جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار ورزش
ادامه انتقادها به انتخابی فرمالیته فدراسیون برای قهرمانی آسیا؛
کد خبر: ۱۰۳۱۹۶
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۷

فکرشهر: رکورددار پرش طول ایران می‌گوید رکوردهایی که فدراسیون برای قهرمانی داخل سالن آسیا در نظر گرفته منطقی نیست و بیشتر نشان می‌دهد که دنبال اعزام تیمی کوچک هستند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، مسابقات دوومیدانی قهرمانی داخل سالن آسیا از ۲۲ تا ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ به میزبانی قزاقستان برگزار می‌شود. ایران در این مسابقات پنج سهمیه دارد که تمامی هزینه‌های آن‌ها برعهده فدراسیون دوومیدانی قزاقستان به عنوان میزبان است. فدراسیون دوومیدانی ایران در این راستا رکوردهای ورودی مسابقات را اعلام کرده اما حد نصاب‌ها صدای ورزشکاران و مربیان را درآورده و باعث انتقاد آنها شده، چرا که معتقدند در برخی مواد ورودی‌ها بسیار سخت و در چند ماده راحت است.

محمد ارزنده، رکوردار پرش طول ایران و کارشناس دوومیدانی در گفت‌وگو با ایسنا به حدنصاب‌های در نظر گرفته‌شده اشاره و بیان کرد: هر فدراسیونی برای حضور قدرتمند در مسابقات می‌تواند حدنصاب در نظر بگیرد اما موجودی فدراسیون دوومیدانی این نیست یعنی با رکوردهای فعلی ورزشکاران ما سازگاری ندارند و بیشتر به دنبال اعزامی تیمی سه یا چهار نفره هستند. حدنصاب‌ها اصلا منطقی نیستند و به هیچ وجه نمی‌توان با دیدگاهی مثبت به آن‌ها نگاه کرد. مثلا در ۶۰ متر اگر کسی ۶.۶۳ ثانیه بدود، ورودی مسابقات داخل سالن جهان را می‌گیرد اما ورودی قهرمانی آسیا را به دست نمی‌آورد.

او با بیان اینکه اعزامی تیمی کوچک به مسابقه به نفع دوومیدانی نیست، ‌ افزود: پیشرفت دوومیدانی در اعزام ورزشکاران به مسابقات است تا رقابت کنند و تجربه به دست بیاورند. وقتی ورزشکاران تمرین کنند و به مسابقه‌ای اعزام نشوند، سرخورده می‌شوند. می‌گوییم حد نصاب‌ها خوب و رکورد ورزشکاران ضعیف است اما برای بهبود رکوردشان چکاری انجام داده‌ایم؟ آیا استعدادیابی کرده، نخبه‌ای را به دومیدانی آورده‌ و حمایت کرده‌ایم؟ ما این کارها را انجام نداده‌ایم و حالا می‌گوییم هر کسی به حد نصاب‌ها نرسید، برود برای خودش تمرین کند. این دیدگاه مثبتی نیست.

ارزنده با بیان اینکه نسل قبلی که تجربه المپیک و مدال‌آوری در مسابقات مختلف را داشت، از دوومیدانی رفته است. ادامه داد: بعد از بازگشت از المپیک ۲۰۱۲ که ۱۰ نماینده داشتیم، زنگ خطر برای فدراسیون به صدا درآمد که این ورزشکاران جایگزین می‌خواهند اما نه تنها این کار را انجام ندادند بلکه همان نفرات را هم از دست‌شان دادند. بنابراین خیلی عقب افتادیم و الان دوومیدانی ما مثل یک کشتی به گل نشسته است. هر دوره بعد از المپیک و بازی‌های آسیایی موجی راه می‌اندازند که این رشته پرمدال است و می‌خواهیم هزینه کنیم اما در حد حرف باقی می‌ماند و دوباره رها می‌کنند.

او در مورد اینکه فدراسیون در پایان فصل بدنسازی ورزشکاران تنها یک مسابقه انتخابی در نظر گرفته است، گفت: همه فدراسیون‌هایی که آمده‌اند، برنامه‌ریزی آنچنانی برای مسابقات داخل سالن نکرده‌اند، در صورتی که تمام دنیا دراین زمینه کار می‌کنند، هفتگی مسابقه دارند و ورزشکاران چند مسابقه می‌دهند. بهترین تمرین مسابقه است اما ما یک مسابقه را در نظر گرفته‌ایم و می‌گویم اگر ورودی را آوردی که اعزام می‌شوی، در غیر این صورت برو برای فضای باز تمرین کن! این برای ورزشکار سخت و غیرقابل هضم است. شاید در همان مسابقه ورزشکار سرماخوردگی یا گرفتگی کوچکی داشته باشد و عملکرد خوبی ثبت نکند، نباید به راحتی شانس را از او بگیریم.

المپین سابقه پرش طول ایران در پایان گفت: بهترین راه این است که صادقانه با جامعه ورزش صحبت کنند. بگویند مشکل مالی و مالیات داریم و پولی نیست. در این حد می‌توانیم کمک و کار کنیم. اینکه ورزشکار را در فشار نگه دارند، بدترین چیز است. ورزشکار در حالت عادی تحت فشار عصبی است و اگر اینگونه هم با او رفتار کنند، ‌سرخورده می‌شود و می‌رود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر