چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نحوه اعمال فشار به مخازن نفتی برای استخراج نفت و گاز و حرکت لایه‌های نمکی را از جمله مشکلات مخازن نفتی کشور عنوان کرد و گفت: با استفاده از علم ژئومکانیک می‎توان راهکاری‌های بهینه برداشت را ارائه کنیم که در این راستا با شش دانشگاه کشور تفاهم نامه همکاری به امضا رساندیم.
کد خبر: ۱۱۵۷۱
شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۵

فکرشهر: مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نحوه اعمال فشار به مخازن نفتی برای استخراج نفت و گاز و حرکت لایه‌های نمکی را از جمله مشکلات مخازن نفتی کشور عنوان کرد و گفت: با استفاده از علم ژئومکانیک می‎توان راهکاری‌های بهینه برداشت را ارائه کنیم که در این راستا با شش دانشگاه کشور تفاهم نامه همکاری به امضا رساندیم.

\n\n

به گزارش فکرشهر، دکتر هرمز قلاوند در حاشیه اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک با اشاره به مهمترین مشکلات مخازن نفتی کشور، افزود: ناپایداری دیواره‌های چاه‌های نفتی یکی از مشکلات عمده ما در میادین نفتی است چراکه غالبا دیواره‌های چاه‌ها قابل کنترل نیستند و به دلیل نداشتن پایداری کافی تخریب می‌شود که این امر موجب گیر افتادن لوله‌های حفاری در چاه‌ها خواهد شد چون حایلی برای نگهداری لوله‌ها وجود ندارد.

\n\n

وی با بیان اینکه بیرون کشیدن این لوله‌ها از زمین زمان بر است، اظهار داشت: اتلاف زمان برای هر دکل خشکی 40 تا 50 میلیون تومان هزینه دارد.

\n\n

قلاوند مشکل دیگر را سیمان کاری چاه‌های نفت ذکر کرد و اظهار داشت: به دلیل ناپایداری دیواره چاه‌ها باید دیواره سیمان کاری شود که این امر ایجاد حفره چاه موازی را در پی دارد که این اقدام موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

\n\n

وی ادامه داد: زمانی که مخزن خالی از نفت و گاز می‌شود، چاه دچار شکستگی می‌شود که برای رفع آن ژئومکانیک می‌تواند راهکارهایی را پیشنهاد دهد.

\n\n

قلاوند، تولید بهینه از مخزن را از دیگر چالش‌های این حوزه نام برد و توضیح داد: تولید نفت همراه با ماسه از جمله چالش‌های میادین نفتی است به گونه‌ای که مخازن نفتی حاوی ماسه سنگ و آهک است و در داخل آنها نفت قرار گرفته از این رو زمانی که چاه باز می‌شود نفت همراه با ماسه‌ خارج می‌شود.

\n\n

وی با تاکید بر اینکه خروج ماسه همراه با نفت میزان نفت تولیدی را کاهش می‌دهد، خاطر نشان کرد: در این حالت لوله‌های حفاری بسته و پس از مدتی باز می‌شوند تا ماسه‌ها خارج شوند و این در حالی است که با استفاده از علم ژئومکانیک می‌توانیم تولید را بهینه کنیم.

\n\n

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نحوه افزایش فشار داخل مخزن را از دیگر موضوعات مطرح در میادین نفتی در زمینه تولید صیانتی عنوان و خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعات تولید صیانتی ملزومات تزریق گاز طبیعی و یا آب در مخزن است که در این صورت نفتی که در زیر زمین قرار گرفته‌ با تزریق گاز می‌توان فشار مخزن را افزایش داد.

\n\n

به نوشته ی ایسنا، وی با تاکید بر اینکه در زمینه میزان دقیق تزریق گاز در مخازن برای ازدیاد فشار ایده‌هایی در اختیار نداریم، خاطر نشان کرد: تعیین میزان دقیق تزریق گاز از طریق کسب اطلاعاتی در زمینه لایه‌های پوش سنگ (لایه‌ای که نفت را داخل سنگ مخزن نگه می‌دارد) و ضریب شکست است؛ چرا که از این طریق متوجه می‌شویم که چه میزان فشاری موجب شکست پوش سنگ خواهد شد.

\n\n

قلاوند با بیان اینکه اعمال فشار بیشتر از حد تحمل پوش سنگ (cap rock) به معنای شکستن این سنگ در مخزن با دست خودمان است، اضافه کرد: سنگ مخزن در زیر پوش سنگ قرار دارد و زمانی که پوش سنگ شکسته شود به دلیل فشار گاز با فرار هیدروکربن‌ها مواجه می شویم. یعنی هر چه نفت و گاز در زمین است به سمت بالا فرار می‌کند و به این ترتیب برای مخزن ایجاد مشکل کردیم.

\n\n

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران وجود لایه‌های نمکی در اعماق مختلف زمین را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: این لایه‌ها در حال حرکت هستند و از آنجایی که لوله‌های حفاری در چاه‌ها وجود دارند، حرکت لایه‌های نمکی موجب مچالگی لوله های حفاری و کج شدن آنها می شود.

\n\n

وی با تاکید بر اینکه ژئومکانیک قادر به شناسایی لایه‌های پر فشار است، ادامه داد: در حال حاضر مطالعات ژئومکانیکی در میدان نفتی مارون در زمینه مچالی دیواره‌های چاه صورت گرفت.

\n\n

قلاوند با تاکید بر اینکه دانشگاه شاهرود در این زمینه پیشرو بوده است، اضافه کرد: در این راستا با دانشگاه‌های کشور همکاری داریم و تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه‌های خوارزمی،‌ آزاد اسلامی، تربیت مدرس، شهید بهشتی، صنعت نفت اهواز و شهید چمران امضا کردیم.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر