شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۲۱۳
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

فکرشهر: نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه توافق ایران و چین شامل چه حوزه‌هایی می‌شود، گفت: «اکنون مسیر همکاری ایران و چین هموار شده و در بسیاری از موارد علاقه دو کشور بر این است که بایکدیگر همکاری کنند. این همکاری‌ها هم ابعاد اقتصادی و هم ابعاد پولی، تجاری و مالی خواهد داشت و از این رهگذر همکاری ایران و چین درعرصه‌های بین‌المللی نظیر سازمان‌های بین‌المللی افزایش خواهد داشت.»

به گزارش فکرشهر، عباس مقتدایی در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که آیا توافق همکاری میان ایران و چین امضا شده است یا خیر، اظهار کرد: «در سفر اخیری که وزیر امورخارجه ایران به چین داشت، ما اجرای سند همکاری را به طور جدی‌تری به جریان انداخته‌ایم. متناسب با سند راهبردی ایران و چین، شامل موضوعات متعدد و متنوعی از جمله کشاورزی، تولیدی، خط آهن، راه و راه‌سازی و بسیاری از عرصه‌های دیگر می‌شود.»

او ادامه داد: «توافق نامه‌های فی ما بین که به جریان بیافتد، مسیرهای اجرایی توسط وزارتخانه‌های ذی ربط و دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی می‌شود. اکنون مسیر همکاری ایران و چین هموار شده و در بسیاری از موارد علاقه دو کشور بر این است که بایکدیگر همکاری کنند. این همکاری‌ها هم ابعاد اقتصادی و هم ابعاد پولی، تجاری و مالی خواهد داشت و از این رهگذر همکاری ایران و چین درعرصه‌های بین‌المللی نظیر سازمان‌های بین‌المللی افزایش خواهد داشت.»

این نماینده مجلس درباره دستاورد سفر رئیس جمهور به روسیه، گفت: «سفر اخیر آقای رئیسی به روسیه هم در راستای تقویت همکاری‌های ایران با همسایگان و کشورهای آسیایی قرار داشت و این مسیر همکاری در حال گسترش است. کشورهایی نظیر ایران، چین، هند و قدرت‌های مهم آسیایی می‌توانند با همکاری‌های افزون‌تر، مسیر هموار‌تری را برای ایجاد منافع مشترک در منطقه آسیا ایجاد کنند.»

مقتدایی تایکد کرد: «به نظر می‌رسد که دیپلماسی اقتصادی ایران و دیپلماسی ارتباط با همسایگان در حال شدت گرفتن است و سبد سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران و ارتباطات بین‌المللی ما متنوع شده است. همین مسیر می‌تواند صلح و امنیت در منطقه آسیا را بیش از پیش تقویت کند و جلوی نفوذ مخرب بیگانگان در منطقه که مانع آرامش شده‌اند را بگیرد.»

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: «ایران می‌تواند از طریق ارتباط با چین به عنوان یک کشور محور در منطقه غرب آسیا، خلیج فارس و پیرامون خزر اقدامات اساسی و مشترک با چین را رقم بزند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر