چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ نامه ی سرگشاده ی رییس شورای شهر:
فکرشهر: در پی بالا گرفتن اختلافات برای تعیین محل جدید آرامستان برازجان، سیده خدیجه حسینی نامه ای سرگشاده منتشر کرده است...
کد خبر: ۱۰۱۵۲
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳

فکرشهر: در پی بالا گرفتن اختلافات برای تعیین محل جدید آرامستان برازجان، سیده خدیجه حسینی نامه ای سرگشاده منتشر کرده است.

\n\n

متن این نامه که نسخه ای از آن برای فکرشهر نیز ارسال شده است، بدین شرح است:

\n\n

آرامستان برازجان، خدمت به مردم یا سوداگری و تجارت ؟

\n\n

یکی از مسائلی که مدتهاست ذهنم را به شدت درگیر نموده موضوع آرامستان برازجان است . بر هیچ کس پوشیده نیست که آرامگاه یا آنطور که تازگی ها مرسوم شده آرامستان شهر سالهاست ظرفیتش تکمیل شده و تنها یک راه باقی مانده آنهم انتقال آرامستان است . انتقالی که معتقدم گرچه از سر نیاز و اضطرار است اما این اضطرار نباید ما را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و مجبور مان کند تحت فشار و بدون مطالعه مکانی را انتخاب نمائیم که منافع مردم و شهر در آن لحاظ نشده باشد.  مدتی است  شهرداری برازجان قطعه زمینی را خریده و قرار است به عنوان آرامستان جدید شهر ساخته شود . آرامستانی که به ادعای شهردار محترم  در حال تکمیل است و حتی 50 درصد پیشرفت فیزیکی نیز داشته درصورتیکه اینچنین نیست . مردم فهیم شهر برازجان ، بنده به عنوان رئیس شورای شهر به دلایل زیر مخالفت قطعی خود با محل انتخابی را اعلام می نمایم:

\n\n

1 – محل آرامستان از لحاظ موقعیت مکانی و جغرافیایی  بدون کارشناسی و حتی دقت کافی تعیین و جانمایی شده است بدین معنی که در شرایط کنونی مکانهایی وجود داشته و دارد که دستکم دسترسی به آن آسان تر ، کم هزینه تر و بسیار سهل الوصول تر از مکان در نظر گرفته شده است     

\n\n

2- شگفت اینکه شهرداری در ابتدا محلی را به عنوان آرامستان جدید شهر تعیین می نماید ( البته همانطور که گفته شد بدون کارشناسی و و دقت کافی ) ، میلیونها تومان هزینه تسطیح و زیر سازی آن را به بودجه ناچیز بیت المال و نهایتا به گُرده نحیف مردم تحمیل می نماید آنگاه بیاد می آورد یا بیادش می آورند که راه دسترسی به آن پیش بینی نشده و تازه آنوقت است که به  فکر یافتن مسیر و راه دسترسی می افتد راهی که البته ادعا می کنند یافته اند و زمینهای در مسیر آن را از مالکان خریداری نموده اند اما ... بگذریم

\n\n

3 – تا جایی که ما دیده ایم و شنیده ایم و لابد شما هم می دانید معمولا آرامستانها زمینی مسطح و تا حدودی یکدست دارند اما با یک نگاه حتی ساده و غیر کارشناسی به زمین آرامستان جدید آنچه در نگاه اول به چشم می آید تپه ماهورهایی است که به صورت جزیره هایی سر از آب بیرون آورده است .  تپه هایی که با دره هایی گاها به عمق 8 الی 10 متر از هم جدا می شوند و برای هر کاری مناسب باشند به درد احداث آرامستان  نمی خورد . فقط خدا می داند برای عملیات تسطیح و زیرسازی و نیز احداث مقبره در چنین زمینی که سفت و سنگلاخی و به قول معروف " دج" است  تاکنون چقدر هزینه شده و از این به بعد چقدر دیگر بایست هزینه شود در صورتی که شهرداری می توانست  با مبلغی کمتر از نصف آنچه تاکنون هزینه کرده زمینی با موقیعت بهتر و مناسب تر خریداری و نسبت به احداث آرامستان اقدام نماید ( می گویند بدلیل سنگلاخی بودن زمین تاکنون نیش دو دستگاه بیل مکانیکی در حین کار شکسته ، حال چگونه ، با چه وسیله و با چه هزینه ای می خواهند در این زمین قبر احداث کنند  خدا عالم است )

\n\n

4 – آرامستان جدید قرار است دقیقا در مسیر ورودی شهر و در یکی از پرترافیک ترین نقاط جاده ای استان احداث گردد که این امر می تواند باعث ایجاد تصادفات و حوادث ترافیکی و نیز تولید بحران های بسیار گردد اگر به این معضل ، آداب و رسوم دشتستانیها در تشییع و خاکسپاری جنازه مثلا مشایعت پیاده و سواره جسد که در حقیقت نوعی ادای احترام به متوفی و بازماندگان محسوب می گردد نیز اضافه شود تجسم اینکه در هر تشییع جنازه و خاکسپاری چه ازدحام و بلبشویی ایجاد می شود چندان سخت و دور ازذهن نخواهد بود

\n\n

5- چون آرامستان جدید در مسیر اتوبان قرار دارد لذا برای دسترسی به آن یا باید از پل رو گذر کارخانه سیمان استفاده کرد یا نسبت به احداث پل جدید اقدام نمود . در مورد اول با توجه به استفاده  بیشتر مردم شهر از موتورسیکلت ، استفاده از پل روگذر کارخانه سیمان بسیار پر ریسک بوده و می تواند باعث ایجاد تصادف و سوانح رانندگی گردد و در صورت دوم یعنی احداث پل روگذر جدید ، علاوه بر داشتن مشکل حوادث ترافیکی ، نیاز به اعتباری حدود 12 میلیارد تومان دارد که بدیهی است مبلغ بسیار سنگینی است .

\n\n

6 – قرارداد خرید زمینهای  در مسیر دسترسی درحداقل زمان ممکن یعنی کمتر از 48 ساعت تهیه و تنظیم و توسط طرفین امضا گردید و بلافاصله چکی به مبلغ قریب به 700 میلیون تومان نیز صادر و به عنوان بهای زمینهای خریداری شده به فروشنده تحویل می گردد و جالب اینکه چک 300 میلیونی درست در موعد مقرر به عنوان نیمی از بهای معامله پرداخت می شود . این خوش حسابی و دست به نقد بودن شهرداری وسرعت عمل مثال زدنی در جوش دادن معامله زمینهای آرامستان برازجان در حالی است که اطلاع دارم قراردادهای سرمایه گذارانی که فقط چند میلیون تومان ارزش آنهاست از سال 92 تصویب شده اما تاکنون منعقد نگردیده و همچنان  روی میز شهرداری خاک میخورد.

\n\n

7 - و اما نکته آخر ، لابد دوستان در دفاع از معامله صورت گرفته بین شهرداری و مالکان زمین (که خود حکایت مفصلی است و اگر لازم شد یکروز درباره آن هم می نویسم ) خواهند گفت معامله به قیمت کارشناسی انجام شده ، بله  بنده نیز می دانم زمینها کارشناسی و تقویم  شده اما به چه قیمتی ؟ برای اثبات افتضاح معامله شهرداری برازجان و مالکان زمین آرامستان جدید اگر همه دلایل فنی و ترافیکی ذکر شده را نادیده بگیریم ( که البته نمیگیریم ) چه دلیلی محکم تر از اینکه حتی فروشندگان زمین نیز اذعان و اعتراف داشته اند که بدلیل نداشتن آب کافی برای کشاورزی و نیز تاثیرات مخرب گوگردی بودن ، ارزش واقعی زمینها بسیار کمتر از قیمت کارشناسی شده است و خودِ آنها فکر هم نمی کرده اند روزی موفق شوند زمینهایشان را به این قیمت سرسام آور  به نهاد یا ارگانی بفروشند .

\n\n

در پایان یکبار دیگر عهد و میثاقی را که با مردم بسته ام یادآوری نموده و اعلام می نمایم " حفظ و صیانت از حقوق و آرای مردم و بیت المال همواره هدف و آرمان اصلی ام بوده و خواهد بود معتقدم مردم ما همیشه نیک و بد و  سره و ناسره را بخوبی از هم تمیز داده  و  بنده نیز سوگند میخورم  در مقابل آنان که منافع شخصی خود را بر خیر و صلاح مردم و شهر ترجیح داده و دستشان تا آرنج در بیت المال است ایستاده و در این راه بی مهری و ناملایمات را به جان خریده و سرسوزنی با بدخواهان مردم شهر مصالحه و سازش نخواهم کرد و با این زیاده خواهی ها می ستیزم . خواه این زیاده خواهی و حیف و میلها در دوره ریاست بنده بر شورای شهر باشد  خواه در ادوار گذشته . به قول خواجه شیراز :

\n\n

عشق دردانه است و من غواص و دریا میکده

\n\n

سرفرو بردم در اینجا تا کجا سر بر کنم

\n\n

\nاسفند ماه 1393

\n\n

سیده خدیجه حسینی

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر