جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۱۹۷۱
چهارشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵

فکرشهر: معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با بیان اینکه پروژه مطالعه خطر زمین لرزه در منطقه مکران انجام شده است، گفت: ما توانستیم به خوبی خطر زلزله در این منطقه را تخمین بزنیم.

به گزارش فکرشهر از مهر، دکتر محمد تاتار معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله امروز در مراسم رونمایی از سامانه «نیازسنجی بعد از رخداد سوانح طبیعی» که در محل پژوهشگاه برگزار شد، گفت: پژوهشگاه زلزله ۳۰ سال پیش بعد از زلزله رودبار و منجیل راه‌اندازی شد که طی این مدت دستاوردهای زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های فعالیت پژوهشگاه در زمینه‌های علوم زمین و مهندسی است، گفت: در حال حاضر ۳۴ مرکز لرزه‌نگاری باند پهن در کل کشور مستقر است که اطلاعات پژوهشی را برای ارائه خدمات مختلف و مشارکت مردمی ارائه می‌دهد.ما در کنار ایستگاه‌های ثابت، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری موقت یا قابل حمل داریم.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با بیان اینکه این ایستگاه‌های لرزه‌نگاری باند پهن با حساسیت بالایی فعالیت می‌کنند و توانایی اعلام هر زمین لرزه را با تأخیر دو دقیقه‌ای دارند، گفت: این مرکز لرزه‌نگاری سیستم پشتیبانی خوبی را برای ثبت زلزله فراهم می‌کند.

تاتار افزود: همچنین مراکز لرزه‌نگاری به صورت اتوماتیک ظرف دو دقیقه اطلاعات هر زمین لرزه را ثبت و ارائه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه از دیگر اقدامات پژوهشگاه می‌توان به مکان‌یابی دقیق هر زمین لرزه اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم زلزله‌ها را با دقت ۵ الی ۱۰ کیلومتری مکان‌یابی کنیم. این توانمندی به دلیل مطالعات لرزه خیزی و ساختار پوسته و گوشته فوقانی زمین است و مکان یابی دقیق زلزله‌ها را مدیون اطلاعاتی از پوسته زمین هستیم.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با تأکید بر اینکه بعد از هر زلزله تیم‌های مهندسی پژوهشگاه در آن منطقه اعزام می‌شوند، گفت: بلافاصله بعد از حضور تیم پژوهشگاه در محل وقوع زلزله، تحقیقات آغاز می‌شود.

تاتار با بیان اینکه تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی از دیگر اقدامات پژوهشگاه زمین لرزه است، گفت: از این نقشه‌ها می‌توان در بحث کاهش خطرپذیری زلزله بهره برد.

وی در خصوص مطالعات دیگر پژوهشگاه زلزله گفت: مطالعه خطر زمین لرزه در مکران از جمله پروژه‌هایی است که توسط محققان این پژوهشگاه در دو فاز انجام شده که منجر به تخمین خوب خطر زلزله در این مناطق شده است.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با اشاره به دیگر پروژه پژوهشگاه زلزله گفت: در سال‌های اخیر بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، بحث لرزه‌نگاری برای کشورهایی که دارای فعالیت هسته‌ای هستند، مطرح و مطالعات این بخش از سوی شورای امنیت ملی به پژوهشگاه زلزله واگذار شد. هنوز پایش نیروگاه اتمی بوشهر ادامه دارد و روند تحقیقات طوری بوده که مورد توجه آژانس بین‌المللی هم قرار گرفته است.

تاتار ادامه داد: همچنین مطالعاتی در زمینه سیلاب و بارندگی که در سال ۹۷ بیش از ۱۵ روستا در لرستان، ایلام و گیلان را درگیر کرد، در پژوهشگاه انجام دادیم؛ در این پروژه زمین لغزش این استان‌های درگیر شده با سیلاب را مورد مطالعه قرار دادیم.

وی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات پژوهشگاه، مطالعه پایش سلامت لرزه‌ای بخشی از ساختمان‌ها بوده که حرم مطهر و برخی بانک‌ها جزو این سازه‌ها بوده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر