جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ در روز صنعت و پسماند انجام شد
کد خبر: ۱۱۵۱۴۶
جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: متاسفانه ما انسان‌ها مشتاقانه و بدون هیچ احساس مسئولیتی از پلاستیک و این محصولات مصنوعی و ساخته دست بشر استقبال می‌کنیم ولی هرگز تصور نمی‌کنیم که در آستانه رقم زدن یک فاجعه زیست‌محیطی هستیم، فاجعه‌ای که می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته باشد.

این ره‌آورد زندگی مدرن امروزی به علت قابلیت‌های فراوانی که دارد و البته با تکیه بر قیمت ارزان آن که چه بسا بر‌ترین برتری‌اش به شمار می‌رود به شیو‌ه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، غافل از این که برای این محصول کم‌بها به زودی باید بهای سنگینی بپردازیم.

بشر امروز در دنیایی از کیسه‌های پلاستیکی زندگی می‌کند، این کیسه‌ها در هر مکان و فروشگاهی در دسترس هستند و بسیاری از افراد با تنها یک بار استفاده از این کیسه‌ها، آنها را دور می‌اندازند.

اما آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که این زباله‌ها پس از دور انداختن چه سرانجامی پیدا می‌کنند؟

طبق محاسبات اخیر کارشناسان، سالانه حدود یک تریلیون تن کیسه پلاستیکی وارد چرخه ضایعات می‌شوند و این رقم بالای تولید مواد پلاستیکی از جنبه‌های مختلف برای زمین مشکل‌ساز است.

هرچند بخش اعظم این زباله‌ها به ظاهر دفن می‌شوند اما مقصد نهایی بسیاری از این کیسه‌های زباله‌ اقیانوس‌ها هستند و گاهی حتی این زباله‌ها تا ۱۰۰۰ سال بعد نیز تجزیه نمی‌شوند و در محیط زیست باقی می‌مانند!

در این راستا و به مناسبت روز صنعت و پسماند در هفته محیط زیست، به همت شرکت پتروشیمی جزیره خارک تعداد زیادی کیسه های بهداشتی و تجزیه پذیر نان تهیه شد که دیروز پنجشنبه ۱۹ خرداد ماه با مشارکت اداره محیط زیست این جزیره و گروه های مردم نهاد تعداد قابل توجهی از این کیسه ها از طریق نانوایی های تعیین شده بین اهالی شریف جزیره خارک توزیع شد.

همچنین مقادیر دیگری از این کیسه های تجزیه پذیر نان در سطح شهر و مکان هایی مثل پارک ساحلی، اسکله صیادی، بازارچه ماهی، بازار شهر و غیره بین شهروندان خارگی پخش شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر