جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۶۸۲
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

فکرشهر: سد دالکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی استان بوشهر است که با چالش کمبود اعتبار روبرو بوده که در سفر هیئت دولت به استان، ۳۶۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد.

به گزارش فکرشهر از مهر، استان بوشهر از نظر منابع آبی با کمبودهای جدی روبرو است. یک سد بزرگ در استان بوشهر وجود دارد که تأمین‌کننده نیازهای آبی نخلستان‌های شهرستان دشتستان است.

دشتستان قطب خرمای استان بوشهر است و حدود ۷۰ درصد از خرمای استان در این شهرستان تولید می‌شود. سد رئیس‌علی دلواری بخشی از آب مورد نیاز نخیلات این شهرستان را تأمین می‌کند.

بسیاری از نخیلات بخش‌های مرکزی و بخش سعدآباد از شهرستان دشتستان به خاطر کمبود منابع آبی با بحران شدید روبرو هستند و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، در سال‌های آینده اثری از این نخیلات نخواهد بود.

سد دالکی به منظور تأمین آب مورد نیاز نخیلات در بخش مرکزی و سعدآباد، وحدتیه، دالکی، دهقاید و … طراحی شده است که اکنون کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل نیازمند تزریق اعتبار است.

در سفر مهرماه آیت‌الله رئیسی به استان بوشهر، یکی از مصوبات سفر، تأمین اعتبار برای سد دالکی بود به گونه‌ای که با تزریق این اعتبارات، روند اجرای این پروژه تسریع شود.

تأمین آب ۱۲ هزار هکتار نخیلات

سد مخزنی دالکی با ظرفیت مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و حجم قابل برنامه‌ریزی ۴۳۵ میلیون مترمکعب در سال واقع در منطقه دالکی از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر و روی رودخانه دالکی در دست ساخت است.

این سد به عنوان بزرگترین پروژه توسعه منابع آب استان بوشهر با هدف تأمین آب مورد نیاز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌های موجود در مناطق دالکی، دهقاید، وحدتیه و بخش سعدآباد دشتستان و بخشی از حقابه تالاب حله احداث خواهد شد.

تامین آب شرب و آب کشاورزی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کشاورزان استان بوشهر تأمین منابع آبی است که این مشکل در نقاط مختلف شهرستان وجود دارد.

ابراهیم رضایی با بیان اینکه پیگیری‌های بسیار زیادی برای تکمیل سد دالکی داشته‌ایم خاطرنشان کرد: این سد اهمیت فراوانی برای تامین آب شرب و آب کشاورزی دارد و با بهره‌برداری از آن بخشی از مشکلات حل می‌شود.

وی با اشاره به روند ساخت سد دالکی بیان کرد: سد دالکی به عنوان مهمترین پروژه عمرانی استان بوشهر محسوب می‌شود و در سفر هیئت دولت به استان بوشهر نیز این پروژه به عنوان یک اولویت مهم معرفی شد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از تصویب ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای سد دالکی در قالب مصوبات ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیئت دولت سیزدهم به استان بوشهر خبر داد.

تصویب اعتبار ۳۶۰ میلیارد تومانی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیأت دولت سیزدهم به این استان ۶۸۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های آبرسانی و تقویت منابع آب تصویب شد.

علی محمدی اضافه کرد: از این میزان اعتبار ۳۶۰ میلیارد تومان برای سرعت بخشی در روند اجرای پروژه سد دالکی و به ایمنی رساندن آن با تکمیل فرازبند و رساندن بدنه به حجمی که در سیلاب‌های بزرگ مقاومت لازم داشته باشد برای دو سال مصوب و برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی پایاب این سد نیز ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: کل اعتبار این پروژه یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تعریف شده است که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: همچنین برای سرعت بخشی در روند اجرای پروژه سد دالکی از راهکارهای دیگری که در قانون آمده از جمله بودجه عمومی، تهاتر نفت و فایناس برای تأمین اعتبار آن استفاده می‌شود.

روند ساخت سد مطلوب است

استاندار بوشهر چندی پیش در حاشیه بازدید از سد دالکی دشتستان روند پیشرفت ساخت سد دالکی دشتستان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از همه منابع مالی پیش رو برای تأمین اعتبارات لازم این سد بهره خواهیم گرفت.

احمد محمدی زاده اظهار کرد: بخش‌های زیرساختی و زمان‌بر ساخت سد از جمله تجهیز کارگاه، تونل‌های انحراف آب و فرازبند تکمیل شده است.

وی تسریع در تکمیل این پروژه را دارای اهمیت فراوان دانست و بیان کرد: از همه منابع مالی پیش رو از جمله بودجه عمومی، تهاتر نفت، فایناس و همچنین مصوبات سفر ریاست جمهوری برای تأمین اعتبارات لازم این سد بهره خواهیم گرفت.

استاندار بوشهر ابراز امیدواری کرد: با همراهی نماینده دشتستان و پیگیری مدیرعامل آب منطقه‌ای، در برنامه‌ریزی بودجه سال آینده و در بحث تخصیص برای این پروژه نگاه ویژه‌ای خواهد شد.

تاکنون اعتبارات مصوب سفر برای سد دالکی به این پروژه تزریق نشده است. هرچند از این سفر زمان زیادی نگذشته است ولی انتظار می‌رود با تسریع در تزریق اعتبارات، شاهد تسریع در روند ساخت سد باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر