جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۰۸۳۷
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱

فکرشهر: رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گفت: با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی و افزایش چشمگیر حضور هموطنان در حوزه ارز‌های دیجیتال، این فضا مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری بسیاری از افراد فرصت طلب و سود جو قرار گرفته است .
به گزارش فکرشهر به نقل از  پایگاه خبری پلیس، سرهنگ" جوشن سهرابی " در تشریح این خبر گفت:طرح‌ پانزی (Ponzi) نوعی کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری است که یکی از روش‌های رایج کلاهبرداران بوده و افرادي با هويتي نامعلوم و يا اسامي مستعار تحت عنوان شرکت هاي سرمايه گذاري با تبليغات گسترده در فضاي مجازي، شبکه هاي اجتماعي  با دادن قول سودهاي نجومي و تضميني اقدام به کلاهبرداري از شهروندان مي نمايند. و فعاليت اينگونه شرکت ها به هيج وجه شفاف نبوده و هيچ گونه توضيحي نيزبه سرمايه گذاران خود (افراد جذب شده) نمي دهند،با وعده پرداخت بازدهی مشخص به سرمایه‌گذاران موجود از محل کسب درآمد از طریق سرمایه‌گذاران جدید، افراد را فریب می‌دهد.
وی با اشاره به این موضوع که طرح‌های پانزی و هرمی بزرگترین بخش از کلاهبرداری‌های این حوزه را به خود اختصاص می‌دهند، خاطرنشان کرد: کلاهبردار در این شیوه کلاهبرداری افراد ناآگاه را به سرمایه‌گذاری در یک یا چند پروژه بسیار پرسود ترغیب می کنند و از وی می خواهند پول‌های خود را در اختیار او قرار دهند و در نهایت کاربران را متضرر می کنند. اين شرکت ها فاقد مکان خاصي بوده و يا آدرس هاي اعلامي براي تبليغات خود در شبکه هاي اجتماعي کاملا" واهي بوده و صحت ندارند و از طرفي هيچگونه مجوزي از سوي سازمان هاي دولتي براي آنها صادر نمي شود.
شرکت هاي واهي موصوف هيچگونه فعاليت اقتصادي و تجاري نداشته و سودهاي پرداختي به سرمايه گذاران قديمي از طريق دريافت پول از سرمايه گزاران مغفول جديد جذب شده مي باشد و عمر فعاليت آنها تا زماني است که افراد ساده لوح سرمايه گذار به اندازه کافي وجود داشته باشد و يا از ميزان کلاهبرداري و پول بدست آورده راضي باشند.
رئیس پلیس آگاهی استان افزود: در این روش کلاهبرداران برای گمراه کردن کاربران، در مدت کوتاهی سود‌های کمی به آن‌ها پرداخت می‌کنند تا اعتماد آن‌ها را جلب کند و پس از جلب اطمینان کاربران و اقدام آن‌ها به سرمایه‌گذاری‌های کلان، دسترسی کاربر از اکانت قطع شده و فرد کلاهبردار نیز از موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.
اين مقام انتظامي در پایان بیان داشت: قبل از فعالیت در هر حوزه‌ای در فضای مجازی، نسبت به مطالعه و افزایش دانش و آگاهی خود در خصوص موضوع مربوطه اقدام کنند ، به نحوی که کلیه کار‌های مربوط به ایجاد اکانت و انجام معاملات را خود انجام داده و نسبت به همه شرایط و وضعیت‌های کاری مربوطه تسلط داشته باشید و کلیه اقدامات مربوط به خرید و فروش ارز را شخصاً و با آگاهی و دانش کافی انجام دهید و قبل از کسب اطلاعات و اشراف کافی به موضوع هیچ اقدامی صورت ندهید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر