جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۳۲۳۹
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱

فکرشهر: «مجبور شدم پول نزول بگیرم تا هزینه درمان را جور کنم»؛ آرام و با فاصله از همسرش می‌گوید تا کسی متوجه نشود. مجبور شده، چون مرکز درمانی که تا پایان سال 1400 خدماتش به صورت رایگان بوده حالا هزینه‌های ده‌ها میلیون تومانی دریافت می‌کند.»

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، سروش حدودا 50 سال دارد و از مراجعه کنندگان مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا در مشهد است. «تومور» دارد و تا پارسال به صورت رایگان درمان خود را دریافت می‌کرده اما حالا برای یک دوره یک ماهه باید 28 میلیون تومان پرداخت کند. تازه این هزینه‌ای‌ست که با بیمه تامین اجتماعی برای او محاسبه شده. مقصران وضعیت فعلی را مرکز درمانی نمی‌داند؛ «این‌ها هم به هر حال خرج دارند، این همه دستگاه‌های پزشکی و پرسنلی که دارند حقوق نمی‌خواهند؟ دولت باید از این مراکز حمایت کند». سروش ادامه می‌دهد: امسال به قرض، بدهی و همه‌ی چیزهای دیگر افتاده‌ام. چه کار کنم؟ درمانم را ادامه ندهم؟ برای سلامت خودم و خانواده‌ام مجبورم هر طور شده هزینه را تهیه کنم. گفتن ندارد اما مجبور شدم پول نزول بگیرم تا بتوانم هزینه درمان را جور کنم.

بدون بیمه، هزینه آزاد همان درمان سروش و رادیوتراپی که انجام می‌دهد به 40 میلیون تومان رسیده است؛ مبلغی که سارا 24 ساله باید بپردازد. بیش از یک سال است که مادرش را به این مرکز درمانی می‌آورد و تا صبح امروز از تغییر قیمت‌ها و تعرفه‌های جدید اطلاعی نداشته؛ «ممکنه چند دقیقه خصوصی با شما صحبت کنم؟ من برای درمان بیماری مادرم به اینجا می‌آیم. خودم تو عقد هستم و از طرفی باید پول برای وسایلم تهیه کنم و از طرف دیگر هزینه‌های درمان هم حالا چند برابر شده است. مادرم تا پارسال با نظافت در منزل مردم بخشی از هزینه‌ها را تامین می‌کرد اما هزینه‌های آن موقع اصلا با الان قابل مقایسه نیست. آن زمان ما باید حدود 200 هزار تومان پرداخت می‌کردیم اما الان می‌گویند 40 میلیون شده است. پیگیری می‌کنید؟ ما باید چه‌کار کنیم؟».

بخشی از بیماران و مراجعه‌کنندگان انکولوژی رضا(ع) از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر هستند؛ محسن از بابلسر است و در حال چانه زدن با صندوق‌دار. او شش سال است که درمان خود را زیر نظر یک پزشک دنبال می‌کند و دکترش حالا در این مرکز درمانی حضور دارد اما محسن برای تشکیل پرونده و «علی‌الحساب» باید پنج میلیون تومان واریز کند. می‌گوید تا عید امسال رایگان بوده اما الان علاوه بر مخارج دیگر، هشت میلیون تومان هم برای درمانش باید واریز کند؛ «سرطان و تومور مغزی دارم و برای پرتو درمانی از بابلسر می‌آیم. هزینه‌ها خیلی زیاد شده است. برای هر بخش هم جداگانه قبض و فیش می‌دهند که واریز کنیم، قبلا که برای برخی چیزهای دیگر اینجا می‌آمدم، اصلا این‌طور نبود. الان قدم به قدم هی باید وجه واریز کنیم. قبلا نهایتا 10 درصد از هزینه‌های کل را پرداخت می‌کردیم». مرتضی هم از یکی از شهرستان‌های خراسان مادرش را به انکولوژی رضا می‌آورد. او در گذشته هزینه‌ای پرداخت نمی‌کرده اما حالا با فیش واریزی 55 میلیون تومانی مواجه شده است و می‌گوید «اینجا دستگاه‌های پیشرفته‌ای دارد که مراکز دیگر ندارند؛ از طرف دیگر به دلیل خیریه بودن این مرکز، بیماران به مرکز درمانی بخش خصوصی که در نزدیکی اینجا هم قرار دارد مراجعه نمی‌کردند ولی حالا هزینه‌های انکولوژی رضا که مثلا خیریه هم هست با بخش خصوصی تفاوت چندانی ندارد. هزینه داروها هم انقدر بالا رفته که دیگر به سختی می‌توان تهیه کرد». ناصر هم از سیستان و بلوچستان آمده و وضعیت مشابهی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر