چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۰۴۱۵
چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۷

فکرشهر: واکسیناسیون گسترده، آمارهای کاهشی مبتلایان و بهبود نسبی شرایط کرونایی، پس از ۲ سال زمینه را برای افزایش سفرهای نوروزی مساعد کرد و از این رهگذر جانی دوباره به پیکر نیمه جان صنعت گردشگری استان بوشهر دمیده شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، استان بوشهر از دیرباز به دلیل ساحل بکر و زیبا، نخلستان‌های انبوه، بازارهای پررونق تجاری و حتی جاذبه های گردشگری خوراک مقصد گردشگرانی از سراسر ایران‌ زمین بوده است.

سفر به استان بوشهر به تعبیر استاندار آن، گردشگری ارزان برای کسانی است که امکان سفر به کیش و قشم را ندارند. این استان تا پیش از  شیوع کرونا با پذیرش حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون مسافر به عنوان قطب گردشگری نوروزی در کشور به شمار می‌رفت اما با شیوع کرونا همه چیز به هم ریخت؛ روشنایی پارک ها و سواحل در آستانه نوروز خاموش شد و دیگر خبری از جاده‌ها و خیابان‌های شلوغ در روزهای پیک مسافر در این استان نبود و در راستای کنترل و پیشگیری از همه گیری این ویروس بسیاری از رفت و آمدها و سفرها محدود و حضور گردشگران کم رنگ شد.

اما کم کم با سیر کاهشی شیوع ویروس کرونا و گسترش واکسیناسیون شرایط برای سفرهای نوروزی مهیا شد و نوروز امسال رکورد هشت میلیون و ۵۲۹ هزار و ۳۹۸ شب اقامت پس از ۲ سال در استان بوشهر به ثبت رسید تا بار دیگر صنعت گردشگری این استان  سرپا و برای فعالیتی دوباره زنده شود.

آنطور که مسئولان استان بوشهر اعلام می‌کنند حضور این تعداد مسافر و فروش ۳۴ میلیارد ریال محصولات صنایع دستی تنها در مدت ۱۸ روز از تعطیلات نوروزی بیانگر شکوفایی و رونق اقتصادی است که مسافران با خود برای این استان به ارمغان آوردند.

ثبت روزهای ۱۰۰ درصدی ظرفیت اقامتی بوشهر پس از ۲ سال خاموشی

هرچند افزایش ۱۰۲ درصدی مسافران نسبت به سال‌های گذشته سبب شلوغی خیابان‌ها و ازدحام در بازار و سواحل شده بود اما نشاط و شادابی مهمان‌های نوروزی نشان می‌داد که زحمت سفر در روزهای شلوغ بوشهر را بر قرنطینه، ترس و وحشت کرونا ترجیح داده‌اند.

آنطور که رئیس هیات مدیره جامعه هتل داران استان بوشهر می گوید نوروز ۱۴۰۱ با توجه به حضور قابل توجه مسافران  سالی پربار برای صنعت گردشگری به شمار می‌رود به نحوی که ۱۰۰ درصد ظرفیت اقامتی این استان تکمیل شد.

به گفته او اشغال ۱۰۰ درصدی ظرفیت هتل‌ها، بومگردی‌ها، مهمانپذیرها و خانه‌های مبله مجوز دار بعد از ۲ سال کرونا که با رکود مواجه شده بود بخش کوچکی از ضرر و زیان فعالان گردشگری را در استان بوشهر جبران کرد.

حسین دهار ادامه می‌دهد حضور بیش از هشت میلیون مسافر باعث شد ظرفیت واحدهای اقامتی در همان روزهای نخست تعطیلات تکمیل شود و مهیمانان زیادی به دلیل کمبود واحدهای اقامتی در کمپ‌ها، چادرها و محوطه هایی در سطح شهر ساکن شوند.

این فعال گردشگری معتقد است حضور جمعیت قابل توجه مسافران در یک بازه زمانی مشخص نشان داد مردم از سفر استقبال می‌کنند و با توجه به شرایط ساحلی استان، لازم است زیرساخت‌های اقامتی گردشگری بوشهر تقویت شود.

از نظر دهار بوشهر نیاز به توسعه صنعت هتل داری دارد؛ این استان با وجود همه ظرفیت‌های گردشگری اما  با کمبود هتل روبرو است و می‌طلبد مسئولان استان نسبت به دادن مجوز برای ساخت هتل اقدام کنند.

او معتقد است بیشتر هتل‌ها در استان بوشهر از نوع یک تا سه ستاره و بخشی مهمان پذیر هستند و با توجه به جایگاه این استان از لحاظ اقتصادی احداث یک تا ۲ هتل چهار و پنج ستاره در استان ضروری است.

تاریک و روشن کمپ‌های مسافری بوشهر در اوج‌گیری قیمت خانه‌های مبله

به بیان مسئولان، بوشهر رتبه دوم کشور را از لحاظ جذب گردشگر به خود اختصاص داده است، هرچند براساس آمار مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر پنج هزار و یکصد تخت و چهار هزار و ۱۱ کلاس درس در ۵۷۳ واحد آموزشی برای اقامت مسافران نوروزی پیش بینی شده بود اما این میزان تخت در مقابل جمعیتی که وارد استان شد بسیار ناچیز است و در کنار این محدودیت، قیمت خانه‌های مبله نیز (شبی یک میلیون تومان) نسبت به سایر مناطق کشور بسیار گران و خارج از عرف بود.

به نحوی که بسیاری از مسافران نوروزی به دلیل تکمیل ظرفیت هتل ها و مهمانپذیرها و گرانی خانه های مبله در کنار ساحل، پارک‌ها و کمپ‌های نوروزی چادر زده بودند در حالی که در برخی از این کمپها کمترین امکانات رفاهی پیش بینی شده بود.

محدودیت سرویس‌های بهداشتی، نبود فضایی برای شستن ظرف‌ها و نبود آب بهداشتی از جمله گلایه های مسافران نوروزی از مسئولان بود این درحالی است که در بیشتر شهرها فضای پارک‌ها و حتی کمپینگ‌های پیش بینی شده برای مسافران از امکانات اولیه برخوردار است.

اما روزهای شیرین و نشاط انگیز رونق گردشگری بوشهر در نوروز سرشار از تجربه‌های گفته و نا گفته‌ای است که مسئولان این بخش باید برای آن چاره‌اندیشی کنند تا راه برای تکرار چنین رونقی در این صنعت سودآور باز بماند.

کاستی‌هایی که برخی از آنها در گفته‌های مهمانان به خبرنگار ایرنا نمود یافت و بسیاری را به روشنی می‌شد دید؛ کمبودهایی که نباید به سادگی نادیده گرفت چرا که قهر مسافران می‌تواند نخستین نتیجه آن باشد.

ساحل بوشهر از زیرساختهای بهداشتی محروم است

بیشتر مسافران برای برخورداری از ساحل زیبا و بکر به استان بوشهر سفر می‌کنند اما آنچه آنها را ناراحت می‌کند نبود زیرساخت‌های بهداشتی در ساحل است.

نبود دوش‌های آب شیرین، آبخوری و سرویس بهداشتی از کمبودهای ضروری است که در سواحل بوشهر خودنمایی می‌کند و مسافران پرتعداد این کرانه را به زحمت می‌اندازد.

کمبود امکانات ورزش‌های آبی و تفریح‌های دریایی

دریا مهمترین نقطه جذابیت بوشهر به شمار می‌رود و مسئولان نباید از این قابلیت غافل شوند چرا که به تنهایی می‌تواند رونق و توسعه را به صنعت گردشگری این استان هدیه کند با این حال گردشگری دریایی که ورزش‌های آبی بخشی از آن به شمار می‌رود در این استان هنوز گام‌های نخست خود را طی می‌کند و امکانات موجود مورد انتظار مسافران و گردشگران نیست.

به گفته بسیاری از مسافران، مهمانان بوشهر انتظار داشتند دست‌کم امکان دسترسی به سطحی از ورزش‌های آبی یا تفریح‌های دریایی در این شهر مهم بندری فراهم باشد.

بوشهر شهر گرانی است

بیشترمسافران نوروزی که به استان بوشهر سفر کرده بودند گرانی بازار را از دیگر مشکلات این استان عنوان می‌کردند و معتقد بودند که بیشترین هزینه آنها صرف تامین مواد خوراکی شده است.

این، موضوعی است که سالهاست بوشهری‌ها هم به آن اذعان دارند و با آن دست به گریبانند، بنابراین ریشه‌یابی و درمان آن از سوی مسئولان اقتصادی استان، سفر به بوشهر را ارزان‌تر و پر طرفدارتر می‌کند.

شور زندگی؛ نیروی جاذبه‌ای قدرتمند برای گردشگری بوشهر

بوشهر به گواه میهمانان پرشمار نوروزی‌اش، شهری است که در لابه لای نوای سازهای بومی و گل‌های کاغذی کوچه و پس کوچه‌هایش و هزار رنگ پنجره‌های بافت تاریخی‌اش زندگی در آن جریان دارد.

علی‌مظفری مهمان تهرانی نوروزی بوشهر می‌گفت: جا خوش کردن این گل‌های کاغذی بر روی نرده‌ها، طاقچه‌های چوبی و در و دیوار خانه‌ها که به صورت پیچک بالا می‌رود جلوه ای خاص به کوچه‌های این شهربه خصوص در بافت قدیم داده است.

او که از دیدن زیبایی گل‌ کاغذی‌های صورتی و قرمز بوشهر به وجد آمده بود پیشنهاد می‌کند که مدیران شهری نسبت به کاشت بیشتر این گل و انواع کاکتوس‌ها در مناطق مختلف شهر توجه بیشتری داشته باشند.  

همچنین به اذعان مسافران، استان بوشهر استانی امن و بوشهری‌ها میزبان‌هایی چنان خونگرم‌اند که نمی‌گذارند احساس غربت به سراغ مهمان‌ها بیاید، طوری که بوشهر خانه همه ایران می‌شود.

نخستین نوروز پرشور پس از ۲ سال قرنطینه

نوروز ۱۴۰۱ نخستین نوروز قرن پانزدهم و نخستین نوروزی است که پس از ۲ سال قرنطینه، ترس و وحشت کرونا با تمام کاستی‌ها اما بسیار پرشور و با استقبال مردم از اقصی نقاط کشور در استان بوشهر و سایر استان‌ها برگزار شد اینها بخشی از سخنان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر است.

به بیان سکینه سالاری هرچند ستاد ملی کرونا خیلی دیر هنگام اجازه سفرهای نوروزی را صادر کرد اما مسئولان نهایت تلاش خود را برای تامین زیرساخت‌هایی که ۲ سال بدون استفاده مانده و برخی از آنها به طور کل جمع شده بود کردند و هرچند کمبودها و ضعف‌هایی در بخش‌های مختلف وجود داشت اما باز هم بوشهر رتبه نخست در ارائه خدمات مطلوب به گردشگران را در کشور از آن خود کرد.

به اعتقاد این مسئول گردشگری استان بوشهر مسئولان این استان همان نوروزداران بی نوروزی بودند که تمام قد برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران از خانه و خانواده خود گذشتند تا خاطرات خوبی برای مسافران در این استان به ثبت برسد.

به گفته سالاری استاندارد سازی تمام تاسیسات گردشگری استان بوشهر از نظر کیفیت خدمات، اجرای برنامه های مفرح در ساحل، برپایی ۲۴۱ غرفه صنایع دستی در قالب۲۴ بازارچه، راه اندازی ۱۰۷ کمپ اسکان نوروزی و برپایی ۸۷ جشن ملی نوروزگاه تنها بخشی از برنامه‌های این اداره کل برای مسافران نوروزی بوده است.

او در خصوص گردشگری دریایی در استان بوشهر نیز می گوید امسال ۱۰۸ هزار مسافر به وسیله ۱۱ لنج مسافربری، پنج کشتی و ۴۵ قایق تفریحی به گشت دریایی رفتند و این نشان می دهد که مسافران به این تفریح علاقمند هستند و باید زیرساختها در این بخش تقویت شود.

سالاری در خصوص تخت‌های اقامتی در استان بوشهر نیز اینطور توضیح داد: شمار تخت‌های اقامتی در این استان در چند سال اخیر از ۲هزار و ۷۰۰ به پنج هزار و ۱۰۰ تخت افزایش یافته اما با توجه به حضور و استقبال مسافران هنوز در این بخش ضعف‌های زیادی وجود دارد که باید برطرف شود.

البته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر این وعده را نیز داد که براساس برنامه ریزی انجام شده تلاش می‌شود ظرفیت اقامتی این استان با یک افزایش ۶۰ درصدی هشت تا ۱۰ هزار تخت به این ظرفیت اضافه شود.

سالاری به ضعف برخی زیرساخت‌ها در کمپ‌های اقامتی نیز اذعان کرد و معتقد است ابلاغ دیرهنگام از سوی ستاد ملی کرونا در خصوص دادن مجوز سفر باعث شد فرصت کافی برای ارائه کار بهتر و ایجاد زیرساخت‌های لازم فراهم نشد.

او توزیع سفر در همه شهرستان‌های استان بوشهر را از جمله دیگر برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و معتقد است تلاش می‌شود با تنظیم برنامه های مختلف و اجرای آنها در سراسر استان زمینه توزیع سفر به درستی در استان انجام شود و مسافران تنها در بوشهر، گناوه، سیراف و عسلویه متمرکز نشوند.

حالا با همه این جاذبه های طبیعی و فرهنگی درس گرفتن از ضعف‌هایی که مسافران گفتند و تقویت زیر ساخت‌های صنعت گردشگری می‌تواند صنعت گردشگری بوشهر این کهن دیار آرامیده بر کرانه خلیج همیشه فارس را  هر روز شکوفاتر کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر