دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مسئول دبیرخانه میز ملی خرما:
کد خبر: ۱۰۰۰۸۸
جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰

فکرشهر: مسئول دبیرخانه میز ملی خرما دراستان بوشهرگفت: در نیمه نخست امسال ۹۹ هزار تن خرما به ارزش ۸۶ میلیون دلار صادر شد که از لحاظ ارزشی ۱۹ و وزنی ۲۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش فکرشهر، ابوالقاسم محمدزاده درگفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در راستای توسعه رونق بازار فروش خرما ظرفیت حوزه شرق آسیا  باید دیده شود افزود: میزان تولید خرما در جهان ۷.۵ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵ میلیون تن در بین کشورها تجارت می ‎شود.

وی بیان کرد: استراتژی تمام کشورهای تولیدکننده خرما توسعه بازار فروش این محصول است چراکه اکنون تنها ۲۰ درصد خرمای تولید صادرات و مابقی نیز در کشورهای تولیدکننده به عنوان تازه خوری مصرف می شود.

مسوول دبیرخانه میز ملی خرما در استان بوشهر یادآورشد: ایران در دهه ۸۰ حداکثر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن صادرات خرما داشت که برای اولین بار در سال ۹۷ موفق به صادرات ۳۰۷ هزار تن خرما شد.

وی ادامه داد: با این حال در سال ۹۸ به دلیل التهابات بازار داخلی تصمیم گرفته شد که در ماه رمضان روی خرما عوارض وضع شود که این فرایند منجر به کاهش صادرات خرما شد تا جایی که از میزان هدف‎گذاری انجام شده برای صادرات ۴۰۰ هزار تن تنها ۲۵۰ هزار تن در سال ۹۹ محقق شد.

محمد زاده اظهار داشت: پارسال به میزان ۳۰۹ هزار تن خرما صادر شد که در این محصول تمرکز تجارت خارجی ایران کشورهای همسایه، اوراسیا و هند چین است.

محمدزاده افزود: در نیمه نخست امسال  از ۸۶ میلیون دلار خرمای صادر شده سهم کشورهای هند، پاکستان و افغانستان به ترتیب ۲۳، ۱۵ و ۷ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف خرما در ایران از هفت به پنج کیلوگرم رسیده که با توجه به تنوع فست فودها و سوپرمارکت‎ها نیاز است بسته ترویجی تبلیغی برای این محصول تهیه شود.

محمدزاده گفت: خرما فاقد سم و کود است که با ارگانیک بودن این محصول باید به تبلیغ و نهادینه‏‌سازی بیشتر برای مصرف این محصول پرداخته شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: میزان صادرات خرمای استان بوشهر در سال قبل ۲۷ هزار تن و به ارزش ۳۵ میلیون دلار بود.

محمدزاده افزود: کشورهای مقصد صادرات خرمای استان بوشهر نیز شامل روسیه، اوکراین، ترکیه، افغانستان، اقلیم کردستان عراق، هند، امارات، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان و قطر بود.

استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل و تولید سالانه ۱۶۵هزارتن خرما به عنوان یکی از مهمترین استان‌های تولیدکننده خرمای کشور به شمار می‌رود .

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر