پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۱۱۵۷۵۰
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷

فکرشهر: خدمات بانکی در نظام بانکداری کشور تاکنون صرفا بر بستر ریال انجام می شد و خدمات بر پایه دلار یا یورو صرفا با استفاده از حساب های معدود ارزی بانک ها قابل انجام بود. با این حال بانک ملی ایران اخیرا از یک کارت بانکی رونمایی کرده که به طور همزمان خدمات ریالی و ارزی ارائه می دهد.

کران کارت چیست؟

به گزارش فکرشهر، کران کارت یا همان کارت ریالی - ارزی نوین بانک ملی ایران یک کارت ارزی است که برای اولین بار در کشور رونمایی شده؛ ویژگی منحصربفرد این کارت آن است که به حساب ریالی افراد نیز متصل است و در نتیجه همزمان خدمات ریالی و ارزی ارائه می دهد.

با کران کارت چه می توان کرد؟

حساب پشت کارت های کران یک حساب ارزی از نوع دلار و یورو است که هم خدمات ارزی ارایه می کند هم خدمات ریالی. مثلا از این کارت می توان مثل همه کارت های دیگر، در شبکه شتاب استفاده کرد. یعنی آن را وارد خودپرداز کرد و یا با آن در دستگاه های کارت خوان، خرید کرد. یعنی خرید ریالی با استفاده از POS فروشگاهی، دریافت وجه نقد ریالی از تمام خودپرداز های شبکه شتاب، دریافت سایر خدمات مبتنی بر کارت نظیر انتقال وجه به کارت های ریالی، اعلام مانده حساب، پرداخت قبوض، دریافت خدمات ریالی از دستگاههای cashless و دریافت خدمات از طریق درگاه‌های مجازی نظیر خرید اینترنتی.

خدمت دیگر این کارت در حوزه ارزی است. دارنده حساب ارزی می‌تواند با استفاده از کارت بانکی، از دستگاه‌های ویژه خودپرداز ارزی وجه نقد ارزی دریافت کند و یا اسکناس به حسابش واریز نموده و عملیات انتقال وجه ارزی را انجام دهد.

چند دلار در روز می توان برداشت کرد؟

دارنده کارت بانکی ارزی می‌تواند تا سقف ۵۰۰ دلار یا ۵۰۰ یورو برداشت نقدی از طریق دستگاه داشته باشد. مدیرعامل بانک ملی ایران دی ماه 1400 گفته بود که «اکنون ۱۱ خودپرداز در سطح شهر [تهران] فعال است و در ماه‌های آینده با خرید دستگاه‌های مربوطه این تعداد را افزایش خواهیم داد.»

تبدیل ارز به ریال

خدمت ویژه کارت ریالی - ارزی بانک ملی، امکان تبدیل ارز به ریال است؛ اتفاقی که پیش از این صرفا از طریق صرافی ها ممکن بود، حالا از طریق کارت ریالی - ارزی هم میسر شده و افراد می توانند ارز خود را به ریال تبدیل کرده و آن را برداشت کنند.

مزایا

سرعت، سهولت و امنیت در ارایه همزمان خدمات ارزی و ریالی، تبدیل ارز به ریال صرفا به میزان مورد نیاز، جلوگیری از خطرات ناشی از سرقت ارز به صورت اسکناس، دریافت وجه ارزی از خودبانک های ارزی بانک ملی ایران به صورت ۲۴ ساعته، امکان استفاده از درگاه های مجازی نظیر خرید اینترنتی و کاهش تبادل اسکناس در معاملات ارزی از مهم ترین مزیت های کارت است.

خدمت ویژه دلاری به کشور

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پیشتر گفته بود: «از به کارگیری هرگونه ابزار نوین در سیستم بانکی که باعث کاهش تقاضا برای ارز به صورت اسکناس باشد استقبال و حمایت می‌کنیم.» او گفته بود: «این نکته سرآغاز بسیار خوبی خواهد بود که ما بتوانیم بسیاری از مسایل ساختاری بین دولت و بانک را سامان دهی کنیم. از طرفی، استفاده از ابزارها و ظرفیت های جدید که نمونه آن کارت کارا است، تقارن مبارکی در نقش آفرینی جدید بانک ها و بانک ملی ایران خواهد بود.»

در واقع، کارت جدید بانک ملی ایران، عملا نیاز به اسکناس دلار یا یورو را به شدت کاهش خواهد داد چراکه افراد می توانند بدون در دست داشتن ارز به صورت فیزیکی، آن را در حساب متصل به کارت خود نگه دارند و حتی به راحتی آن را به ریال تبدیل کنند.

اهداف بین المللی

یکی از اهداف کران کارت، بین المللی شدن حساب و امکان دریافت و پرداخت در کشورهای مختلف است. مثلا افراد می توانند حساب خود را در تهران پر کنند و در سفر به یک کشور خارجی، از همان حساب برداشت یا خرید کنند بی آنکه اسکناس نقدی همراه خود ببرند.

چندی پیش محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی ایران درباره کارت ریالی - ارزی این بانک با تاکید بر اینکه توافقات خوبی با بانک مرکزی صورت گرفته تا این اقدام شروعی برای توسعه معاملات ارزی با کشورهای اوراسیا باشد، گفته بود: «ما معتقدیم که با توجه به توانمندی‌های موجود در بانک ملی ایران باید بتوانیم محوریت عملیات ارزی را هم در چارچوب جذب سرمایه خارجی و هم در چارچوب تجارت خارجی توسعه دهیم. همچنین شعبی را در حوزه آسیای میانه و چین ایجاد کنیم.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر