يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل دفتر نظام های حفاظت و بهره برداری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: هم اکنون از 609 محدوده مطالعاتی آبی موجود در کشور 317 محدوده وضعیت بحرانی دارند.به گزارش فکرشهر از ایرنا، جواد میبدی روز دوشنبه درچهارمین نشست هم اندیشی معاونان حفاظت و بهره برداری طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی کشور در بوشهر افزود: این وضعیت باعث شده از نظر تامین آب و بویژه آب شرب با کمبود کمی و کیفی منابع روبرو شویم.وی اضافه کرد: هم اکنون برای تامین آب شرب شش هزار و 500 روستای کشور از تانکر آبرسانی استفاده می شود.
کد خبر: ۹۸۸۵
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۴

فکرشهر: مدیرکل دفتر نظام های حفاظت و بهره برداری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: هم اکنون از 609 محدوده مطالعاتی آبی موجود در کشور 317 محدوده وضعیت بحرانی دارند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، جواد میبدی روز دوشنبه درچهارمین نشست هم اندیشی معاونان حفاظت و بهره برداری طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی کشور در بوشهر افزود: این وضعیت باعث شده از نظر تامین آب و بویژه آب شرب با کمبود کمی و کیفی منابع روبرو شویم.

وی اضافه کرد: هم اکنون برای تامین آب شرب شش هزار و 500 روستای کشور از تانکر آبرسانی استفاده می شود.

میبدی ادامه داد: درسال های اخیر آبدهی منابع زیرزمینی شامل چاه ها، چشمه ها و قنات ها بین 20 تا 40 درصد کاهش یافته و به همین تناسب سطح زیر کشت کاهش می یابد و دربرخی استانها همانند کرمان سالانه هفت هزار هکتار باغ خشک می شود.

وی اظهارکرد: اولویت وزارت نیرو در دولت یازدهم از توسعه ای به حفاظت و بهره برداری تغییر یافته است اما این به این معنی نیست که وزارت نیرو با کارهای توسعه ای مخالف است بلکه یعنی اولویت با حفاظت از منابع است.

میبدی بیان کرد: در این ارتباط طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی از ابتدای سال جاری در شورای عالی آب کشور تصویب شد.

وی گفت: طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی 15 پروژه است که در حال تدوین دستورالعمل اجرایی و تبیین پروژه ها هستیم.

مدیرکل دفتر نظام های حفاظت و بهره برداری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: قرار است این پروژه ها از سال آینده با 380 میلیارد ریال اعتبار که در لایحه بودجه سال 94 دیده شده، به اجرا در آیند.

وی افزود: هم اکنون 450 هزار حلقه چاه کشاورزی مجاز در کشور وجود دارد که یک سوم آنها برقی و دو سوم دیزلی است.

میبدی ادامه داد: از ابتدای نصب کنتورها در برنامه چهارم و پنجم حدود 40هزار حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده و مابقی نیز در سه سال آینده هوشمند خواهد شد.

وی یادآور شد: وزارت نیرو با اعتبارات خود این کنتورهای را خریداری و نصب می کند و بهای آن را بتدریج به صورت اقساط از کشاورز می گیرد.

میبدی گفت: هم اکنون پیش بینی می شود، حدود شش میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از چاه های مجاز صورت گیرد که با نصب این کنتورها به همین میزان آب صرفه جویی می شود.

چهارمین نشست هم اندیشی معاونان حفاظت و بهره برداری طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی به مدت دو روز در در خانه معلم بوشهر ادامه دارد. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر