پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۱۳۳۶
سه‌شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۴

فکرشهر: مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طرح تحول نخلستان با هدف صرفه جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد محصول در ۳۴ هزار هکتار باغ استان بوشهر اجرا می‌شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، مسعود خوارزمی نیا اظهار داشت: طرح تحول نخلستان به عنوان یکی از طرح‌های ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح و به تصویب رسیده و بعد از انجام مطالعات فنی و ارزیابی‌ها وارد فاز عملیات اجرایی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: هدف از اجرای این طرح صرفه جویی در مصرف آب، افزایش عملکرد محصول و رضایت‌مندی باغداران است.

وی بیان کرد: قرار است در قالب اجرای طرح تحول نخلستان ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار شیوه‌های نوین آبیاری، اصلاح و بازسازی نخیلات درجه ۲ به میزان هفت هزار و ۴۲۲ هکتار، نوسازی و احیای ارقام نخیلات درجه ۳ به میزان ۱۱ هزار و ۱۳۳ هکتار و تدوین الگوی کشت در سطح ۱۵ هزار و ۶۹۵ هکتار انجام شود.

خوارزمی نیا اضافه کرد: در مرحله اول طرح در سطح ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار شامل دو هزار و ۴۰۰ هکتار در سعدآباد، شش هزار و ۵۰۰ هکتار آب‌پخش و هزار و ۲۰۰ هکتار در کُلُل تفاهم نامه‌ای بین نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و برنامه و بودجه منعقد شده است.

مطالعه شبکه آبیاری زهکشی آب‌پخش و کلل

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاکنون پایلوت ۱۷۰ هکتاری در بخش نخیلات آب‌پخش انجام شده و همچنین مطالعه، طراحی و شروع سامانه‌های نوین آبیاری در سطح دو هزار و ۴۰۰ هکتاری سعدآباد که شامل دو هزار و ۱۰۰ هکتار شبکه فرعی و مابقی شبکه درون مزرعه آغاز شده است.

خوارزمی نیا یادآور شد: همچنین هزار و ۵۰ هکتار فاز اول مطالعه شبکه آبیاری زهکشی آب‌پخش و کلل به مساحت هفت هزار و ۷۰۰ هکتار نیز آغاز شده که انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات لازم از محل اعتبارات سفر تا هفته دولت به اجرا برسد.

وی ادامه داد: در خصوص دشت شبانکاره کل طرح هشت هزار و ۷۰۰ هکتار است که با توجه به اجرای مناقصه قرار است وارد فاز اجرایی شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر