يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: جزیره خارک به عنوان نماد مقاومت ایران شناخته می‌شود و در حالی که ۹۵ درصد صادرات نفت ایران را در اختیار دارد، با مشکل بزرگی به نام تردد ساکنین روبرو است که سال‌ها حل نشده باقی مانده است.به گزارش فکرشهر، آری، هوا خراب است! نه کشتی می‌رود، هواپیمایی هم دیگر وجود ندارد؛ حال و وضع این روزهای خارک مقاوم این است، نه راهی برای ورود وجود دارد نه برای خروج.امروز صبح با حضور در اسکله مسافربری خارک با نفرات اقماری مواجه شدم که تنها امید آنها آمدن کشتی یا قایقی از بوشهر یا گناوه بود، کم کم عقربه های ساعت به ۱۲ نزدیک می‌شد و امیدها نا امید.
کد خبر: ۹۶۶۵
جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

فکرشهر: جزیره خارک به عنوان نماد مقاومت ایران شناخته می‌شود و در حالی که ۹۵ درصد صادرات نفت ایران را در اختیار دارد، با مشکل بزرگی به نام تردد ساکنین روبرو است که سال‌ها حل نشده باقی مانده است.

به گزارش فکرشهر، آری، هوا خراب است! نه کشتی می‌رود، هواپیمایی هم دیگر وجود ندارد؛ حال و وضع این روزهای خارک مقاوم این است، نه راهی برای ورود وجود دارد نه برای خروج.

امروز صبح با حضور در اسکله مسافربری خارک با نفرات اقماری مواجه شدم که تنها امید آنها آمدن کشتی یا قایقی از بوشهر یا گناوه بود، کم کم عقربه های ساعت به ۱۲ نزدیک می‌شد و امیدها نا امید.

نگاهی گذرا می اندازیم به وضعیت ایاب ذهاب خارک؛ در حال حاضر دو یا سه فروند کشتی مسافربری در مسیر بوشهر و گناوه در حال فعالیت هستند.

علاوه بر آن، دو شرکت هواپیمایی که چارتر نفت هستند و نفت ایر هم قراردادش تمام شده است و حتی دیگر در این جزیره اورژانس هوایی هم وجود ندارد.

قول دکتر نوربخش مدیرعامل تامیین اجتماعی  در ارتباط با اورژانس هوایی هم که تاکنون اجرایی نشده است.

در این میان می‌ماند تردد از طریق کشتی، که آن هم فقط و فقط صبح می‌توانی بروی و عصر بازگردی.

آیا می‌توان انتظار داشت که مشکل ایاب و ذهاب خارک پایان پذیرد؟

در عصری که مشکل ایاب و ذهاب به عنوان یک مشکل ابتدایی قلمداد می‌شود و تمرکز همه بر روی کاهش زمان آن متمرکز شده است، در عصری که مردم به راحتی هزاران کیلومتر را بدون هیچ دغدغه‌ای طی می‌کنند، در عصری که این همه وسایل رفت و آمد پرسرعت، از منوریل و پل‌های معلق گرفته تا حفر تونل‌های زیر زمینی چندصد کیلومتری برای ایجاد مترو و قطارهای سریع‌السیر برای برطرف کردن مشکل حمل و نقل و تردد اختراع شده است، آیا می‌توان انتظار داشت که مشکل ایاب و ذهاب خارک پایان پذیرد؟

خیلی از نهادها برای رفع این مشکل پیگیری‌هایی را صورت داده‌اند؛ از استانداری، فرمانداری، بخشداری و سازمان بنادر  گرفته تا شرکت ملی نفت ایران و ... اما روند نتیجه‌گیری آن علی رغم تلاش همه دوستان بسیار کند بوده است. هر چند به نظر نمی‌رسد خرید یک یا دو فروند شناور این همه زمان بر باشد.

در دهه مبارک همه گفتند از مقاومت‌ها، رشادت‌ها، از جان‌گذشتگی‌ها، و صبوری‌های مردم این جزیره؛ پس امیدواریم این مشکلات به پاس تقدیر و تشکر از حماسه‌آفرینی‌هایشان حل شود؛ هرچند خارک و مردمانش همچنان مقاوم هستند و خواهند بود.در دهه مبارک همه گفتند از مقاومت‌ها، رشادت‌ها، از جان‌گذشتگی‌ها، و صبوری‌های مردم این جزیره؛ پس امیدواریم این مشکلات به پاس تقدیر و تشکر از حماسه‌آفرینی‌هایشان حل شود؛ هرچند خارک و مردمانش همچنان مقاوم هستند و خواهند بود.

ایاب و ذهاب خارک یک مشکل و درد قدیمی است

سری به فرودگاه زدیم، آنجا هم خبری از پرواز و صندلی خالی نبود. چاره خارک نه بخش خصوصی است نه دولتی؛ نیاز به یک برنامه ریزی مدون و جدی در امور ایاب ذهاب است.

ایاب و ذهاب خارک یک مشکل قدیمی یا به جدیت می‌توان گفت یک درد قدیمی است. برای رفع این مشکل اول باید یک کارگروه جدی از مدیران دولتی و نفتی در جزیره خارگ راه اندازی شود و مصوبات اجرایی این کارگروه باید قابلیت اجرا در تمامی بخش‌های دولتی در سطح استان و کشور را داشته باشند.

کلید رفع این مشکل به دست استانداری، وزارت نفت و سازمان بنادر و دریانوردی است.

بارها و بارها جلساتی در سطح مدیران‌کل و مدیران‌عامل در استان برای رفع مشکل ایاب ذهاب خارک گرفته شده است؛ ولی خروجی قابل ذکر تاکنون برای مردم جزیره مقاوم خارگ قابل لمس نبوده است.

مشکلات ایاب و ذهاب حزیره خارک باعث نارضایتی شدید مردم شده است

امام جمعه خارگ در رابط به مشکل ایاب و ذهاب خارک اظهار داشت: مشکلات خارک و به ویژه ایاب و ذهاب، واقعا مشکلات عدیده‌ای است و در این مدت فشار زیادی را بر مردم وارد آورده است.

حجت الاسلام موسی کمالی تصریح کرد: این مشکلات افزایش یافته و کار به جایی رسید که به خاطر وجود مشکلات فراوان در این مدت، افراد زیادی با ما تماس گرفتند و خواستار رفع این مشکلات هستند.

وی تاکید کرد: مسئولان باید عزمی جدی برای رفع این مشکل داشته باشند تا مردم بتوانند رفت و آمد آسان‌تری داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی خارک نیز در این زمینه اظهار داشت: متاسفانه با وجود تمام پیگیری‌ها، تاکنون این مسئله مانند یک معما باقی مانده است و مشخص نیست چرا مشکلات خارک برطرف نمی‌شود.

حسین داربویی تصریح کرد: در حالی که تاکنون بیش از ۲۰۰ جلسه تنها در زمینه ایاب و ذهاب برگزار کرده‌ایم و مصوبات بسیاری هم به امضا رسیده است، تاکنون شاهد عملی شدن این وعده‌ها نیستیم.

استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای رفع مشکلات تردد جزیره خارک

فرماندار شهرستان بوشهر در این زمینه به مهر گفت: تردد آسان از خارگ به بوشهر و گناوه و بالعکس یکی از مهمترین نیازها و خواسته‌های مدرم این جزیره است که تلاش داشته‌ایم تا با مشارکت بخش خصوصی این مشکلات راحل کنیم.

حسن ابراهیمی اضافه کرد: خرید کشتی مسافری تردد در مسیر بوشهر خارگ توسط بخش خصوصی با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال صورت گرفته است ولی هم اکنون اسکله‌های پهلوگیری شناور در مرکز استان جوابگوی این شناور مسافری نیستند.

وی تاکید کرد: این کشتی بر اساس اسکله‌های بوشهر استانداردسازی می‌شود و فعالیت خود را در مسیر یاد شده آغاز خواهد کرد و خدمات خوبی را به مردم ارائه می‌دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر