شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: پرونده ثبت کاروانسرای مشیر برازجان به‌عنوان نخستین پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در بوشهر تهیه و تدوین شد...
کد خبر: ۹۵۴۲۴
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

فکرشهر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: پرونده ثبت کاروانسرای مشیر برازجان به‌عنوان نخستین پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در بوشهر تهیه و تدوین شد.

به‌گزارش فکرشهر، محمدحسین ارسطو زاده روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: به زودی کارشناسان ارزیابی یونسکو از این کاروانسرای بازمانده از دوران قاجار بازدید می‌کنند و چنانچه با تائید آنان همراه بود، گزارش نهایی به مجمع یونسکو ارائه می‌شود.

وی با اشاره به قدمت ۱۵۰ساله کاروانسرای مشیر برازجان و کاربری‌های مختلف آن در دوره‌های قاجار و پهلوی اول و دوم، در خصوص ثبت جهانی این کاروانسرا و اهمیت نگهداری آن اضافه کرد: نخستین گام برای ثبت جهانی این بنای ارزشمند، نحوه نگهداری اثر، رعایت ضوابط عرصه و حریم آن و به ویژه تعهد مسئولان محلی، شهروندان و ذینفعان است که در نتیجه نهایی بسیار موثر است و برای رسیدن به هدف مطلوب، نقش و همکاری دستگاه‌های اجرایی مسئول، شهرداری و مدیران محلی دارای اهمیت است.

ارسطوزاده یادآور شد: ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی علاوه بر رونق گردشگری در منطقه موجب معروفیت جهانی و نگاه ویژه به آن بنا می‌شود.

وی ادامه داد: با تائید پرونده و ارائه گزارش مطلوب از سوی ناظران یونسکو، کاروانسرای برازجان به عنوان نخستین اثر تاریخی و میراث جهانی استان بوشهر در فهرست میراث جهانی به ثبت می‌رسد و به دنبال آن پی‌گیر تشکیل پرونده برای ثبت بندر تاریخی سیراف، بافت تاریخی بوشهر، قنات‌های تاریخی استان و کاخ‌های هخامنشی دشتستان نیز که ظرفیت‌های لازم برای اضافه شدن به لیست میراث جهانی را دارند، خواهیم بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر افزود: برای ثبت جهانی آثار تاریخی همراهی و تعهد مسئولان و ذینفعان محلی ضروری است.

کاروانسرای مشیر ‌الملک برازجان در سال ۱۳۶۲ با شماره ۱۶۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر