سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۸۳۲
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

فکرشهر: رفع مشکل اشتغال معلولان نیازمند تقویت مهارت‌های فنی این قشر است و در این راستا باید دوره‌های آموزشی متناسب با وضعیت معلولان در زمینه‌ها و گروه‌های مختلف تدوین و اجرا شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، معلولان جامعه بزرگی هستند که با مشکلات فراوانی روبرو بوده و نیاز است که با توجه بیشتر و بهتر به این قشر زمینه رفع مشکلات و تأمین نیازهای آنها فراهم شود.

اشتغال یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در بین جامعه معلولان محسوب می‌شود و علیرغم وعده‌هایی که مسئولان طی سال‌ها و دهه‌های گذشته داده‌اند، این مسئله و مشکل همچنان پابرجا است.

یکی از نیازهای اساسی برای تقویت اشتغال معلولان، توجه به مهارت آموزی این قشر است؛ کاری که در استان بوشهر آغاز شده تا عاملی باشد برای رفع مشکل همیشگی معلولان.

مهارت آموزی معلولان

مدیر کل بهزیستی استان بوشهر صبح دوشنبه در اولین جلسه طرح توانمندسازی معلولین استان بوشهر با اشاره به تنوع جامعه هدف بهزیستی، گفت: معلولان جسمی حرکتی، زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست، کودکان خیابانی، آسیب دیدگان اجتماعی و معتادان در حال بهبودی از جمله جامعه هدف بهزیستی است که نیازمند آموزش‌های خاص هستند.

علیرضا حاجیونی افزود: در راستای اجرایی سازی ماده ۱۴ قانون حمایت از حقوق معلولین و با عنایت به ابلاغ نظام نامه آموزش‌های مهارتی افراد دارای معلولیت، تلاش می‌کنیم تا در اسرع وقت نسبت به عملیاتی کردن نظامنامه فوق با همکاری مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح استان بوشهر گام‌های مؤثری برداریم.

وی با بیان اینکه باید به معلولان اهمیت داده شود و خانواده‌های آنها در جهت اهمیت دادن به آنها توجیه شوند و آموزش‌های لازم را ببینند، تاکید کرد: فراهم کردن شرایط مناسب برای مهارت آموزی معلولان از رویکردهای مهم مجموعه بهزیستی است که در دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت جدی دنبال می‌شود.

لزوم توانمندسازی شغلی معلولین

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر گفت: معلولین به واسطه نداشتن مهارت‌های حرفه‌ای، بیشتر در معرض آسیب هستند و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کلید توانمندسازی و توانبخشی شغلی و حرفه‌ای معلولین است.

جواد لقمان زاده یکی از راهکارهای رفع معضل بیکاری را آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به جامعه هدف بهزیستی دانست و اظهار داشت: توجه به این آموزش‌ها نقش مهمی در کارآفرینی و خود اشتغالی معلولین دارد.

وی با بیان اینکه عدم حمایت از جوانان مستعد و معلول جامعه هدف را با مشکلات جدی در آینده روبرو می‌کند، افزود: فعالیت جوانان مستعد و توانمند تحت پوشش بهزیستی زمینه رشد و توسعه آنها را فراهم کرده و همگان باید در راستای شناسایی و فراهم کردن زمینه برای فعالیت آنها اقدام کنند.

لقمان زاده با بیان اینکه باید توانایی و استعداد ذاتی معلولان را باور کنیم، اظهار کرد: اگر توانمندی‌های این افراد به خوبی دیده و تقویت شود، بسیاری از مشکلات آنان در زمینه اشتغال و کارآفرینی حل می‌شود.

مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر با تاکید بر ضرورت توانمندسازی معلولین، اضافه کرد: می‌بایست با افزایش توانمندی‌های جامعه معلولین و ظهور و بروز استعدادهای آنها، این قشر از جامعه را به جامعه‌ای مولد برای حل مشکلات کشور و اداره زندگی خودشان تبدیل کرد.

بررسی نیازهای آموزشی معلولین

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر نیز با تاکید به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ارائه آموزش‌های مهارتی، افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کلید توانمندسازی و توانبخشی شغلی و حرفه‌ای معلولین است.

عبدالمجید دراهکی از مهارت آموزی دو هزار و ۳۳۵ نفر از افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی در سال جاری در استان بوشهر خبر داد و افزود: معلولین به واسطه نداشتن مهارت‌های حرفه‌ای، مددجویی و عدم تأمین منابع مالی برای امرار معاش و گذران زندگی خود و خانواده بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض انواع آسیب‌های فردی و اجتماعی قرار می‌گیرند، از این رو آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان آموزش‌هایی که ابعاد کاربردی و مهارتی آنها نسبت به ابعاد نظری از اهمیت بیشتری برخوردار است یکی از پربازده ترین سرمایه گذاری‌های جوامع برای توسعه فردی و اجتماعی معلولان تلقی می‌شود.

وی با اشاره به امکانات و تجهیزات آموزشی فنی و حرفه‌ای استان بوشهر، اضافه کرد: مجموعه فنی و حرفه‌ای استان آماده بررسی نیازهای آموزشی جامعه هدف معلولین اعلام شده از بهزیستی، به منظور امکان سنجی، برنامه ریزی آموزشی، اولویت بندی و اجرای دوره‌های آموزشی همراه با ارائه گواهی معتبر آموزشی برای مددجویان بهزیستی است تا گام‌های مؤثری در زمینه آماده سازی شغلی و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای جهت این قشر شریف برداشته شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر