و برای عزاداران حسینی سخت بود اما  باعث نشد تا خیمه عزای حسین در میدان طاق برپا نشود.

در این میدان تعزیه‌ای برپا نشد اما برای زنده نگه داشتن عاشورا  علم و بیرق های حسینی برافراشته و خیمه‌های نمادین برپا و دعای پرفیض زیارت عاشورا و  روضه خوانی جایگزین نمایش حزین حماسه عاشورا با حضور دوستداران اهل بیت (ع) با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به صورت محدود و مختصر همراه با حزن و اندوه و جلوه خاصی شد. 

تعزیه روز عاشورا در بندرریگ 

برای این مراسم از شب قبل از روز عاشورا ، دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی سنتی کوچه و خیابان های شهر را می‌پیمایند و به عزاداری می‌پردازند و با شور و شعف وافری خود را برای یک روز تاریخی با  به نمایش در آوردن صحنه نمادین کربلا آماده می‌کنند.

نمایش حادثه کربلا با ورود سپاه یزیدیان در میدان طاق و با  رجز خوانی سران سپاه کفر در  برابر یاران اباعبدالله الحسین (ع) آغاز می‌شود.                                                           

بازیگران نقش یاران امام حسین (ع) که برای بیان شجاعت دلیرمردان کربلا لباس رزم برتن کرده‌اند، یکی پس ازدیگری به‌ میدان می‌آیند و نمایش نبرد عاشورا را در اذهان تداعی می‌کنند.

اوج پایان تعزیه نبرد امام حسین (ع) و یارانش با سپاه کفر آتش زدن خیمه گاه نمادین سالار شهیدان است.

هنگام شعله ور شدن آتش حزن و اندوه جانکاهی عزاداران حاضر را در میدان تعزیه فرا می گرفت و از عمق وجود  صحنه کربلا را  در ذهن تداعی  و به سر و سینه خود می‌زنند.

قبل از به آتش کشیدن خیمه های نمادین، گردانندگان صحنه حجله حضرت قاسم ابن الحسن (ع)، گهواره نمادین علی اصغر(ع) و شتران را در میدان چرخانده و جلوه خاصی به تعزیه روز عاشورا می‌دهند و کسانی که نذر داشته باشند وجه نقد یا طلا به متولیان در میدان تعزیه  اهدا می‌کنند.

ورود هیات های دمام و سینه زنی بصورت سنتی از دیگر برنامه‌های نمایش تعزیه روز عاشورا در میدان طاق بندر ریک بوده است که جلوه خاصی به این برنامه می‌دهد.

صبح رو سیاه 

صبح روسیاه به یاد شب وداع امام حسین(ع) با یارانش از دیگر سنت های گذشتگان این دیار است که امسال هم به علت شیوع ویروس کرونا در حسینیه ها و تکایا برگزار نشد.

شرکت کنندگان در این محفل که حزن و اندوه بر آن حاکم است تا پیش از نماز صبح و برآمدن خورشید، به سر و سینه زده و این بیت را اعم از زن و مرد می‌خوانند:" ای صبح روسیاه به چه روی می‌شوی سپید، امروز حسین تشنه لب می‌شود شهید".

در زمان اجرای این برنامه ، مداحان مدیحه سرایی می‌کنند و در بین آن  نذری‌های خانواده‌ها که شامل حلوا و نان سنتی (گرده) و شیر و قهوه است بین حاضران در مجلس توزیع می‌شود.

بندرریگ از توابع شهرستان گناوه از بنادر قدیمی استان بوشهر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر