چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیر کل ثبت بناها و بافت های تاریخی میراث فرهنگی کشور گفت: تاکنون 17 اثر تاریخی فرهنگی ایران به ثبت جهانی رسیده است.\n\nبه گزارش فکرشهر، فرهاد نظری روز پنجشبنه در حاشیه نوای موسیقی خلیج فارس در بوشهر درگفت وگو با ایرنا افزود: تخت جمشید، میدان نقش جهان و چغازنبیل از اولین آثار باستانی و تاریخی ایران هستند که در فهرست جهانی ثبت شده اند و آخرین آنها نیز محوطه باستانی شهر سوخته است.\n\nوی اضافه کرد: امسال محوطه های تاریخی شوش را برای ثبت در فهرست جهانی پیشنهاد داده ایم.
کد خبر: ۱۱۱۹۶
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۹

فکرشهر: مدیر کل ثبت بناها و بافت های تاریخی میراث فرهنگی کشور گفت: تاکنون 17 اثر تاریخی فرهنگی ایران به ثبت جهانی رسیده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، فرهاد نظری روز پنجشبنه در حاشیه نوای موسیقی خلیج فارس در بوشهر درگفت وگو با ایرنا افزود: تخت جمشید، میدان نقش جهان و چغازنبیل از اولین آثار باستانی و تاریخی ایران هستند که در فهرست جهانی ثبت شده اند و آخرین آنها نیز محوطه باستانی شهر سوخته است.

\n\n

وی اضافه کرد: امسال محوطه های تاریخی شوش را برای ثبت در فهرست جهانی پیشنهاد داده ایم.

\n\n

نظری بیان کرد: دربخش میراث ناملموس نیز 10 اثر ایران تاکنون به ثبت رسیده که اولین آنها نوروز است با مشارکت شش کشور دیگر به ثبت رسیده و برای ما دارای اهمیت فراوان است.

\n\n

وی اظهارکرد: آخرین اثر ناملموس ثبت شده کشور ایران در فهرست آثار جهانی نقالی است.

\n\n

نظری با بیان این که دانش لنج سازی و دریانوردی درخلیج فارس نیز از آثار جهانی ثبت شده استان بوشهر است اضافه کرد: این میراث سه گانه استانهای بوشهر، خوزستان و هرمزگان است.

\n\n

وی ادامه داد: ثبت آثار ملی از سال 1309 در کشور به سبب قانون عتیقه ها آغاز شد ودر آن زمان مقرر شد آثار منقول تاریخی قابل حمل و غیرمنقول مانند اماکن ثبت شوند.

\n\n

نظری بیان کرد: ازسال 1310 ثبت آثار ملی شروع و در ابتدا سه تپه که هم اینک در خاک کشور عراق هستند به ثبت رسید.

\n\n

وی گفت: تاکنون 31 هزارو250 اثر غیرمنقول مانند بنا، تپه، مناره، کتیبه، نقش برجسته و آثاری از این دست درفهرست آثارغیرمنقول ثبت شده است.

\n\n

نظری اظهارکرد: از سال 1387 نیز ثبت آثار ناملموس یا معنوی شروع وتاکنون یکهزار و 165 اثر ثبت شد.

\n\n

وی اضافه کرد: همچنین دربخش ثبت میراث طبیعی نیز250 اثر طبیعی درکشور تاکنون به ثبت ملی رسیده است.

\n\n

نظری ادامه داد: درسال 93 سه اثر ناملموس خیام خوانی(خیامی)، هنر بافت گبه خود رنگ شول گناوه و ساخت ساز موسیقی مذهبی سنج از استان بوشهر به ثبت ملی رسیده است.

\n\n

در آیین نوای موسیقی خلیج فارس که به مدت دو روز به مناسبت روز ملی خلیج فارس درعمارت کازرونی (اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر) برگزار شد از سه کتاب سیراف دانش مهندسی سازه های آبی، میراث ناملموس استان بوشهر و شهر خلاق رونمایی شد. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر