دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۶۳۰
جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷

فکرشهر: هاآرتص در مطلبی به قلم آموس هارل نوشت: بنی گانتز، وزیر دفاع اسراییل شاید از قطار تحولات جامانده باشد، که البته قبلا در این مورد به او هشدار داده شده بود. هاآرتص بیش از یک ماه پیش گزارش داد که به او توصیه شده سریع روند انتصاب رئیس بعدی ستاد ارتش اسرائیل را آغاز کند. اما گانتز، که سرلشکر هرتزل هالوی را برای این کار منصوب کرده بود – هرچند این موضوع رسما اعلام نشد – و معتقد بود دلیلی برای عجله وجود ندارد. شاید نمی‌خواسته رئیس ستاد کنونی، سپهبد آویو کوچاوی را خشمگین کند و با اعلام زودهنگام جانشین، شش ماه قبل از پایان دوره ریاست، او را از حالا بازنده جلوه دهد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: روز دوشنبه، گانتز اعلام کرد که به زودی روند انتصاب رئیس بعدی ستاد را آغاز خواهد کرد. هالوی و دو نامزد دیگر با شانس کمتر - سرلشکر ایال زمیر و سرلشکر یوئل استریک - برای مصاحبه شخصی با گانتز دعوت خواهند شد که طبق معمول قصد دارد با وزرای دفاع قبلی و روسای ستاد مشورت کند. اما آنچه قصد انجامش را ندارد، دخالت دادن فعلانه نخست وزیر نفتالی بنت در این روند است. به جز اعلام رسمی آغاز رایزنی‌ها گانتز ترجیح داده ادامه مسیر را از بنت مخفی نگه دارد. با توجه به وضعیت متزلزل ائتلاف حاکم، بعید است بنت بخواهد خطر رویارویی دیگری با وزیر دفاع خود را بپذیرد. گانتز تصمیم گرفته و کابینه تأیید خواهد کرد - حداکثر او بنت را کمی زودتر از تصمیم خود مطلع خواهد کرد.

اما مشکل گانتز نه بنت که دولت است. در صورت فروپاشی ائتلاف و تعیین تاریخ برای برگزاری انتخابات جدید، ظرف چند هفته، کابینه کنونی شاید به یک دولت موقت تبدیل شود. شرایط قانونی در چنین موردی کاملاً مشخص نیست: آیا یک دولت موقت صلاحیت تصمیم گیری در مورد چنین انتصاب مهمی را دارد؟ آیا دیوان عالی تصمیم به مداخله و به تأخیر انداختن این انتصاب را خواهد گرفت؟

در ژانویه 2021، آویچای مندلبلیت، دادستان کل وقت، دستورالعمل های خود را در مورد انتصابات در طول مبارزات انتخاباتی صادر کرد. سند او با اشاره به حکم دادگاه، می‌گوید فعالیت‌های دولت می‌تواند در دوره انتخابات نیز ادامه پیدا کند، اما وزرای دولت موقت «متعهد به خویشتن‌داری متناسب با وضعیت دولت رو به اتمام هستند» که در اموری غیرفوری این مسئله رعایت شود. به همین دلیل همانطور که در سند به نقل از دادگاه آمده، "توازن بین خویشتن داری و اقدام" در دوره انتقال لازم است و شایسته است "انتصابات در خدمات عمومی منتظر استقرار دولت جدید باشند."

بر اساس بیان کنونی، گالی بهاراو میارا، دادستان کل کنونی، جای زیادی برای تفسیر حکم گفته شده بالا دارد. از یک طرف، این انتصاب بسیار مهم بوده و ظاهراً بهتر است تصمیم آن به دولتی واگذار شود که عمرش چندماهه نباشد. از سوی دیگر، نمی توان انتصاب رئیس ستاد نیروی دفاعی اسرائیل را برای همیشه به تعویق انداخت و هیچ اطمینانی وجود ندارد که دور دیگری از انتخابات به پیروزی سریع و تشکیل دولت جدید منجر شود. کوچاوی - که در حال حاضر عمیقاً به دنبال ایجاد میراثی معین برای خود است - علاقه ای ندارد برای مدتی طولانی در مقام نامزد این سمت باقی بماند.

تا وقتی انحلال کنست سه بار در پارلمان تصویب نشده باشد، گانتز همچنان می تواند این روند را تکمیل کند. اما اگر در هفته‌های آینده این کار را نکند، فرصت انتخاب رئیس بعدی ستاد را از دست خواهد داد. روز دوشنبه، خطری دیگر برای این روند خود را نشان داد و کار به رسانه‌ها کشید. کمتر از یک ساعت پس از اعلام تصمیم گانتس، همکاران رسانه‌ای بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان، شروع به حمله به قصد گانتز برای انتصاب رئیس ستاد کردند. آنها نه تنها ادعا می‌کنند که او فاقد صلاحیت است – با توجه به احتمال فزاینده سقوط دولت - بلکه مخالف گزینه انتخابی او برای این پست هستند. از نظر آنها هلوی جزو "جناح چپ افراطی" است، آنها معتقدند برای تقویت نیروی زمینی و پایان دادن به "هژمونی سرخ"، زمیر باید منصوب شود.

این روند به معنی سیاست‌زدگی کامل این انتصابات بوده و طبق معمول با تحریف کامل حقیقت همراه است. هلوی از خانواده شبهه نظامی اتزل بوده و به مدارس مذهبی ملی در اورشلیم می رفت. هیچ کسی در ارتش یا رسانه، نمی‌تواند او را بطور قطع متعلق به یکی از جناح‌های سیاسی بداند. علیرغم این واقعیت که زمیر در زمان نخست وزیری نتانیاهو به عنوان دستیار نظامی نتانیاهو خدمت می کرد، برخلاف بسیاری از کارمندان دولتی که پایشان به دفتر نخست وزیری باز می‌شود، رفتاری حرفه ای داشت و هرگز وارد سیاست نشد.

هیچ‌کدام از اینها به نفع حامیان آشوب‌خواه نتانیاهو نیست، که می‌خواهند برچسب چپ‌گرا را به ژنرال فعال ارتش زده و به همین راحتی او را حذف کنند. اما به نظر می‌رسد مشکل بیشتر به خود نتانیاهو و نه آنها، مربوط باشد. اگر معیاری که رئیس ستاد بعدی را تعیین می کند، وفاداری شخصی و وجهه سیاسی باشد، خبر بدی برای ارتش خواهد بود. گانتز خیلی دیر از خواب بیدار شد و این کارش به نفع نتانیاهو بود، که در صورت پیروزی در انتخابات بعدی، می‌‎تواند ساختار دفاعی کشور را به شکل دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر