سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۳۱۴
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۹

فکرشهر:  رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: براساس بررسی صورت گرفته روند بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی درمناطق زلزله کشور مطلوب است.

به گزارش فکرشهر، اکبر نیکزاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: هم اکنون نوسازی و تعمیر چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله زده اندیکا در استان خوزستان و چهارمحال بختیاری توسط بنیاد مسکن در دست اجرا است که روند مطلوبی دارند.

وی بیان کرد: در منطقه اندیکا بازسازی یکهزار واحد مسکونی تخریب شده و تعمیر ۲ هزار خانه آسیب دیده از زلزله و در چهارمحال بختیاری نوسازی ۵۰۰ واحد تعمیر یکهزار واحد مسکونی در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

نیکزاد اظهار کرد: اکنون آواربرداری واحدهای مسکونی تخریب شده از زلزله در چهارمحال بختیاری انجام و فونداسیون تعدادی از واحدهای مسکونی و نصب اسکلت برخی ساختمان‌ها اجرایی شده است. 

وی یادآور شد: در منطقه زلزله‌زده اندیکا خوزستان نیز روند بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله مطلوب است ولی با توجه به پراکندگی و صعب‌العبور بودن مسیر روستاها، بنیاد مسکن استان لرستان به یاری بنیاد مسکن خوزستان شتافته است که بدین ترتیب اکنون بازسازی ۵۰ درصد این منطقه بر عهده بنیاد مسکن استان خوزستان و مابقی هم استان لرستان است.

 وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی کار بازسازی منطقه سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد اجرایی شده و پیشرفت مطلوبی دارد و عقب‌ماندگی‎‌هایی نیز در پرداخت کمک‌های بلاعوض به آسیب‌دیدگان صورت گرفت که با دستور رئیس جمهوری پرداخت این تسهیلات محقق شد.

نیکزاد با اشاره به افزایش قیمت بی‌رویه مصالح ساختمانی و پرداخت وام به آسیب‌دیدگان گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در منطقه سی‌سخت، قرار شد ۴۰ میلیون تومان وام تکمیلی برای واحدهای مسکونی روستایی و ۵۰ میلیون تومان به واحدهای شهری پرداخت شود که با تصویب و ابلاغ به بانک مرکزی توسط رئیس جمهوری، اکنون این وام‌ها توسط بانک‌های عامل در حال پرداخت است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: عملیات بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در منطقه سی‌سخت در مرحله پایانی است و ۷۵۰ واحد مسکونی در منطقه زلزله‌زده قوچان استان خراسان شمالی نیز در حال بازسازی و نوسازی است.

نیکزاد یادآور شد: برای بازسازی هر واحد مسکونی آسیب‌دیده از زلزله ۱۵۰ میلیون تومان وام کم بهره پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: در پرداخت تسهیلات واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۰ میلیون تومان برای اسکان موقت پرداخت و با محاسبات کارشناسان برای ساخت هر واحد مسکونی روستایی در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود.

نیکزاد در ارتباط با سهم بنیاد مسکن از نهضت  ملی جهش تولید مسکن  اظهار کرد: این نهاد سالانه باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها بسازد و ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است.

وی گفت: در مجموع از یک‌میلیون واحد مسکونی که سالانه باید در کشور ساخته می‌شود، احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی آن بر عهده بنیاد مسکن است.

نیکزاد افزود: تسهیلات بانکی در ساخت این واحدهای مسکونی فردا در جلسه شورای عالی مسکن مطرح می‌شود و رئیس جمهوری دستور لازم برای پرداخت این وام‌ها از سوی بانک‌های عامل صادر می‌کند.

وی یادآور شد: در ارتباط با تسهیلات  نهضت ملی جهش تولید مسکن اکنون ساخت واحدهای مسکونی یاد شده با منابع داخلی بنیاد مسکن و آورده مردم در برخی استان‌ها وارد فاز عملیاتی شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر