سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۰۶۷۸
يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵

فکرشهر- داریوش محبی: کاشت گونه در معرض خطر «اسکنبیل» در روستای سمل شمالی انجام شد. 

به گزارش فکرشهر، نخستین برنامه با طبیعت «انجمن دیده بان زیست بوم برازجان» در سال جاری در روستای سمل شمالی با کاشت گیاه بومی و در معرض خطر «اسکنبیل» برگزار شد.

یکی از برنامه های این انجمن، برنامه درختیـاری است که سه سال است اجرا می شود و هر ساله در پاییز و زمستان تعدادی نهال از گونه های بومی منطقه با همیاری و همراهی دهیاری و شورای اسلامی روستای سمل شمالی در عرصه های طبیعی پیرامون این روستا به منظور تثبیت شن های روان و جلوگیری از زمین خواری کاشته می شود و از فروردین ماه تا پاییز و آغاز بارش باران ادامه دارد.

در فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ماه و همچنین پاییز تا هنگام بارش باران بصورت دوهفتگی و در سایر ماه ها بصورت هفتگی برنامه آبیاری، مالچ پاشی طبیعی، ایجاد سایه برای حفاظت از نهال ها و جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و نگهداشت رطوبت انجام می گیرد که تجربه ای موفق بوده است به گونه ای که نهال ها رشد چند برابری داشته اند و هر نهال دو دوره سالانه آبیاری می شوند و بعد با شرایط طبیعی رشد می کنند. 

در سالهای گذشته گونه های بومی استبرق، کهور ایرانی، کُـنار، لگجی و خیار گرگو(هندوانه ابوجهل) تکثیر و کاشته شده که این ها همه با همت و پشتکار مهندس محمدحسن غریبی سملی انجام شد و امسال پس از چهار سال تلاش و آزمون و خطا و با راهنمایی دکترسهیل مهاجری ۲٠ نهال گونه در معرض خطر «اسکنبیل» را با موفقیت تکثیر و ۷ نهال آن را در این برنامه به نام اعضای انجمن کاشتیم. نخستین نهال به نام دکتر سهیل مهاجری به زمین نشانده شد. 

نظرات بینندگان
اسفندیاری
|
-
|
يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
سپاس فراوان از جناب مهندس محبی که نقش بسزایی در حوزه محیط زیست برازجانو حومه دارند
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر