سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۵۹۰
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

فکرشهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: شهرستان دشتی خاستگاه شروه است و منطقه‌ای ویژه در زمینه آواها و نواهای آیینی و حماسی شناخته می‌شود.

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی، عبدالرحیم افروغ در آیین تقدیر از شروه‌خوانان بزرگداشت فایز دشتی گفت: شروه آهنگی خاص و ویژه  مردم جنوب به شمار می‌رود و به عنوان یک شاخص در سطح ملی معرفی شده است.

وی افزود: شروه‌خوانان هنرمندان بی‌مثالی هستند که در عین ترویج فرهنگ، احساس و عواطف را انتقال می‌دهند.

افروغ ادامه داد: استادان باید برای گسترش شروه خوانی، جوانان و نوجوانان علاقه‌مند را آموزش دهند تا این فرهنگ و هنر بی‌نظیر به نسل‌های آینده منتقل شود.

رئیس دفتر شعر و موسیقی صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: فایز شاعری بزرگ است که کل استان بوشهر باید نام این چهره شاخص، برجسته و ماندگار را فریاد بزنند.

علیرضا غزوه  افزود: جنوب سرزمین دوبیتی است و مانند نخلی که به بار می‌نشیند و ثمرهای خوب می‌دهد این منطقه نیز دارای همین ویژگی در حوزه دوبیتی است.

وی با بیان اینکه دوبیتی در جنوب با طبیعت گره خورده و در مناطق مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، اظهار کرد: دوبیتی زبان عاشقی، درونی، عاطفی و نجواهای درونی است و به نوعی آسان‌ترین و سخت‌ترین قالب و سبک می‌باشد.

عزوه افزود: بهترین دوبیتی، دوبیتی‌های محلی است و شاعران در این راستا باید به این موضوع اهتمام ورزند و تلاش مضاعف داشته باشند.

وی ادامه داد: طبیعت جنوب برای شاعران یک موهبتی ارزشی است زیرا با این محیط بزرگ شده و در این مکان زندگی کرده‌اند و این مهم‌ترین مولفه برای سرودن دوبیتی می‌باشد.

غزوه بیان کرد: تعداد غزل‌سرایان با دوبیتی‌سرایان فاصله زیادی دارند و این رسالت افراد را برای ترویج این نوع شعر سنگین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه رعایت اصولی در شاعری الزامی است، عنوان کرد: شاعران برای موفقیت باید ابتدا از دوبیتی، رباعی، غزل، مثنوی و بخش‌های دیگر را پله به پله آغاز کنند تا شاعری صاحب‌نظر شوند.

غزوه کرد: فایز شاعری بزرگ است که کل استان بوشهر باید نام این چهره شاخص، برجسته و ماندگار را فریاد بزنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی نیز گفت: شعر در عین یک هنر، ترویج دهنده فرهنگ است.

حمید زارعی اظهار کرد: استان بوشهر زادگاه شاعران شاخص است که شهرستان دشتی در قله آن قرار دارد و این به واسطه وجود فرهیختگان برجسته این حوزه است.

احمد منصوری‌، اسماعیل عظیمی قهفرخی، غلامرضا حیاتی و لیلا ناظری زاده از شاعران و حمید زارعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی و علیرضا غزوه رئیس دفتر شعر و موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی اسلامی ایران در این نشست به شعرخوانی پرداختند.

در پایان این آیین از پولاد اسماعیلی، شهسوار گنجی، حسن صفری، محسن سناسیری، رضا زارعی، علی ستوده و عبدالرسول حسینی با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر