چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۴۴۵
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

فکرشهر: ناظر گمرک‌های استان بوشهر گفت: طرح ساماندهی ته‌لنجی (کالای همراه ملوان) پس از ارسال به وزارت کشور اکنون در هیات دولت در دست بررسی است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، بهروز قره‌بیگی افزود: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به بوشهر با دستور آیت الله رئیسی مبنی بر ضرروت تعیین و تکلیف کالای همراه ملوان، اطلاعات مورد نیاز برای ساماندهی ته لنجی در قالب طرح پیشنهادی با مشارکت همه دستگاه‌ها و اقشار ذیربط از طرف استان بوشهر به وزارت کشور ارسال شد تا پس از بررسی به دولت ارائه شود.

وی بیان کرد: در قالب این طرح نظرهای تخصصی بخش‌های مختلف گرفته شده تا ساماندهی مناسبی پیرامون ته لنجی و تامین معیشت مرزنشنان صورت گیرد.

قره بیگی اظهارداشت: درسفر استانی دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶مهرماه امسال انجام شد رئیس جمهوری دستور فوری داد تا استاندار بوشهر در مدت ۱۰ روزه با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط موضوع ته لنجی را باهدف توجه به مردم و مطالبه‌های مردمی و نظم دادن به کالای همراه ملوان پیگیری و پیشنهاد ارایه دهند.

وی اظهارداشت: استاندار بوشهر بلافاصله در این مهلت با جلسات فشرده‌ای که بعضی از روزها حتی پنج جلسه برگزار شد، موضوع را جمع بندی نهایی کرد و به مرکز ارسال شد.

قره بیگی گفت: تا آنجایی که اطلاع داریم تاکنون چندین جلسه کارشناسی و مدیریتی در سطح کلان و معاونان رئیس جمهوری و وزرا در این ارتباط برگزار شده است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و در هفته‌های آتی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

ناظر گمرک‌های استان و مدیرکل گمرک بوشهر بیان کرد: امیدواریم با نگاهی که رئیس جمهوری و استاندار بوشهر نسبت به این موضوع دارند مصوبه‌ای اتخاذ خواهد شد که به نفع مردم کلید خواهد خورد و مرزنشینان را خواهد دید.

براساس مجوز قانونی ورود کالای همراه ملوان با شناورهای سنتی با ظرفیت پایین تر از ۵۰۰ تن مجاز  است.

کالای همراه ملوان به کالایی گفته می‌شود که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی هستند و  امتیازی برای توسعه مناطق مرزی و محروم به برخی بنادر و شهرهای مرزی ایران برای گذران زندگی ساحل نشینان در سال‌های دور اعطا شده‌است.

بخش عمده‌ای از مردم بنادر استان بوشهر از بازار ته‌لنجی نان می‌خورند زیرا که بخش صنعتی‌ برای ایجاد اشتغال در این مناطق وجود ندارد و این فرصتی بوده تا از گذشته تاکنون بتواند اشتغال بسیار خوبی را بصورت مستقیم و غیرمستقیم در شهرهای مرزی این استان ایجاد کند.

ته لنجی موضوعی است که سالیان سال در حوزه دریانوردی استان بوشهر وجود داشته است اما در چندسال اخیر دستخوش تغییرات بسیار و با مشکلات عدیده‌ای مواجهه شده است و حتی اعتراضات دریانوردان این منطقه را در برداشته است.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت، در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه سال جاری به استان بوشهر استان بوشهر سفر کردند.

در این سفر هیات دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح و توافقنامه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی استان بوشهر تصویب کرد که باعث امیدواری مردم این استان شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر