سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۲۸۲۱
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: شهید صادق گنجی شخصیتی که در خارج از مرزهای ایران اسلامی و در حوزه بین المللی در راه خدا مجاهدت کرد تا به شهادت رشید، برخاسته از تاریخ و پیشینه پرافتخار دشتستان است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در سی ویکمین یادواره شهید صادق گنجی در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان افزود: شهید گنجی تمام وجودش ایمان به خدا بود، او نه تنها در ایران فعالیت کرد، بلکه هجرت کرد، نه تنها هجرت کرد بلکه مجاهدت کرد با مال و هم جان خود و این مصداق آیه کریمه قرآن است.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: دشتستان در استان بوشهر ویژگی‌های خاصی دارد زیرا افرادی چون شهید گنجی از این سرزمین طلوع کردند و در تاریخ سرزمینی می تواند این انسان‌های بزرگ را تربیت کند که تاریخ و پیشنیه ای بزرگ در عرصه فرهنگ، بصیرت و جهاد داشته باشد.

وی گفت: سرزمینی که فرهنگ مادیگرایی، ترس، و دنیاپرستی حاکم باشد نمی تواند افرادی این چنین تربیت کند و تاریخ مقاومت استان بوشهر به ۶قرن پیش زمان حمله پرتغالی ها به بوشهر بازمی گردد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اضافه کرد: چهار بار انگلیسی ها به این استان حمله کردند و بزرگان و سرداران این سرزمین در مقابل آنها ایستادند، بخاطر این است که استان بوشهر و دشتستان سراسر ولایت مداری، دینداری، مقاومت و مجاهدت است.

وی گفت: اسلام خواهی، دینداری و مکتب اهل بیت جوهره این منطقه است، شهادت طلبی و مجاهدت اوج نگاه مردم این منطقه است، با این پیشینه این بزرگان و سرداران تربیت شده اند، در تاریخ مبارزاتی این استان یک عالم دینی پیدا نشده که کمترین سکوتی کرده باشد.

صفایی بوشهری بیان کرد: اگر علامه بلادی و مجاهد برازجانی نبودند اکنون شهید گنجی روحانی نبود که در کسوت روحانیت وارد مبارزه با کفار شده و شهید شود.

امام جمعه بوشهر به افتخارآفرینی زنان دشتستان نیز اشاره کرد و افزود: دشتستان مایه افتخار استان بوشهر است، زنان این منطقه مایه عزت و افتخار سرزمین سراسر غرور و عزت اسلامی است، تاریخ اسلام و ایران به این منطقه که در تاریخ چون خورشید پرفروغ بی غروب می درخشد افتخار می کند و من پیشنهاد کرده ام  روز حماسه زنان "لرده" روز مقاومت زنان ایران نامید.

صفایی بوشهری بیان کرد : اگر نسل کنونی ریشه ها و شناسنامه وجودی خود را از خاطر ببرد جامعه بی هویت می‌شود و این یادواره ها هم باید بعد تجلیلی داشته باشد و هم بعد تعلیمی، و باید از زندگی شهدا درس گرفته و به عنوان سرمشق در زندگی خود استفاده کنیم.

شهید صادق گنجی رایزن فرهنگی ایران در لاهور پاکستان در ۲۸آذرماه سال ۶۹ در حال خارج شدن از پنجاه و پنجمین مراسم تودیعی که از طرف ادبا، شعرا و نویسندگان پاکستان در هتل اینترنشنال لاهور برپا شده بود، توسط گروهک تروریستی سپاه صحابه به ضرب گلوله به شهادت رسید.

در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی نیروهای انگلیسی بعد از تصرف بوشهر به دنبال حمله به مرکز ایران بودند که در منطقه " لَردِه "( روستایی کوهستانی در قلب کوه‌های گیسکان در شمال شرقی شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان) در هشتم تا دهم آبان با مقاومت مردمان آن منطقه روبرو شدند و یک نبرد که به ظاهر آنها پیروز میدان بودند، شکل گرفت و مردان را دستگیر کردند.

اما زنان این منطقه وارد میدان شدند و نه تنها اسیران را نجات بلکه انگلیسی‌ها را فراری دادند و با این اقدام خود حماسه ای به یاد ماندنی آفریدند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر