جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاریخچه طمع ورزی های دشمنان درمنطقه خلیج فارس، گفت: امروز نیروی دریایی ارتش مقتدرانه از آب های سرزمینی و آزاد حراست و پاسداری می کند.\n\nبه گزارش فکرشهر، امیردریادار حبیب الله سیاری عصر دوشنبه درآیین گرامیداشت روز ملی خلیج فارس که دردانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی درکرج برگزارشد، افزود: نیروی دریایی ارتش از هفت سال پیش تاکنون با هدف حفاظت از کشتی های تجاری ایران و جهان در آب های آزاد به صورت مستمر دریانوردی می کند.
کد خبر: ۱۱۳۰۵
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۸

فکرشهر: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاریخچه طمع ورزی های دشمنان درمنطقه خلیج فارس، گفت: امروز نیروی دریایی ارتش مقتدرانه از آب های سرزمینی و آزاد حراست و پاسداری می کند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، امیردریادار حبیب الله سیاری عصر دوشنبه درآیین گرامیداشت روز ملی خلیج فارس که دردانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی درکرج برگزارشد، افزود: نیروی دریایی ارتش از هفت سال پیش تاکنون با هدف حفاظت از کشتی های تجاری ایران و جهان در آب های آزاد به صورت مستمر دریانوردی می کند.

\n\n

وی با بیان اینکه دراین مدت حدود 500 هزارمایل دریایی در محورهای تعیین شده دریانوردی شده است، گفت: این میزان 25 برابر دور کره زمین است که 34 ناوگروه ارتش درمدت مذکور به آب های آزاد اعزام شده اند.

\n\n

دریادار سیاری ادامه داد: اکنون ناوگروه نیروی دریایی ارتش در باب المندب برای امنیت کشتی های تجاری ایران و جهان درحال گشت زنی است.

\n\n

وی گفت: طی این مدت دوهزار و900 کشتی ایرانی را اسکورت کرده ایم که دریادلان ارتش 180 مورد درگیری با دزدان دریایی داشته اند.

\n\n

دریادار سیاری یادآورشد: در هفت سال اخیر، دوکشتی تجاری خارجی را از چنگال دزدان دریایی خارج کردیم و 25 مورد به کشتی های بین المللی کمک رسانی نظامی شده است.

\n\n

وی بیان داشت: امروز تئوری بازگشت به دریا تودهنی به استعمار و استثمار است و توسعه فعالیت های دریایی تا منطقه مکران خلیج فارس از برنامه های ارتش جمهوری اسلامی ایران و برنامه ریزان کشورمان است.

\n\n

دریادار سیاری اظهار داشت: یکی از استراتژی های استعمارواستثمارگران درراس آنها انگلیس، تسلط بر آب های آزاد و آبراه ها و دور کردن مردم حاشیه دریاها از منابع آبی سرزمینی خود بوده و هست.

\n\n

به نوشته ی ایرنا، وی تاکید کرد: ما باید اقتدار دریایی را در شمال اقیانوس هند و دریای آزاد داشته باشیم تا سواحل مکران را توسعه دهیم و کشور را از آن بهره مند کنیم.

\n\n

امیر سیاری با اشاره به اهمیت اقتصادی و استراتژیکی خلیج همیشه فارس در طول تاریخ تاکنون، گفت: خلیج فارس به انبار انرژی جهان مشهور است بطوریکه 60 درصد منابع نفت دنیا و 45 درصد ذخایرگاز طبیعی جهان را دارد و 41 درصد صادرات نفت دنیا از این منطقه انجام می شود.

\n\n

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری به مسایل دریانوردی کشور، اظهار داشت: معظم له همواره برتوجه به توسعه امور دریایی کشور تاکید دارند.

\n\n

وی گفت: مرزهای جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که ما دارای کشور دریایی هستیم و دریایی بودن از مولفه های موقعیت خوب جغرافیایی است.

\n\n

دریادار سیاری یکی از راه های توسعه و اقتدار دریایی را استفاده از ظرفیت جوانان و دانشجویان دانست و اظهار داشت: برای فرهنگ سازی و مشتاق کردن جوانان به رشته های مرتبط با دریا و نیروی دریایی آمادگی میزبانی از همه دانشگاه های کشور را داریم.

\n\n

وی همچنین با قدردانی از وزارت آموزش و پرورش، گفت: پرداختن به مباحث دریایی در دروس جغرافیای پایه های مختلف تحصیلی حرکتی تحسین برانگیز است.

\n\n

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری پژوهشی ، علمی و فرهنگی در زمینه سواحل مکران بین دانشگاه خوارزمی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امضاء شد.

\n\n

مکران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترش یافته است.

\n\n

سواحل مکران درحقیقت خطوط ساحلی ایران در دریای عمان و دروازه ورود به دریای عربی و اقیانوس هند است و تنها نقطه ای در سواحل ایران است که راه به اقیانوس داشته و به صورت مستقیم تا قطب جنوب امتداد می یابد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر