يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خبر داد:
فکرشهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: بوشهر درفهرست 10 نامزد نهایی پایتختی کتاب ایران برای معرفی به یونسکو قرار گرفته است...
کد خبر: ۹۶۹۵
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴

فکرشهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: بوشهر درفهرست 10 نامزد نهایی پایتختی کتاب ایران برای معرفی به یونسکو قرار گرفته است.

به گزارش فکرشهر، دکتر حمیده ماحوزی افزود: پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که هر ساله از سوی یونسکو به شهری که برای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتابخوانی کوشش چشمگیری کرده باشد اعطا می شود.

وی یادآورشد: برنامه های سالانه هر شهر در زمینه کتابخوانی که توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری ها با همکاری دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی هر شهر تدوین و ارایه می شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

وی یادآورشد: مشارکت همه اجزای صنعت نشر( پدید آورندگان، ناشران،کتابفروشان و کتابداران )،مشارکت سازمان های دولتی و غیر دولتی،حضور فعال هنرمندان، مفاخر و مشاهیر شاخص و محبوب، در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطبان از جمله زنان ، کودکان و نوجوانان از جمله شرایط طرح انتخابی پایتخت کتاب ایران به شمار می رود.

دکتر ماحوزی با بیان اینکه طرح استان بوشهر'کتاب زیست مدنی' برای این مهم ارایه شده است ادامه داد: طرح' کتاب زیست مدنی' موضوعی است که زیستن اجتماعی در پرتو کلمات و دریافتن حضور کتاب را رسمیت و وجاهت می بخشد که همان شعاری است که یونسکو در عرصه آموزش یعنی آموختن برای با هم زیستن بدان التفات دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: بندر بوشهر، در کرانه شمالی خلیج فارس یکی از مراکز قدیمی تمدن ایران است که بر اساس خشت نبشته های مکشوفه از عصر ایلامی با نام قدیمی ' لیان' در جنوب شبه جزیره قدمت آن به پنج هزار سال پیش می رسد.

وی افزود: به نظر می رسد که با عنایت به کاربرد خط ایلامی بر روی این کتیبه ها و آثار مکشوفه دیگر، کاربرد خط و کتابت در بوشهر قدیم، قدمتی به درازای تاریخ دارد.

ماحوزی اظهارداشت:بوشهر در دوره های دیگر تاریخی مانند هخامنشی، اشکانی و ساسانی به حیات تمدنی خود ادامه داد و آثار باستانی موجود در منطقه دشتستان و دشتی بیانگر این واقعیت است.

وی گفت:در عصر جدید و معاصر نیز بندر بوشهر به دلیل نقشی که در ارتباط تجاری داخلی ایران با دیگر کشورهای جهان داشته است همواره مورد توجه خاندان های حکومت گر بر ایران بوده و در جای جای این منطقه جنوبی ایران می توان آثار فرهنگی و تمدنی بسیاری را ملاحظه کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اضافه کرد:در دوره معاصر، با تحولات فرهنگی که بدنبال آشنایی ایرانیان با فرهنگ و تمدن غرب حاصل شد، بندر بوشهر دروازه ورود موسسات تمدنی جدید به کشورمان بود و در این راستا بوشهر جزو نخستین شهرهایی است که دستگاه چاپ در آن رایج شد.

وی گفت:درچاپخانه علوی با 108 سال مستمر نشریاتی مانند مظفری، اصلاح و نورافشان به چاپ رسیده و هم اینک نیز مدرن ترین چاپخانه کشور به نام چاپخانه آریانا در شهر بوشهر قرار دارد.

ماحوزی افزود:بوشهر در عرصه تاریخ و فرهنگ، از نخستین شهرهای ایران است که اقدام به تاسیس مدرسه به سبک نوین به نام سعادت در سال 1317 قمری کرد که تا به امروز بدون وقفه فعالیت دارد.

وی یادآورشد: این مدرسه به نام مدارس جنوب ایران مشهور است و بعدها بنیانگذار مدارس جدید دیگری در مناطقی چون اهواز، خرمشهر، بندرعباس ، لنگه ، بهبهان، کاظمین و بحرین شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در گفت و گو با ایرنا افزود: بوشهر مهد پرورش و تربیت فرهیختگان و مشاهیری از جمله اسماعیل رایین، اسماعیل نوری زاده بوشهری، محمد حسین رکن زاده آدمیت، مصطفی خجسته، رسول پرویزی، صادق چوبک، مهدی سمسار، عبدالحسین شریفیان، حسن زنگنه، نجف دریابندری، منوچهر آتشی، همایون خرم، محمدرضا نعمتی زاده، سید جعفر حمیدی ، عبدالکریم مشایخی، سید قاسم یاحسینی و ده ها نفر از بزرگان دیگر ادبی است که خدمات شایسته ای به تاریخ و فرهنگ ایران زمین کرده اند.

وی گفت: آیت الله سید عبدالله بلادی نیز از جمله عالمان برجسته در عرصه دین و دیانت است بیش از هشتاد کتاب و رساله به چاپ رسانید و برادران سعادت نیز افزون بر تاسیس مدرسه سعادت تا پایان عمر در مدارس اولیه تدریس کردند و کتاب های مدرسه را خود می نوشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: روز دوم اسفند با حضور رییس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزینه نهایی از بین ده شهر راه یافته به این مرحله اعلام خواهد شد. 

با فراخوان سراسری وزارت فرهنگ و اسلامی 60 شهر کشور طرح های خود را برای گرفتن عنوان پایتخت کتاب ایران ارایه کرده اند.

از این شمار هم اینک شهرهای کرمانشاه، بوشهر، قم، تبریز، گنبدکاووس، شهرکرد، نیشابور، اهواز، یزد و کاشان نامزد پایتخت کتاب ایران شده اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر