شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۸۶۰
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷

فکرشهر: همزمان با دهه آخر صفر، دیواره نگاره معرفی الگوی زندگی و تعامل با خانواده در بوشهر نصب شد.

به گزارش فکرشهر از مهر، معرفی یک الگوی حسنه برای زندگی و تعامل با خانواده و اجتماع پیرامون، سوژه‌ای جدید برای طراحان دیواره نگاره سه‌راه دانشجو شهر بوشهر شد تا مضاف بر بُعد ایام حزن اندوه رحلت آن بزرگوار، به معرفی ابعاد زندگی ایشان به عنوان یک الگو نیک برای مردمان باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیامبر مهر و رحمت و عطوفت، پدر معنوی امت و دربرگیرنده بسیاری از صفات نیکو برای ماست، نمونه عقل و کمال و سرچشمه حکمت و جلال، مظهر علم و حکمت و اسوه شجاعت و پرهیزکاری و در یک‌کلام، انسان به تمام معنا و واجد تمامی مقامات و ارزش‌های بلند انسانیت است.

ایمان زندی نیا افزود: فردی که در هیچ‌یک از اعمالش نشانی از ضعف و ناپسندی نمی‌توان یافت و رفتارش خالی از هرگونه پراکندگی و تناقض است.، خلاصه سخن اینکه او انسانی معصوم و مصون از خطا و مبرّا از لغزش و افضل مخلوقات جهان هستی است. از این رو خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره مبارکه احزاب پیامبر را الگویی نیک برای مردمان معرفی کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر بوشهر بیان داشت: بارزترین صفت نبی اکرم (ص) که شهره و زبانزد هر زن و مردی است، امین بودن پیامبر است. امین بودن، امانت‌داری و صداقت در رفتار و گفتار در کوچک‌ترین نهاد اجتماع یعنی خانواده و بین زن و مرد یک سیاست در زندگی و زیربنای تمامی اعمال خیر است. اگر در خانواده‌ای صداقت و درستکاری سرلوحه امور قرار بگیرد بسیاری از صفات نیک به دنبال آن خواهد آمد.

زندی نیا با اشاره به صفات نیک پیامبر در خانواده، از پیامی که این دیوار نگاره به دنبال آن است پرده برداشت و افزود: وفاداری، اعتماد، احترام متقابل، ایجاد ثبات در زندگی و … از نتایج امانت‌داری و صداقت است و رفتار و عادات برعکس آن نیز باعث بروز مشکلات در زندگی خواهد شد. آنچه امروزه نیز دامن‌گیر برخی خانواده‌ها شده است عدم معرفی یک الگوی درست برای الگو گرفتن اعضا یک خانواده از آن است، بنابراین در این اثر سعی شد با معرفی یکی از صفات پیامبر در کنار هزاران صفات دیگر پیامبر به خانواده‌ها، شیوه صحیح زندگی سالم و خوشحال را برای زوجین معرفی کنیم.

ترویج سبک زندگی سالم

مدیر هنری پروژه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان داشت: ایام تولید اثر مصادف با شهادت پیامبر (ص) بود و طبیعتاً برای آنکه مخاطب به سبب مناسبت با اثر ارتباط برقرار کند مستلزم استفاده از گنبد خضرای رسول گرامی اسلام و البته زینت بخشیدن به اثر بودیم.

احسان طوسی افزود: دیوارنگاره به این صورت معرفی می‌شود که خانواده‌ای بوشهری متشکل از زن و مرد و فرزندان در شب رحلت پیام عظیم الشان اسلام در منزل خود گرد هم آمده‌اند و مشغول دعا و مناجات در یک فضای ساده هستند که در دورنمای کار گنبد خضرای پیامبر مشخص است.

طوسی ادامه داد: آنچه در این اثر قابل تأمل و ذکر است این است که سبک زندگی سالم اعضا خانواده در کنار همدیگر را که به واسطه الگو گرفتن از پیامبر آموخته‌ایم در یک فضای معنوی و البته صمیمی گرد هم نشان دهیم، نوری که بر گنبد پیامبر درخشان و نمایان است و شهر را روشن کرده است همان صفات نیکی است که در خانه‌ها به فراخور به‌کارگیری این صفات و الگوی قرار دادن رسول خدا در زندگی روشنی‌بخش و چراغ راه هدایت خانواده‌ها در ظلمات گمراهی و زلالت خواهد بود.

این هنرمند و فعال حوزه خانواده گفت: استفاده از آسمان و ابرهای دورانی حول گنبد رسول خدا القا کننده این پیام است که هستی بر مدار رسول خدا می‌چرخد و هر که خود را به دایره این صفات نزدیک کند بیشتر از آن بهره‌مند خواهد شد و هرچه از آن دور شود در زلالت و گمراهی گرفتار خواهد شد.

وی افزود: روشنی‌بخش محفل این خانواده به عنوان نمونه که ترسیم‌شده است در کنار روشنی‌بخش منازل اطراف گنبد حضرت رسول نیز به همین معنا است. استفاده از رنگ گرم در کنار روشن نبودن اثر به سبب ایام رحلت، فضاسازی بوم استان بوشهر و خانه‌ها و … از ویژگی‌های ظاهری اثر است.

این دیوار نگاره توسط هنرمندان بوشهری طراحی و با حمایت سازمان فرهنگی شهرداری بندر بوشهر و در ایام رحلت بوشهر اکران شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر