شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۲۹۰۳
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

فکرشهر:  نابغه وزنه‌برداری ایران همان دختری است که در سن نوجوانی در آوردگاه جهانی تاشکند رقابت جذابی با بزرگان و قهرمانان جهان و المپیک را تجربه کرد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، نام «یکتا جمالی» در تاریخ ورزش زنان ایران با کسب ۲ مدال جهانی به عنوان تاریخ‌ساز ثبت شده است. مدال‌هایی که برای نخستین بار در وزنه‌برداری زنان ایران به دست آمد. جمالی این ۲ مدال را در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان کسب کرد. دختر اصفهانی وزنه‌برداری ایران که از وی به عنوان نابغه این رشته یاد می‌شود در کمتر از هفت ماه توانسته در سه تورنمنت بزرگ جهانی شرکت کند و برای نخستین بار در ایران به عنوان یک وزنه‌بردار زن گام به سکوی جهانی بگذارد.

 

وی نخستین بار در مسابقات جوانان جهان در ازبکستان به میدان رفت و موفق به کسب مدال برنز دسته ۸۷ کیلوگرم شد. جمالی خردادماه سال ۱۴۰۰ توانست با ثبت وزنه ۹۲ کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب، ۱۱۶ کیلوگرم در حرکت دوضرب و مجموع ۲۰۸ کیلوگرم به سه مدال برنز دست یابد. مدالی که آغاز تاریخ‌سازی دختر اصفهانی بود؛ اما شاهکار جمالی تنها در کسب مدال  نقره و برنز جهان نبود بلکه او  در جده نیز به سکوی جهانی رده سنی نوجوانان رسید و مدال نقره کسب کرد.

همچنین جمالی در مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان موفق به افزایش ۱۴ کیلوگرم رکورد شخصی شد تا از وی به عنوان یک نابغه در دنیای فولاد سرد نام ببرند. 

«یکتا جمالی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این موفقیت‌ها گفت: کسب مدال برنز جهانی نخستین سکوی جهانی من و دختران وزنه‌بردار ایرانی بود، شاید باورش سخت باشد اما من در نوجوانی و یک رده سنی بالاتر به این مدال رسیدم و کمتر کسی این موفقیت را پیش‌بینی می‌کرد. در آن برهه رسیدن من به سکوی جهانی با تمجید مسوولان و کارشناسان این رشته همراه شد. البته در تاشکند تصمیم گرفتم تا این روند ادامه داشته باشد و بی‌تردید آن را تا کسب مدال در رده سنی بزرگسالان ادامه خواهم داد. در این راه هم از تمرینات و تجربه کادر فنی و هم از مسابقات بین‌المللی نهایت استفاده را خواهم کرد تا بتوانم در مسیر زندگی قهرمانی خود را به بهترین شکل ممکن طی کنم، زیرا می‌دانم وزنه‌برداری زنان در مسیر توسعه قرار گرفته و این می‌تواند برای من و سایر اعضای تیم ملی زنان یک فرصت باشد.

 

مدال برنز جوانان جهان پایان کار دختر ایرانی در رشته وزنه‌برداری نبود بلکه او در کمترین زمان ممکن توانست در یک تورنمنت بزرگ دیگر به روی سکوی مدال برود. وی در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان به عنوان نایب قهرمانی دسته ۸۱ کیلوگرم رسید. مدالی که دیگر کسی آن را اتفاقی ندانست. جمالی در جده با مهار وزنه ۹۰ کیلوگرم در یکضرب، ۱۱۵ کیلوگرم در دوضرب و مهار مجموع ۲۰۵ کیلوگرم به ۲ مدال نقره و یک برنز رسید.

 

جمالی در زمینه کسب این مدال به ایرنا گفت: در جده تمام تلاشم برای کسب مدال طلا بود اما این اتفاق رخ نداد. مدال نقره جده هر چند مهم بود اما برای من راضی کننده نبود. در جده من وزن زیادی کم کرده بودم و در دسته ۸۱ کیلوگرم به روی تخته رفتم. با ۲۱۸ کیلوگرم مدال طلای دوضرب را می‌گرفتم و با مهار ۲۱۹ کیلوگرم مدال طلای مجموع به من می‌رسید، اما متاسفانه بدنم جواب نداد و به مدال نقره قناعت کردم.

وی این را هم گفت: البته بعد از آن مسابقات یک اتفاق مهم برایم رخ داد و کادر فنی و فدراسیون مجوز حضورم را در اردوی بزرگسالان صادر کردند و این یک فرصت بی‌نظیر بود. به مسابقات جهانی بزرگسالان جهان رفتم در حالی که هنوز یک نوجوان بودم. در تاشکند تجربه‌ای را کسب کردم که قابل قیاس با تورنمنت‌های قبلی نیست. در آنجا بزرگانی بودند که مدال المپیک و جهان را در کارنامه داشتند.

دارنده مدال نقره نوجوانان جهان گفت: البته با آمادگی تمام به این رقابت‌ها رفتم و کادر فنی زحمات زیادی برای ما کشید. در ازبکستان فاصله زیادی با مدال یک‌ضرب نداشتم و توانستم ۱۴ کیلوگرم رکورد خود را افزایش دهم و این یک موفقیت بزرگ است. شاید اگر یکسال بعد به جهانی می‌رفتم احتمال کسب مدالم زیاد بود. البته عملکردم در تاشکند و جده توقعات را بالا برده و همه انتظار مدال دارند. در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در دسته ۸۷ کیلوگرم به روی تخته رقابت رفتم و نفرات حاضر در این دسته بزرگان جهان و المپیک هستند. من با ۱۶ سال سن باید با آنان رقابت می کردم. 

 

بازگشت جمالی به ازبکستان به همراه تیم ملی وزنه‌برداری برای شرکت در مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان از اتفاقات خاص ورزش ایران است. جمالی در این زمینه می‌گوید: حضور در سه تورنمنت در کمتر از ۹ ماه نه تنها خستگی ندارد بلکه لذت‌بخش است ما از وزنه‌زدن خسته نمی‌شوم بلکه به دنبال آن هستم که با استفاده از تجربیات این تورنمنت‌ها بتوانم برنامه‌های زندگی ورزشی خود را تنظیم کنم. رقابت در مسابقات قهرمانی جهان ازبکستان کار راحتی نبود اما بدون شک تجربه گرانبهایی برای من خواهد بود.  باید از فدراسیون و کادر فنی تشکر کنم که این شرایط را مهیا کردند. من به همراه سایر نفرات تیم ملی زنان عملکرد خوبی در تاشکند داشتیم و هر سه نفر رکوردهای شخصی را ارتقا دهیم.

دارنده مدال برنز مسابقات قهرمانی جوانان جهان افزود:  اعضای تیم ملی زنان ایران مسیر خوبی را در پیش گرفتند و من نیز جزیی از این تیم هستم. سه سال است که به صورت حرفه‌ای وزنه زدن را دنبال می‌کنم و امیدوارم بتوانم در بازی‌های آسیایی یا قهرمانی آسیا به سکوی قاره کهن برسم. موفقیت برای دختران وزنه‌بردار ایران دور از دسترس نیست.

 

تنها دغدغه جمالی زندگی قهرمانی نیست بلکه همواره از درس و مدرسه نیز سخن به میان می‌آورد. او می‌گوید: در مسابقات قهرمانی جوانان جهان که در ازبکستان برگزار شد امتحاناتم مجازی بود مجبور بودم در کنار  تمرین به درس هم برسم. اکنون نیز کرونا بخشی از کلاس‌ها را مجازی کرده است و فدراسیون نیز با مدرسه هماهنگی لازم را انجام داده است. در کنار تمرینات برای موفقیت در قهرمانی جهان از کلاس درس و مدرسه غافل نمی‌شوم. 

یکتا جمالی با وزنه‌هایی که در مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهانی به ثبت رساند خود را به عنوان یک مدعی جدی در دسته ۸۷ کیلوگرم معرفی کرد. او تا سال ها می‌تواند در رده سنی جوانان وزنه بزند و اگر وزنه‌های تاشکند را در جده ثبت می کرد وی اکنون مدال طلای نوجوانان جهان را در کارنامه داشت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر