شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۷۱۲
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲

فکرشهر: نماینده شهر بابک گفت: من هواره در خصوص مساله کمبود پزشک در شهرهای کوچک و روستاها چه در این مجلس و چه در مجلس هشتم اعتراض کرده و حتی از وزیر مربوطه نیز سوال کرده ام. من نه تنها مخالف افزایش ظرفیت پزشک نیستم بلکه این امر را ضروری می دانم اما باید این مساله را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داد.

به گزارش فکرشهر از ایلنا، مصطفی رضا حسینی گفت: ما در بحث توزیع پزشک با مشکل مواجهیم. هر سال تعدادی پذیرش و فارغ التحصیل پزشکی داریم که این افراد هر کدام تخصصی را کسب می کنند اما باز هم با مشکل مواجهیم . یکی از دلایل این مساله این است که وقتی پزشکی طرحش را که باید به اجبار در یک منطقه محروم بگذراند، به پایان می رساند، دیگر حاضر به ادامه خدمت در این منطقه نیست. چرا که این پزشک می تواند در یک مرکز استان  و یا یک شهر دیگر درآمد و امکانات قابل توجهی  داشته باشد.

وی ادامه داد: من در دوره هشتم برای پیگیری بحث کمبود پزشک برای حوزه انتخابیه ام به دنبال حل این مشکل با تعدادی از پزشکان در تهران جلسه ای گذاشتم. اولین سوالاتی که از من برای حضور در شهر انتخابیه ام می پرسیدند مربوط به امکانات این بخش از اعم از فرودگاه، هتل و سایر مسائل بود و وقتی متوجه نبود این موارد می شدند، حاضر به همکاری نبودند. ما این مساله را مربوط به ضعف در حوزه توزیع می دانیم. من حتی در این خصوص و بحث توزیع و کمبود متخصص و پزشک از وزیر سوال کردم که توضیح قانع کننده ای نداد و مسائل را به آینده موکول کرد. به عنوان مثال ما از وزیر و یا اداره کل بهداشت شهرستانی می خواهیم که پزشکی را که برای مردم و منطقه مشکل درست کرده را جابجا کند اما در پاسخ می گویند که شخص دیگری برای جایگزینی نداریم.

رضا حسینی همچنین متذکر شد:  غیر از مسائلی که بالا گفته شد، باید این مساله را نیز اضافه کنم که متاسفانه اکنون به حرفه پزشکی به چشم طبابت نگاه نمی کنند، بلکه این حرفه یک شغل برای تجارت شده است. البته ما منکر تلاش و از خود گذشتگی پزشکان شریف نیستیم اما متاسفانه پزشکان بیشتر جنبه مادی حرفه خود را در نظر می گیرند تا معنوی . در حالی که یک پزشک سوگند خورده تا بیماران را در هر شرایطی درمان کند. پزشکی که با پول مردم و کشور درس خوانده و پزشک شده ، باید بعد از پایان درسش دینش را به مردم و کشورش ادا کند. از طرفی باید به این نکته نیز اشاره کرد که این ضعف دولت هاست که قادر نیستند با یک برنامه ریزی مناسب یک متخصص و یا پزشک برای یک شهرستان یا روستا به کار بگیرند.

نماینده مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی ضمن تایید کمبود پزشک و متخصص در کشور ابراز کرد: من اینکه در کشور با کمبود پزشک مواجه ایم موافقم اما باید در کنار این مساله به مسائل دیگر نیز توجه کنیم. باید ببینیم که وزارت بهداشت و درمان چه رسالتی در این قضیه دارد؟ در روستاها مردم اعتراض می کنند که پزشک هر چند هفته یکبار آن هم برای چند ساعت به این مناطق می رود که این جوابگوی نیازهای  مردم نیست. نتیجه این کمبود، می شود فوت مادر و نوزادی که مادر به دلیل نبود پزشک مجبور شد 70 کیلومتر راه را با آمبولانس بدون امکانات طی کند که در نهایت خودش و نوزادش فوت شدند. دولت باید بدون شعار زدگی و دیدن مسائل صنفی خود برای این منظور فکر اساسی بکند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص این مساله که نیاز است وزیر بهداشت حتما پزشک باشد نیز گفت: اینکه پزشک باشد و یا یک متخصص فرقی ندارد، من به شخص معتقدم که حضور یک پزشک در راس این وزارتخانه بازدهی منفی دارد. قطعا وقتی کسی مدیر لایقی باشد که از حوزه پزشکی هم اطلاعات دارد و یا در این حوزه سال های فعالیت اجرایی داشته قطعا بسیار کارآمدتر از یک پزشک بدون تجربه مدیریت است . چه بسا روسای بیمارستان هایی که پزشک نیستند اما در کار خود موفق هستند.

وی در پایان در خصوص تاثیرات کمبود پزشک و متخصص درآینده برشرایط جمعیتی کشور نیزاضافه کرد: اگر قرار باشد رشد جمعیت منفی باشد شاید بتوان با برنامه ریزی از همین پزشکان کنونی استفاده کرد اما ما برای افزایش جمعیت برنامه‌ریزی می‌کنیم پس باید به مراتب در همه بخش‌ها امکانات را نیز افزایش دهیم از جمله پزشکی که بسیارمهم است. در واقع اگر قرار باشد جمعیت افزایش پیدا کند نیاز به پزشک و متخصص در همه زمینه داریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر