جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: خشکسالی و عدم بارش مناسب باران باعث شد تا گندم‌کاران استان بوشهر به ویژه در بخش دیم با عدم رشد و نبود محصولی برای برداشت روبرو شوند.\n\nبه گزارش فکرشهر، کشاورزی یکی از مشاغل مهم در استان بوشهر است که افراد زیادی در این عرصه یا به عنوان شغل اول و یا به عنوان شغل دوم فعالیت دارند و خانواده‌های زیادی از این طریق ارتزاق می‌کنند.\n\nارتباط مستقیمی بین کشاورزی و آب وجود دارد و خشکسالی‌های اخیر در استان بوشهر باعث شده است که کشاورزی این استان به صورت جدی دچار آسیب شود و این آسیب‌ها در بخش کشت و زرع دیم بیشتر دیده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۱۷
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷

فکرشهر: خشکسالی و عدم بارش مناسب باران باعث شد تا گندم‌کاران استان بوشهر به ویژه در بخش دیم با عدم رشد و نبود محصولی برای برداشت روبرو شوند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، کشاورزی یکی از مشاغل مهم در استان بوشهر است که افراد زیادی در این عرصه یا به عنوان شغل اول و یا به عنوان شغل دوم فعالیت دارند و خانواده‌های زیادی از این طریق ارتزاق می‌کنند.

\n\n

ارتباط مستقیمی بین کشاورزی و آب وجود دارد و خشکسالی‌های اخیر در استان بوشهر باعث شده است که کشاورزی این استان به صورت جدی دچار آسیب شود و این آسیب‌ها در بخش کشت و زرع دیم بیشتر دیده می‌شود.

\n\n

موفقیت در کشاورزی به صورت دیم بستگی به میزان بارش‌ها دارد که امسال در فصل کاشت و پس از آن بارش‌های بسیار کمی را در استان شاهد بودیم که مشکلات زیادی را در استان ایجاد کرد.

\n\n

فاصله بسیار زیاد بین بارش‌ها در فصل پائیز و زمستان و همچنین ناچیز بودن بارش‌ها باعث شد که آب مناسبی به اراضی کشت دیم نرسد و محصولات کاشته شده در این اراضی رشد نکرده و از بین رفتند.

\n\n

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/05/23/IMG15344507.jpg

\n\n

بخش قابل توجهی از اراضی کشت دیم استان بوشهر زیر کشت گندم می‌رود و بخش کمی نیز جو و یا دانه‌های روغنی از جمله کلزا کشت می‌شود.

\n\n

امسال بخش زیادی از محصولات گندم استان بوشهر از بین رفت و بخشی از اراضی غلات دیم استان بوشهر که قابل برداشت است نیز محصول گندم چندانی ندارد و برای استفاده علوفه آن برداشت می‌شود.

\n\n

 ۸۵ درصد کشت گندم استان به صورت دیم است

\n\n

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با مهر اظهار داشت: در استان بوشهر طی این سال زراعی ۱۱۳ هزار هکتار زیر کشت گندم رفت که ۹۵ هزار هکتار به صورت دیم بود و ۱۸ هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت شد.

\n\n

فرهود ملک‌زاده اضافه کرد: متاسفانه امسال شاهد وضعیت مطلوبی از نظر بارشی نبودیم و مشکلاتی برای کشاورزان دیم‌کار استان روی داد و تنها حدود ۱۰ درصد از اراضی دیم محصولی قابل برداشت دارند.

\n\n

وی ادامه داد: در زمینه محصولات کشت آبی نیز شاهد خسارت حدود ۴۰ درصدی هستیم و از ۱۸ هزار هکتاری که کشت شده است، ۱۲ هزار هکتار قابل برداشت است.

\n\n

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از برداشت گندم در ۲۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر خبر داد و افزود: برداشت محصول در استان بوشهر با فعالیت ۱۱۰ دستگاه کمباین آغاز شده است.

\n\n

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/05/23/IMG15344340.jpg

\n\n

امسال یک سوم پارسال محصول برداشت می‌شود

\n\n

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز به مشکلات پیش آمده برای کشاورزان بوشهری اشاره کرد و گفت: بارندگی‌های ناچیز باعث شد تا محصولات کمی در اراضی گندم‌کار استان وجود داشته باشد.

\n\n

خسرو عمرانی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار تن گندم در اراضی کشارزی استان بوشهر برداشت شده بود، خاطرنشان ساخت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال حدود ۴۰ هزار تن محصول گندم برداشت خواهد شد.

\n\n

 وی به ضررکرد کشاورزان دیم‌کار استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: ۹۵ هزار هکتار گندم و ۱۵ هزار هکتار جو امسال در استان بوشهر کشت شد که تنها بخش خیلی کمی از آن قابل برداشت است که قابل استفاده برای علوفه است.

\n\n

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان از مجموع محصولات گندمی که به صورت آب کشت شده، حدود ۱۲ هزار هکتار قابل برداشت است، افزود: امسال ۵۰ هزار تن محصول جو و گندم در استان از بین رفت که کشاورزان حدود ۵۹ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

\n\n

خرید گندم در ۶ مرکز در استان بوشهر آغاز شد

\n\n

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر نیز از آغاز خرید گندم در شش مرکز در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: این مراکز شامل سیلوی برازجان، مال قائد گناوه، عامری دیلم، خلیج فارس خورموج، مجتمع انبارهای چغادک و کارخانه های آرد الزهرا برازجان است.

\n\n

سید محمد هاشمی با بیان اینکه خرید گندم از امروز آغاز شده است، افزود: گندم دروم با قیمت ۱۱ هزار و ۸۸۰ ریال و گندم معمولی نیز با قیمت ۱۱ هزار و ۵۵۰ ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

\n\n

وی از هماهنگی با بانک کشاورزی برای پرداخت به موقع وجه خرید گندم به کشاورزان خبر داد و بیان داشت: سال گذشته بیش از ۹۱ هزار تن گندم در استان بوشهر خریداری شد که امسال با توجه به کمبود برداشت، پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۶ هزار تن گندم خریداری شود.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر